PARTNERZY PORTALU

EEC Trends nada nową dynamikę dyskusji o transporcie przyszłości

Program Kolejowy CPK zakłada docelowo budowę ponad 1600 km nowych linii fot. mat. pras.

Polska pod względem rozwoju nowoczesnej infrastruktury transportowej w ostatnich latach skutecznie skraca dystans, który dzieli ją do rozwiniętych krajów Europy. Globalny wyścig technologiczny sprawia jednak, że musimy stawiać czoła coraz większym wyzwaniom. Dobrą okazją do wskazania kierunków, w których powinien podążać polski transport, będzie konferencja EEC Trends, która 25 lutego zostanie zorganizowana w Warszawie

  • EEC Trends to nowe wydarzenie na polskiej scenie gospodarczych eventów, które zastąpi cykl Zmieniamy Polski Przemysł, animowany od 20 lat przez Grupę PTWP, wydawcę m.in. portalu WNP.PL i magazynu "Nowy Przemysł".
  • W konferencji uczestniczyć będzie ponad 100 prelegentów ze świata biznesu, polityki i nauki.
  • Lista gości EEC Trends jest coraz dłuższa. Trwa właśnie rejestracja uczestników wydarzenia.
Zagadnieniom transportowym na EEC Trends będzie poświęcona sesja zatytułowana MOVE, choć z pewnością temat ten będzie przewijał się także wśród innych konferencyjnych dyskusji.

Jednym z wątków panelu MOVE będzie temat "Kolej w Polsce 2030 i 2050 - dwie perspektywy. Realizowane, planowane i konieczne inwestycje w infrastrukturze kolejowej i logistyce". To o tyle istotne, że obecnie PKP PLK realizuje największy plan inwestycyjny w swojej historii - Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku o wartości blisko 76 mld zł.

Swój udział w EEC Trends zapowiedział już Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Nowy port, nowa kolej

Trwają też przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjny, który - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, integrującym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo około 100 mln.

Program Kolejowy CPK zakłada docelowo budowę ponad 1600 km nowych linii, wchodzących w skład dwunastu szlaków kolejowych, z których dziesięć podstawowych to tzw. szprychy. Każda z dziesięciu „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej już teraz infrastruktury.

Jednocześnie z otwarciem lotniska zakładane jest uruchomienie około 130 km nowej linii dużych prędkości na trasie Warszawa - CPK - Łódź, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu do CPK z Warszawy to 15 minut, a z Łodzi - 25 minut.

Z Wrocławia i Poznania mamy dojechać do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami ma skrócić się do zaledwie 35 minut. Do sieci kolejowej zostaną włączone m.in. Jastrzębie-Zdrój i Łomża, do których dziś nie da się w ogóle dojechać pociągiem.

Do budowy nowej sieci szybkich połączeń kolejowych będą potrzebne nowoczesne rozwiązania infrastrukturalne. Dlatego swój udział w EEC Trends zapowiedział też Krzysztof Niemiec, wiceprezes spółki Track Tec, jednego z największych w tej części Europy producentów rozjazdów i podkładów kolejowych.

Nowa mobilność

Podczas sesji MOVE będziemy prezentować trendy związane z obliczami mobilności (nowe technologie, środki i modele w komunikacji, infrastruktura) oraz alternatywnymi napędami (e-mobilność, wodór, rozwiązania hybrydowe, nowe paliwa).
×

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: EEC Trends nada nową dynamikę dyskusji o transporcie przyszłości

  • Rocky Balboa 2020-02-17 12:32:26
    Ha! ktoś z TT dotrze bo Puls Biznesu donosi, że pozamykano zarząd
  • Jan 2020-02-14 21:30:09
    Trochę bzdurny wstęp do tego tekstu. Nie skracamy żadnego dystansu, wręcz przeciwnie. Wykluczenie transportowe postępuje, a rządzący wykonują tylko ruchy pozorowane zamiast konkretnie rozwiązywać problem.
  • Bolo 2020-02-14 21:23:24
    Za rządów PO zlikwidowano 3000 km sieci kolejowej Na początku transformacji ustrojowej Polska posiadała jedną z bardziej rozbudowanych sieci kolejowych w Europie. W 1990 r. nasz kraj był opleciony 26 tysiącami kilometrów torów kolejowych. Zarządcy III RP szybko uznali jednak, że taka sieć jest niepotrzebna i zaczęli jej stopniową likwidację. Proces ten nabrał tempa po przejęciu władzy przez PO-PSL. Wówczas to podjęto decyzję o likwidacji aż 3 tys. km połączeń. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata. W 1990 roku na terytorium Polski funkcjonowała sieć kolejowa o łącznej długości ok. 26 tys. kilometrów. To oznacza, że statystycznie na 1 km/2 powierzchni naszego kraju przypadało 0,083 km torów kolejowych. W kolejnych latach decyzje w zakresie stopniowej likwidacji sieci kolejowej w Polsce spowodowały, że całkowita długość eksploatowanych torów zmniejszyła się do poziomu ok. 18,5 tys. kilometrów (na 1 km/2 przypada już tylko ok. 0,059 km torów). W Niemczech funkcjonuje 43,5 tys. kilometrów sieci kolejowych (dane za 2014 rok). To oznacza, że na 1 km/2 niemieckiego terytorium przypada 0,120 km torów, czyli dwa razy więcej niż w Polsce. Mimo to nikt zza Odrą nie planował masowej likwidacji sieci kolejowej.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.125.29
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!