Elbląg nie przyjmuje statków z Rosji. Pozostałe porty operacyjne, ale są perturbacje

Elbląg nie przyjmuje statków z Rosji. Pozostałe porty operacyjne, ale są perturbacje
Port Elblągu nie przyjmuje rosyjskich statków. Fot. Mat. pras.

Najsilniej agresja Rosji na Ukrainę odbiła się na działalności portu w Elblągu. Nie znaczy to jednak, że pozostałe polskie porty nie odczuwają zmian, które są konsekwencją wojny na Wschodzie.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • W elbląskim porcie obsługiwane są jednostki wyłącznie pod polską flagą i ładunki, które nie są kupowane w Rosji - informuje nas Arkadiusz Zgliński, dyrektor spółki Zarząd Portu Morskiego Elbląg.
  • Na Gdańsk, Gdynię, Szczecin i Świnoujście wojna w Ukrainie nie ma tak fundamentalnego wpływu jak na port w Elblągu. Są "w pełni operacyjne". Nie znaczy to, że obywa się bez perturbacji.
  • O zmianach w transporcie morskim będących skutkiem wojny będzie mowa podczas kwietniowego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. W jego agendzie znalazła się sesja "Porty morskie nad Bałtykiem".
Port w Elblągu decyzję w sprawie nieprzyjmowania rosyjskich statków podjął już tydzień temu, będąc chyba pierwszym portem w Europie (poza portami brytyjskimi), który się na to zdecydował, nie czekając na pozostającą wciąż w zawieszeniu decyzję Unii Europejskiej w tej sprawie. W efekcie składy rosyjskiego węgla, charakterystyczny obrazek z elbląskiego portu, bardzo szybko opustoszały.

Stało się to po tym, jak operatorzy portowi odmówili obsługi statków przypływających z Federacji Rosyjskiej, a dwie rosyjskie jednostki zmierzające do Elbląga musiały zawrócić.

- W elbląskim porcie obsługiwane są jednostki wyłącznie pod polską flagą i ładunki, które nie są kupowane w Rosji - informuje nas Arkadiusz Zgliński, dyrektor spółki Zarząd Portu Morskiego Elbląg, przypominając, że w 2006 r. rosyjski rząd - całkowicie jednostronną decyzją - zamknął żeglugę po rosyjskiej części Zalewu Wiślanego. W efekcie ruch w porcie zamarł całkowicie. W ciągu roku sprowadzono tylko 3 tys. ton piasku formierskiego do miejscowych zakładów metalurgicznych.

Stuprocentowej powtórki nie będzie, nawet jeśli Unia wprowadzi na dłuższy czas zakaz przyjmowania rosyjskich statków, chociaż przychody portu poważnie ucierpią. Dotychczas 96 proc. wymiany towarowej pochodziło z obrotu z portami obwodu kaliningradzkiego.

- Pod koniec czerwca zostanie ukończony I etap budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną i pierwsze jednostki oczywiście w ograniczonym tonażu będą mogły zawijać do naszego portu - mówi Arkadiusz Zgliński, dopowiadając, że port ma też zagwarantowane przychody z tytułu transportu kamienia hydrotechnicznego przeznaczonego pod budowę Wyspy Estyjskiej na Zalewie Wiślanym. Zarabia też na dzierżawie nieruchomości firmom niedziałającym stricte w branży portowej.

Szef portu Elbląg zwraca uwagę, że zakaz zawijania - zakazem, ale brak obrotu z Rosją może być przede wszystkim efektem praktycznie zerowego kursu rubla, co uniemożliwia stronie rosyjskiej zakupy europejskich towarów i likwiduje w porcie eksport. Z kolei import towarów, np. węgla, z Rosji jest niemożliwy ze względu na napięcie polityczne.

- Koncentrujemy się teraz na nowych kierunkach handlowych w Europie Zachodniej i Skandynawii, z wykorzystaniem nowej drogi dostępowej, jaką ma być kanał przez Mierzeję - deklaruje Arkadiusz Zgliński. 

Porty o znaczeniu dla gospodarki kraju

Na największe polskie porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu wojna w Ukrainie nie ma tak fundamentalnego wpływu jak na port w Elblągu. Są w pełni operacyjne. Nie znaczy to, że obywa się bez perturbacji.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Elbląg nie przyjmuje statków z Rosji. Pozostałe porty operacyjne, ale są perturbacje

  • Jakub 2022-03-15 11:40:56
    A czy taki port podpisuje jakieś długoterminowe umowy¿ Czy portowi grożą kary umowne za zerwanie takich umów¿ Problem taki jest np. z rosyjskimi ciężarówkami, które wożą towary przez nasze terytorium w stronę Białorusi.
  • Ar 2022-03-13 00:49:48
    To glupota nie rozladowywac aluminium. Powinni rozladowac, i zamrozic surowiec na polskiej ziemi razem ze statkiem.
    • seth 2022-03-13 16:01:13
      Tak? A jak Putin przyjedzie czołgami po to aluminium to też będziesz taki mądry?
  • Greg 2022-03-12 13:52:56
    Żeby głupi miał zagadkę 😉
  • Marko77 2022-03-11 21:41:58
    to po co ten przekop budujom?
    • Ot co 2022-03-12 13:54:42
      Przecież nie dla kacapów. Oni mają przejście przez cieśninę pilawską. Innych statków kacapia nie przepuści, więc tylko ruskie mogą pływać. Dobrze, że ich nie obsługujemy.
      • tronkowy 2022-03-15 05:49:40
        Bardzo podobije mi się określenie KACAPIA.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.209.138
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!