Epidemia koronawirusa. Oto trzy scenariusze dla globalnych rynków

Epidemia koronawirusa. Oto trzy scenariusze dla globalnych rynków
Ofiarą zatrzymania produkcji w Chinach i ograniczenia importu stał się też rynek dzierżawy tankowców. Fot. HHI

Epidemia koronawirusa zbiera żniwo w globalnych łańcuchach dostaw. Tylko w pierwszych trzech tygodniach lutego armatorzy odwołali awizowane wcześniej przewozy towarów z Chin o wolumenie 1,7 mln TEU. Wiele kontenerowców płynie z dużo mniejszym obciążeniem ładunkami, niż zapewnia to rentowność transportu. Na świecie gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na specjalistów od logistyki awaryjnej.

Eksperci największego na świecie stowarzyszenia firm z sektora morskiego - BIMCO (Bałtycka i Międzynarodowa Rada Morska) wskazują na trzy możliwe scenariusze gospodarcze rozwoju sytuacji, wywołanej rozprzestrzeniającą się epidemią koronawirusa.

Pierwszy zakłada, że powiodą się podjęte przez Chiny środki kontroli nad epidemią i z początkiem marca praca w tamtejszych fabrykach zacznie wracać do normy. Oznaczać to będzie stosunkowo niewielkie zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw i możliwe do opanowania straty dla przewoźników.

W drugim scenariuszu normalizacja nastąpi dopiero w kwietniu, czyli sytuacja będzie znacznie poważniejsza. - Wymuszone dłuższe zamknięcie fabryk w Chinach rozszerzy zakłócenia w globalnej produkcji, w transporcie i działalności portów - prognozuje główny analityk BIMCO Peter Sand.

W trzecim, najgorszym scenariuszu wirus nadal rozprzestrzenia się „w sposób, który nie jest możliwy do przewidzenia lub analiz”. Z dużym prawdopodobieństwem można jednak oceniać, że „tak duże zakłócenia przerodzą się w globalny niedobór dostaw towarów detalicznych i produkcję w innych krajach” – dodaje Sand.

Nie tylko transport obrywa

Ograniczenia w produkcji w Chinach, wymuszone przez epidemię koronawirusa, mają też inne reperkusje.

Nie pracują stocznie chińskie, czyli w tym roku prawdopodobnie armatorzy nie odbiorą wszystkich statków i zmniejszy się luka między nadmierną podażą mocy przewozowych a popytem. Będzie to korzystne dla armatorów, ale gorsze dla gestorów ładunków i spedytorów, bo mogą rosnąć stawki frachtu.

Na ich gwałtowny wzrost w przypadku wznowienia produkcji w Chinach wskazują zarazem analitycy. Obecnie nadal one jednak maleją.

Według notowań Shanghai Containerized Freight Index, 21 lutego średnia stawka frachtu w umowach spot z portów chińskich do innych portów wynosiła 887,72 USD/TEU i tylko w ciągu tygodnia zmalała o 22,86 dolarów oraz była o ok. 60 dolarów/TEU mniejsza niż przed rokiem. Za przewóz statkiem 1 TEU z Chin do Europy żądano 834 dolary, o 15 USD mniej, niż w połowie lutego.

Ofiarą zatrzymania produkcji w Chinach i ograniczenia importu stał się też rynek dzierżawy tankowców. Stawki ich najmu zanurkowały z ok. 100 tys. dolarów za dobę w grudniu, do zaledwie 18 tys. USD/dobę obecnie. Jest to, oczywiście, sytuacja korzystna dla najemców tankowców.

Najbardziej poszukiwana specjalizacja

Z kolei na rynku logistyki rośnie gwałtownie popyt na specjalistów od dostaw w trybie awaryjnym. To oni dwoją się i troją, aby zapobiegać zapobiec nieuchronnemu spowolnieniu produkcji w innych krajach, niż Chiny.

W szczególności zagrożony jest przemysł motoryzacyjny, dla którego Chiny, w tym szczególnie prowincja Wuhan, są istotnym dostawcą wielu podzespołów i części. Rolą specjalistów od logistyki awaryjnej jest finalizacja rozmów z innymi producentami oryginalnego wyposażenia (OEM) w Europie lub USA.

Zdaniem niektórych analityków, nie mają oni jednak wystarczających mocy, aby wypełnić powstałą lukę lub nie są w stanie zwiększyć produkcji w krótkim terminie. Dlatego specjaliści od logistyki awaryjnej identyfikują innych producentów, tzw. Tier 1 (spełniających warunki jakości produktów).

Przemysł motoryzacyjny jest zarazem w inny sposób ofiarą koronowirusa. Wyzwaniem dla niego staje się gwałtowny spadek popytu na nowe samochody w Chinach, gdzie w 2019 r. sprzedano 21,4 mln aut osobowych.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Epidemia koronawirusa. Oto trzy scenariusze dla globalnych rynków

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.179.111
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!