PARTNERZY PORTALU

Europa nie lata i przegrywa z innymi regionami świata. Czy 2021 r. naprawdę coś zmieni?

Europa nie lata i przegrywa z innymi regionami świata. Czy 2021 r. naprawdę coś zmieni?
W listopadzie 2020 roku na Starym Kontynencie linie lotnicze oferowały tygodniowo zaledwie 6 mln foteli. fot. Pixabay.com

O tym, co czeka branżę lotniczą w 2021 specjalnie dla WNP.PL mówi minister Marcin Horała oraz prezesi i czołowi menadżerowie m.in. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Lufthansy Cargo, DHL Express, Enter Air, Avia Prime, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ZRPL oraz szefowie lotnisk w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Katowicach.

  • Jak poradziła sobie Europa w porównaniu z resztą świata w walce z wpływami kryzysu wywołanego pandemią? Z czego to wynika i jakie wnioski na 2021 rok powinniśmy z tego wyciągnąć jako cała Unia Europejska, ale i osobno – jako Polska? Na koniec roku patrzymy w lotniczą przyszłość, nie zapominając o doświadczeniach ostatnich 9 miesięcy.
  • Biorąc pod uwagę największe regiony w obsłudze ruchu pasażerskiego w 2019 roku (ten rok jest miarodajny dla branży), liczą się tylko trzy: azjatycko-pacyficzny z udziałem 34,7 proc., Europa z udziałem 26,8 proc. i Ameryka Północna, gdzie udział wyniósł 22,3 proc.
  • Kryzysowe zadanie odrobili jednak głównie Azjaci. To zmienia globalnie układ sił i co za tym idzie, nie pozostaje bez znaczenia dla polskich lotnisk, przewoźników i firm budujących wartość tego sektora w kraju.

By myśleć o naprawie sytuacji w branży lotniczej, trzeba na początku tej analizy jednoznacznie stwierdzić - Stary Kontynent najgorzej poradził sobie z pandemią.

Świadczą o tym dane dotyczące tygodniowego oferowania miejsc przez linie lotnicze. W pierwszym półroczu 2020 roku we wszystkich regionach pandemia koronawirusa miała podobny, głęboki i negatywny wpływ na ruch pasażerski. 

W Azji przewozy zaczęły odbudowywać się pod koniec maja i systematycznie, z niewielkimi wahaniami, oferowanie cały czas rośnie, osiągając w pierwszym tygodniu grudnia poziom 30 milionów foteli. 

W Ameryce Północnej, po załamaniu ruchu w II kwartale, kiedy to oferowanie w najgłębszym momencie kryzysu spadło do poziomu 6 mln foteli tygodniowo, pod koniec czerwca osiągnęło już 10 mln foteli tygodniowo, by pod koniec listopada przekroczyć wartość 15 mln foteli tygodniowo. 

W Europie, po wiosennym lockdownie, przewozy pasażerskie zaczęły odbudowywać się na początku lipca, by na przełomie dwóch letnich miesięcy osiągnąć szczyt oferowania na poziomie 16 milionów foteli tygodniowo. Następnie doszło do drugiego w tym roku spadku oferowania – w listopadzie 2020 roku na Starym Kontynencie linie lotnicze oferowały tygodniowo zaledwie 6 mln foteli.


– Europejskie lotnictwo trapi cały czas ten sam problem, brak spójnego systemu zarządzania ruchem pasażerskim w warunkach pandemii koronawirusa. Każde z czterdziestu sześciu europejskich państw, bez żadnej koordynacji z sąsiadami, wprowadza i często zmienia obostrzenia dla osób przekraczających granicę. Powoduje to totalny chaos, niepewność i brak możliwości sensownego planowania przez linie lotnicze – mówi Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

Trudna sytuacja państw członkowskich UE wynika z tego, że Komisja Europejska nie ma uprawnień do narzucenia poszczególnym krajom zasad przemieszczania się czy innych obostrzeń. Są tylko pewne rekomendacje.
×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Europa nie lata i przegrywa z innymi regionami świata. Czy 2021 r. naprawdę coś zmieni?

  • Pleban 2021-01-01 20:35:25
    Marcin jest ekspertem od wszystkiego. To taki narodowy da vinci
  • Jan 2021-01-01 10:51:39
    całe szczęście, że jest Marcin Horała - pierwszy w Polsce i wieloletni ekspert lotnictwa

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.108.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!