PARTNERZY PORTALU

Fracht lotniczy omija Polskę

Fracht lotniczy omija Polskę
Według prognoz IATA flota transportowa na świecie urośnie bowiem w ciągu następnych 20 lat o 70 proc. Fot Shutterstock
  • Autor: Krzysztof Oflakowski
  • Dodano: 25-06-2019 17:58

Udział Polski w unijnej strukturze frachtu lotniczego jest niemal niezauważalny, choć nasza przestrzeń powietrzna jest jedną z najruchliwszych w Europie. Ruch towarowy nad Polską jest wręcz ogromy, problem polega na tym, że nikt u nas nie ląduje. Brakuje nie tylko infrastruktury, ale także wiedzy polskich eksporterów, jak efektywnie wykorzystać możliwości transportu lotniczego.

  • Polski fracht lotniczy to zaledwie 0,75 proc. rynku europejskiego
  • Wyliczenia Eurostatu z maja 2019 wskazują, że Polska z wynikiem 1,389 mld tkm była w 2017 roku 4. najbardziej zatłoczoną przestrzenią powietrzną Wspólnoty jeśli chodzi o ruch towarowy.
  • Firmy korzystające z frachtu lotniczego powinny optymalizować swoje  procesy logistyczne  

Według danych Europejskiego Urzędu Statystycznego z kwietnia br. łączna masa towarów wraz z przesyłkami pocztowymi przeładowana na polskich lotniskach w 2017 roku wyniosła 121 303 t. Na tle 16,3 mln t ładunków obsłużonych w portach lotniczych całej Wspólnoty to zaledwie 0,75 proc. udziału w rynku. Dla porównania wynik Niemiec (4,8 mln t) przełożył się na 29,3 proc., Wielkiej Brytanii (2,7 mln t) na 16,8 proc., a Francji (2,5 mln t) na 15 proc. Trzy największe gospodarki Wspólnoty odpowiadają więc za 61 proc. całkowitej masy towarów przeładowywanych na unijnych lotniskach.

Zobacz też: Fracht FWO zapowiada podtrzymanie dwucyfrowej dynamiki rozwoju

Mimo że udział Polski w strukturze transportu lotniczego na Starym Kontynencie jest niemal niezauważalny, to nasza przestrzeń powietrzna jest jedną z najruchliwszych w Europie. Wyliczenia Eurostatu z maja 2019 wskazują, że Polska z wynikiem 1,389 mld tkm była w 2017 roku 4. najbardziej zatłoczoną przestrzenią powietrzną Wspólnoty jeśli chodzi o ruch towarowy.

Zobacz też: Fracht cargo na lotnisku Chopina będzie rósł w tempie dwucyfrowym - mówi Michał Nowotny

Tak jak w poprzednim przypadku podium przypadło Niemcom (3,375 mld tkm), Wielkiej Brytanii (1,661 mld tkm) i Francji (1,558 mld tkm), nad którymi przelatuje łącznie 41 proc. cargo obecnego w unijnej przestrzeni powietrznej. W 2017 roku było to 16,1 mld tkm. Udział Polski na poziomie 8,7 proc. jest o niebo lepszy niż volumen towarów przeładowywanych na rodzimych lotniskach, ale jednocześnie dowodzi, że choć ruch towarowy nad naszymi głowami jest ogromy, to nikt u nas nie ląduje, aby opróżnić i ponownie zapełnić ładownie samolotów.

Dodatkowo, nawet jeśli załadunek odbywa się na polskich lotniskach, to w większości przypadków towar przelatuje jedynie przez zachodnią granicę, aby wylądować na dużych lotniskach hubowych Europy, głownie w Niemczech. Według Eurostatu w pierwszym kwartale 2018 roku ponad połowa towaru (55 proc.) wysłana z najważniejszych portów w Polsce swoją drogę zakończyła albo na lotnisku Lipsk/Halle, albo Kolonia/Bonn. Jedynie 23 proc. ładunków poleciało bezpośrednio za ocean do Chicago, Nowego Jorku lub Toronto.

Dlaczego polskie lotniska obsługują tak mało cargo?

Przyczyn niskiego udziału Polski w unijnej strukturze frachtu lotniczego jest co najmniej kilka i ma to pewne odzwierciedlenie w globalnej architekturze dystrybucji dóbr. Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) samolotami transportuje się zaledwie 1 proc. wolumenu towarów będących w obiegu światowego łańcucha dostaw, ale ów 1 proc. odpowiada za ponad 35 proc. wartości wszystkich przewożonych dóbr bez względu na rodzaj transportu. W 2018 roku wartość ta osiągnęła 6,2 bln dolarów.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Fracht lotniczy omija Polskę

  • cargo 2019-06-26 11:29:04
    Wartosc polskiego cargo jest adekwatna do potencjalu naszej gospodarki. Dlaczego samoloty z Chin itp mialby lądowac w Polsce jesli nie ma co wyladowac i zaladowac. Wartosc porownywanego do polski eksportu niemiec w 2018 wyniosla 1.3 biliona EUR, polski eksport natomiast ok. 200 miliardów EUR. Nie wspominajac juz o skonsolidowanych rynkach francji i beneluxu. Kazdy chcialby aby frachtowce regularnie operowaly na nasze lotniska ale nikt nie pochyli sie nad cyframi i nie policzy jakie sa rzeczywiste koszty. Cargo in/out minimum 80% oblozenia zeby bylo o czymkolwiek rozmawiac, 100t miesiecznie to nie jest liczba o ktorej mozna zaczac nawet dyskutowac. Cargo nie bedzie czekalo w magazynach tydzien czasu bo przyleci 747F jesli w tym samym czasie mozna wrzucic palety na kola i za kilkanascie godzin miec towar juz w powietrzu ex FRA, LGG etc. Inwestycje w infrastrukture jak najbardziej ale bez chorych ambicji, europa zbudowala swoje huby juz kilkadziesiat lat temu, CPL nic nie zmieni bo nikt dla idei nie bedzie lądowal w polsce tylko dlatego ze przelatuje nad naszym krajem. Jakos nie wydaje mi sie, ze nagle niemcy zaczna rfsy wysylac do polski zeby zmniejszym potencjal zwoich portow i gospodarki. Budujmy ale z rozwaga i umiarem! Co do wspomnianego uznanego nadawcy wszystko fajnie ale ilu jest w polsce eksporterow ktorym rzeczywiscie się to oplaca? Szkolenia kilkuset pracownikow, audyty, ciagla papierologia - bez sensu. Lepiej zaplacic 15 gr/kg za screening i miec z glowy. To nie jest waskie gardlo ktorego doszukuje sie autor. Procedura w ULC jest zbyt skomplikowana, sugeruje zapytac polskie podmioty ktore uzyskaly status uznanego nadwacy czy gdyby posiadaly wiedze jak bedzie to wszystko funkcjonowalo podjelyby taka sama decyzje o przesciu calego procesu, gwarantuje ze w wiekszosci przypadkow odpowiedz bylaby negatywna. ahoj
    • PanW 2019-06-26 23:59:06
      A no i nie mamy infrastruktury i konkurencyjności w usługach handlingowych na polskich lotniskach, to co tu się dziwić....
  • Pablo 2019-06-26 11:29:02
    Największy ruch lotniczy w Europie. Ten kto to pisał to chyba nie wie co pisze. Wystarczy wejść na stronę flightradar24. I zobaczyć jaki jest ruch nad zachodnią i południową Europą a jaki nad Polską. U nas pusto a tam ...
  • Bujda na resorach 2019-06-26 10:34:23
    Największy ruch lotniczy nad naszymi głowami, a dodatkowo płacimy największy haracz eurokołchoźnianym ekoterrorystom za CO2!!! No, ale przecież to jest sukces!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.233.215
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!