PARTNERZY PORTALU

Gdy odradzała się Polska, polska kolej już jeździła

Parowóz Pm36 w otulinie aerodynamicznej produkcji Fablok zdobył Złoty Medal na Światowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu w maju 1937 r. Fot. NAC
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 11-11-2019 09:54

Dzięki polskim kolejarzom 11 listopada 1918 roku mógł bez przeszkód przyjechać do Warszawy Józef Piłsudski, wypuszczony z więzienia w Magdeburgu. Sieć kolejowa została przejęta z rąk zaborców już we wrześniu, w październiku utworzono Ministerstwo Komunikacji z sekcją kolejową. Powołała je Rada Regencyjna, która przekazała władzę w ręce naczelnika państwa. Kolej była więc jedną z pierwszych organizacji, która funkcjonowała, nim Polska odrodziła się w nowym kształcie po zaborach. Także później walnie przyczyniła się do zbudowania II RP.

  • W granicach II RP znalazło się prawie 16 tys. km linii kolejowych. W dwudziestoleciu międzywojennym dobudowano ponad 2,1 tys. km nowych torów, razem z wąskotorowymi. W 1938 r. sieć kolei w Polsce liczyła 20,1 tys. km (uwzględniając zmiany terytorialne w latach 1918-21). Występowało bardzo duże zróżnicowanie regionalne w gęstości linii kolejowych.
  • W okresie międzywojennym w Polsce wyprodukowano ponad 1600 wagonów osobowych, 45 tys. towarowych i ok. 1000 parowozów. W 1937 r. użytkowano 5,3 tys. parowozów, 10,5 tys. wagonów osobowych i ponad 153 tys. towarowych.
  • Przewozy pasażerskie koleją niemal bez przerwy rosły, z poziomu 61 mln w 1919 r. do 226 mln w 1938 r. (plus 1,6 mln kolejami wąskotorowymi). Natomiast duże wahania wykazywał transport towarów koleją. Rekordowego poziomu 86 mln ton z 1929 r. nie odzyskano do końca 1938 r.

Skala problemów na kolei u zarania tworzenia II RP była przeogromna. Dotyczyła nie tylko trzech różnych systemów z odrębnymi przepisami ruchu i sygnalizacji, różnego rodzaju taboru i rozstawu szyn (istniało np. 66 typów szyn), co do dziś jest problemem rozwoju kolei w Unii Europejskiej, określanym jako brak interoperacyjności ponad granicami.

Poza nielicznymi liniami brakowało również połączeń między największymi miastami, w tym dojazdu do stolicy – Warszawy.

Ponad wszystko porażała skala zniszczeń w infrastrukturze i ruchomościach kolejowych. Oprócz grabieży, była ona przedmiotem celowego niszczenia przez przetaczające się wojska zaborców, by druga strona nie korzystała z tych zasobów. 

Choć w dwudziestoleciu nie brakowało problemów z funkcjonowaniem kolei i jej użytkowaniem, to jednak jej sieć przybrała kształt, z którego korzystamy do dziś.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gdy odradzała się Polska, polska kolej już jeździła

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.238.169
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!