PARTNERZY PORTALU

Gdyby pociągi były dłuższe... Tory są barierą dla polskich portów

Nie ma organizacyjnego problemu, żeby do polskich portów wozić więcej towarów z Czech, Słowacji czy Węgier. Jest jednak problem techniczno-biznesowy. Tory na szlaku północ-południe nie mają parametrów pozwalających na obniżenie kosztów transportu. Rozmawiamy o tym z Pawłem Puckiem, członkiem zarządu DB Cargo Polska.


- Polskie porty są hubem dla Europy Środkowej i Wschodniej. Można się tylko zastanawiać, czy w pełnym zakresie - ocenia Paweł Pucek, członek zarządu DB Cargo Polska. - Takie koncerny, jak US Steel Koszyce, Vitkovice Steel czy Liberty Steel, reprezentujące czeską i słowacką branżę stalową, funkcjonują wyłącznie w oparciu o porty Gdańsk i Świnoujście. To przewozy masowe. Problemem jest transport kontenerów.

Obecnie głównym portem dla rynków czeskiego i słowackiego jest Hamburg.

- Połączenia na tym kierunku zbudowano 10-15 lat temu i polskim portom trudno je zastąpić. Konkurencja nie chce oddać pola. Węgry? Podobna historia. Firmy obsługiwane są przez porty w Koprze, Rijece, Trieście. Też trudno przebić się z ofertą. To nie przewoźnik kolejowy jest tu głównym graczem, ale operatorzy intermodalni. To oni decydują o przepływach ładunków i wybierają dla klienta port najlepszy z punku widzenia całej obsługi logistycznej  - ocenia Paweł Pucek.

Jego zdaniem, sytuację poprawiłaby lepsza oferta cenowa. To się jednak łączy z parametrami sieci kolejowej w Polsce. Chodzi o długość pociągów i dopuszczalny nacisk na oś.

W Polsce pociąg towarowy nie może mieć więcej niż 600 m (to z powodu braku odpowiednich mijanek). Wydłużenie go do 750 m pozwoliłoby zmniejszyć jednostkowy koszt transportu. Podobnie z naciskiem na oś. W Polsce na wielu odcinkach to 20 ton, a krajach sąsiednich - 22,5 tony. Przy czterech osiach na wagon daje to 10 ton dodatkowego ładunku.

Innym problemem są tzw. wąskie gardła. Wprawdzie te, które utrudniały bezpośrednio wjazd pociągu do portu, znikają, ale tworzą się nowe. To - paradoksalnie - efekt dużej liczby remontów torów i zamykania sieci odcinek po odcinku.

- Dopóki nie skończy się inwestycji, te wąskie gardła będą utrzymywały przewozy towarowe na poziomie, który znamy z okresu, gdy inwestycje się rozpoczynały. Patrząc na opóźnienia, na problemy, z jakimi borykają się PKP PLK, zakup szyn, tłucznia, przetargi, zakładam, że będzie to trwało kolejne lata. Nie wiem, czy do 2030 r. zdążymy zrewitalizować tory, które tego potrzebują, a jednocześnie przypominam, że te inwestycje, które zostały oddane w latach 2014-2015, za pięć lat będą wymagały kolejnych remontów - wskazuje Paweł Pucek.


 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Gdyby pociągi były dłuższe... Tory są barierą dla polskich portów

  • małgorzata 2020-11-15 15:27:28
    Niemcy robią wszystko by zatrzymać budowę via carpatia i innych połączeń północ południe !
  • Krzyś 2020-11-14 03:48:34
    Jadą przez Hamburg bo w niemczech jest niższy vat niż w polsce a każdy potrafi liczyć
  • Pracujący 2020-11-10 23:47:02
    Dziwne bo mam kontakt z firmami z sektora produkcji rozjazdów i torów dla kolei to oni twierdzą że problem jest Kolejami Polski po prostu nie płacą za zamówiony towar i te zakłady z powodu braku funduszy pracuje tylko na 30%. Tak postępuje Kolej Polska a potem sponsorują artykuł który wmawia czytelnikowi całkowicie inną wersję
  • Krzych 2020-11-09 09:07:42
    Tory są złe, mijanki są za krótkie, deszcz pada i jest susza. Co za głupoty. Trzeba obniżyć cenę o 15% i kropka.
  • sammy 2020-11-09 07:26:42
    tory były złe i stawiały opór pociągom, przez co te nie mogą jechać szybciej a poza tym zużywają więcej energii na pokonanie oporu i koszty są za wysokie, bo tory były złe..

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.94.38
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!