Grupa Orlen planuje w ciągu pięciu lat wzrost przewozów kolejowych o ok. 30 proc., do 11,2 mln ton rocznie. Firma chce pozyskać kilkadziesiąt nowoczesnych lokomotyw, co umożliwi realizację zakładanych celów na rynku polskim oraz czeskim - podał PKN Orlen.
- Jak wyjaśnił koncern, plany związane z rozszerzeniem taboru kolejowego to "odpowiedź na rosnące potrzeby transportowe kluczowych klientów: PKN Orlen, Orlen Południe czy czeskiego Unipetrolu".
- "Wzrost przewozów kolejowych o ok. 30 proc. do poziomu 11,2 mln ton rocznie planuje Grupa Orlen w ciągu 5 lat" - oznajmił koncern w piątkowym komunikacie.
- PKN Orlen poinformował jednocześnie, że spółki Orlen KolTrans wraz z Unipetrol Doprava głosiły właśnie postępowanie dotyczące "pozyskania kilkudziesięciu lokomotyw przewozowych do realizacji usług w Polsce i Czechach".
"Jesteśmy na etapie analizowania możliwości rozwoju. Branża kolejowa w najbliższych latach będzie w tendencji wzrostowej. Trwa bowiem modernizacja sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK ze środków UE na łączną kwotę 66 mld zł. Każdego roku wzrasta także masa przewiezionych wolumenów transportem kolejowym, w tym udział w rynku naszej spółki" - powiedział prezes Orlen KolTrans Piotr Szymański, cytowany w piątkowym komunikacie PKN Orlen.
Szymański zauważył, że konkurencyjność transportu kolejowego będzie rosła w związku z przeprowadzanymi remontami i modernizacją infrastruktury. "Skrócą się tym samym czasy przejazdu, a kolej będzie w stanie zapewnić lepszą ofertę oraz lepiej zarządzać swoim taborem" - dodał prezes Orlen KolTrans.
Według Błażeja Krawczyszyna, dyrektora wykonawczego PKN Orlen ds. logistyki, "inwestowanie we własną flotę lokomotyw wpisuje się w strategię obszaru logistyki" koncernu i jednocześnie "stanowi uzupełnienie dla istniejących aktywów w tym obszarze". "Posiadanie własnego, mocnego przewoźnika kolejowego umożliwia zbudowanie przewagi konkurencyjnej na wymagającym rynku transportowym" - podkreślił.
PKN Orlen zaznaczył, że celem postępowania prowadzonego przez Orlen KolTrans i Unipetrol Doprava "będzie poznanie dostępnych ofert pod kątem zakupu na własność, leasingu lub długoterminowego wynajmu lokomotyw elektrycznych i spalinowych".
"Spółki z Grupy Kapitałowej Orlen zainteresowane są w szczególności lokomotywami elektrycznymi ze spalinowymi modułami dojazdowymi, jak również hybrydowymi spalinowo-elektrycznymi. Obecnie dysponują wyłącznie lokomotywami spalinowymi i elektrycznymi. Istotny jest także dla spółek aspekt serwisowania nowych lokomotyw w perspektywie długoterminowej" - wyjaśnił koncern.
Jak wspomniał PKN Orlen, w ramach Grupy Orlen "w ostatnich latach prowadzone były intensywne prace zmierzające do rozwoju przewozów kolejowych". "W tym czasie Orlen KolTrans pozyskał kilkanaście nowoczesnych lokomotyw od polskich i zagranicznych dostawców. Z kolei PKN Orlen wymienił park wagonów na nowe, w tym z sukcesem wdrożył system RFID, czyli technikę zdalnego odczytywania danych identyfikacyjnych" - podkreśliła spółka.
PKN Orlen przypomniał, że Orlen KolTrans istnieje od 2001 r., oferując kompleksową obsługę transportu kolejowego obejmującego krajowy i międzynarodowy transport towarów, serwis i naprawę taboru kolejowego, dzierżawę wagonów, obsługę bocznic i spedycję.
Na rzecz Grupy Kapitałowej Orlen, jak wyliczył koncern, Orlen KolTrans w 2018 r. zrealizował przewóz 6 mln ton produktów paliwowych oraz petrochemicznych w relacjach krajowych i międzynarodowych: główne realizowane przez spółkę relacje to Płock - Świnoujście, Płock - Terminale Paliw PKN Orlen oraz Płock - Trzebinia - Płock.