Hiszpanie mogliby szkolić pilotów w Polsce i kupić Orliki

Hiszpanie mogliby szkolić pilotów w Polsce i kupić Orliki
Adobe Stock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP
  • Dodano: 29-09-2013 10:08

Hiszpańscy piloci wojskowi mogliby się szkolić w Polsce na samolotach Orlik, Hiszpanie mogliby też kupić takie maszyny w zmodernizowanej wersji z cyfrowymi przyrządami - uważa dowódca Sił Powietrznych gen. broni pilot Lech Majewski.

Zapraszamy do Katowic na Międzynarodowe Targi Obrabiarek, Narzędzi i Technologii Obróbki TOOLEX. Targi pod patronatem WNP.PL odbędą się 4-6 października 2022 r. - w ich ramach zapraszamy na ciekawą konferencję Nowy Przemysł 4.0. Rejestracja trwa!

Generał, który pod koniec tygodnia przebywał w Hiszpanii z szefem MON, rozmawiał z dowódcą tamtejszych sił powietrznych gen. Francisco Javierem Garcią Arnaizem o współpracy szkoleniowej. Jak powiedział Majewski, generał Arnaiz, który ostatnio wizytował Albacete, gdzie po raz kolejny na międzynarodowych ćwiczeniach trenują polscy piloci myśliwscy, potwierdził wysokie umiejętności Polaków i biegłość w stosowaniu procedur NATO.

"Na pewno nie jesteśmy gorsi, ale mamy wspólne problemy. Lotnictwo z natury jest bardzo drogie. Szukamy, gdzie moglibyśmy zaoszczędzić pieniądze. Mamy wspólne plany, które powinny zaowocować tym, że poziom naszego wyszkolenia będzie nawet wyższy, ale osiągnięty mniejszym kosztem" - powiedział gen. Majewski.

"Myślimy o bliższej współpracy w systemie treningowym. Rozmawialiśmy o możliwościach szkolenia na samolotach PZL-130 Orlik, zmodernizowanych do standardu TC-II z wyposażeniem kabiny klasy glass cockpit. To naprawdę nowoczesny samolot, który gwarantuje światowy poziom szkolenia" - ocenił generał.

Jak dodał, Hiszpanie za dwa-trzy lata będą potrzebowali nowego samolotu szkolnego tej klasy. "Nie musieliby daleko szukać. (...) W rozmowach podkreślałem, że byłoby to z obopólną korzyścią - fabryka produkująca te samoloty jest w Warszawie, samoloty to nasza myśl techniczna, ale właścicielami zakładów są przez EADS Airbus Military Hiszpanie" - zaznaczył.

Bartosz Głowacki ze "Skrzydlatej Polski" ocenił, że tego typu samolot pozwala na oszczędności. "Godzina lotu samolotu turbośmigłowego jest tańsza niż samolotu z napędem turboodrzutowym, a charakterystyki pilotażowe umożliwiają nauczenie pilota, jak się zachować w pewnych - choć nie wszystkich - sytuacjach" - powiedział w rozmowie z PAP.

Jego zdaniem przy pomocy Hiszpanów można by zainteresować Orlikiem kraje Ameryki Łacińskiej, ale trzeba by zaproponować konkurencyjną cenę i udział w programie przemysłowym. Zaznaczył, że rynek turbośmigłowych samolotów szkolnych nie jest łatwy - potentatem jest szwajcarska firma Pilatus, sukcesy odnosi brazylijski Tucano. "Dobrze, że są starania promujące Orlika. Jak dobrze pójdzie, skorzystamy na tym my, skorzystają też Hiszpanie" - podkreślił Głowacki.

Redaktor naczelny "Nowej techniki Wojskowej" Andrzej Kiński zwrócił uwagę, że hiszpańskie siły powietrzne nie mają samolotu tej kategorii, co Orlik - używają wysłużonych maszyn z napędem tłokowym, po czym piloci przesiadają się na szkolne - też stare - odrzutowce, drogie w eksploatacji. "To szansa eksportowa dla naszego PZL Okęcie, zwiększa ją fakt, że Hiszpanie traktują zakład jako własną firmę" - dodał Kiński.

Działania promujące Orlika podjęto kilka lat temu. W 2008 r. z maszyną zapoznawali się w Radomiu hiszpańscy piloci. W promocji Orlika uczestniczy hiszpański oddział Airbus Military (dawniej CASA), który w należącym do koncernu zakładzie na Okęciu wytwarza także podzespoły do transportowego C295, i gdzie przeprowadza się obsługę techniczną tych maszyn. Producent Orlika próbuje zainteresować nim także inne kraje.

W miniony wtorek Siły Powietrzne odebrały ostatni z 16 samolotów PZL-130 Orlik, zmodernizowanych do wariantu TC-II Garmin. Samolot zamiast tradycyjnych przyrządów nawigacyjnych ma cyfrowe wyświetlacze (glass cockpit), ma zmienione końcówki skrzydeł, otrzymał też mocniejszy silnik. Samolot szybciej się wznosi i jest zwrotniejszy. Polskie wojsko używa ponadto 12 Orlików w wersji niezmodernizowanej.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Hiszpanie mogliby szkolić pilotów w Polsce i kupić Orliki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.132.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!