Horała: Być może uda się zmniejszyć podwyżki za obsługę lotów

Horała: Być może uda się zmniejszyć podwyżki za obsługę lotów
Marcin Horała (fot. PTWP)

Trwają rozmowy ws. zapowiedzianych podwyżek opłat za obsługę operacji lotniczych, być może uda się je trochę zmniejszyć – mówił w Katowicach wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Przedstawiciele branży apelują o zmniejszenie podwyżek oraz różnic między ich stawkami.

  • PAŻP wykonała szereg działań, aby te koszty ograniczyć, ale te są dość sztywne: czy mamy na lotnisku 100 operacji czy 200 na jakiejś zmianie, kontrola przestrzeni powietrznej musi być prawie zupełnie taka sama - powiedział Marcin Horała.
  • Szacujemy, jak wygląda rynek, ile jest potencjalnie operacji, podstawiamy koszty PAŻP, dzielimy jedno przez drugie i wychodzi nam koszt jednostkowy - dodał
  • I jest tak, że jeżeli Lotnisko Chopina obsługuje ok. 40 proc. operacji polskiego rynku lotniczego i to kosztuje nas jedną wieżę, a pozostałe 60 proc. to koszt 14 wież, to jak podzielimy jedno przez drugie, to tak nam wychodzi - tłumaczy.

Horała w rozmowie w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach odniósł się do listu otwartego przedstawicieli lotnisk regionalnych, wystosowanego do premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, z diagnozą, że przedłożone propozycje "w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny" podwyższają od 2022 r. opłatę terminalową i trasową.

W przedłożonej propozycji przewidziano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. opłat: terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej): dla Lotniska Chopina z 343,08 zł w 2021 r. do 524,58 zł - wzrost o 181,50 zł (o 53 proc.), a dla Portów Lotniczych Regionalnych z 791,12 zł dla 2021 r. do 1347,76 zł - wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc); oraz trasowej - z kwoty 195,70 zł dla 2021 r. do kwoty 245,81 zł - wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc).

Przewidujący wzrost opłat za obsługę lotów projekt "Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024" trafi do 1 października br. do Komisji Europejskiej, celem weryfikacji i oceny pod kątem zgodności z prawem. Projekt, zgodnie z wymogami europejskimi, przygotował Urząd Lotnictwa Cywilnego; opłaty terminalową i trasową pobiera Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Wiceminister infrastruktury podkreślił, że cała procedura - zgodna z regulacją europejską - przebiega w taki sam sposób we wszystkich europejskich państwach: instytucje zajmujące się świadczeniem usług kontroli powietrznej tymi opłatami mają się bilansować na zero. "Czyli opłaty mają pokrywać ponoszone przez te instytucje koszty, a te są, jakie są" - wskazał Horała.

"PAŻP wykonała szereg działań, aby te koszty ograniczyć, ale te są dość sztywne: czy mamy na lotnisku 100 operacji czy 200 na jakiejś zmianie, kontrola przestrzeni powietrznej musi być prawie zupełnie taka sama. Więc szacujemy, jak wygląda rynek, ile jest potencjalnie operacji, podstawiamy koszty PAŻP, dzielimy jedno przez drugie i wychodzi nam koszt jednostkowy" - tłumaczył.

"I jest tak, że jeżeli Lotnisko Chopina obsługuje ok. 40 proc. operacji polskiego rynku lotniczego i to kosztuje nas jedną wieżę, a pozostałe 60 proc. to koszt 14 wież, to jak podzielimy jedno przez drugie, to tak nam wychodzi. Jest kilka alternatyw: w niektórych państwach tak jest, że nie ma podziału na strefy, wszystkie koszty w danym kraju dzielimy po równo, ale to spowodowałoby, że w każdej opłacie ponoszonej na Lotnisku Chopina mniej niż połowa byłaby rzeczywistym kosztem kontroli powietrznej, a pozostała większość ukrytą dotacją dla lotnisk regionalnych. Dlaczego?" - zapytał.

"Można pójść w inną stronę: stworzyć trzy strefy, cztery strefy, czternaście stref. Wtedy w takich portach, które mają bardzo mało pasażerów, jak Łódź, Olsztyn-Szymany, tamte opłaty wynosiłyby nie 1,2 tys. zł, ale może 3-5 tys. zł od operacji - to chyba całkowicie zakończyłoby ich działalność" - uznał wiceminister.

Przypomniał, że "Plan skuteczności działania" jest ostatecznie zatwierdzany na poziomie KE; zapewnił też, że w ULC cały czas trwają nad nim prace. "Oni starają się jakoś to przymierzyć, bo jakieś minimalne pole manewru jest. (…) Wiem, że ten dialog się toczy i być może uda się jakieś zmiany wprowadzić, żeby trochę te opłaty obniżyć, ale co do istoty musi być tak, jak jest" - zasygnalizował Marcin Horała.

Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Artur Tomasik zwrócił na katowickim Kongresie uwagę na dobro rozwoju rynku lotniczego w Polsce jako całości - i związaną z tym politykę państwa. Przypomniał, że w 2007 r. powstał pierwszy dokument mówiący o zrównoważonym rozwoju infrastruktury transportu lotniczego w Polsce.

"Tam mieliśmy jedną stawkę i wiele krajów nadal ma jedną stawkę właśnie z tego powodu" - zaznaczył. "Podwyżka jest nieunikniona; co nas niepokoi to różnica między stawką na Lotnisku Chopina, a w portach regionalnych" - wyjaśnił.

"Działamy na konkurencyjnym rynku, (…) czas pokaże efekty, bo dziś nikt nie wyłożył na stół analizy wrażliwości np. na cenę biletów - dzisiaj cena biletów 500 zł na liniach niskokosztowych, które operują w szerokim zakresie z portów regionalnych, jest nie do przekroczenia. Dokładanie kosztów spowoduje, że będziemy mieli mniejszą liczbę połączeń - i tu też zmieniamy filozofię: do tej pory porty budowały liczbę połączeń: połączenia dawały miejsca pracy, atrakcyjność regionu" - mówił.

"Dlatego różnica 100 proc. tych stawek dla nas jest bardzo wysoka. Apelujemy o zmniejszenie tych stawek, ale też o zmniejszenie różnicy między nimi - dla dobra rozwoju całego rynku, w tym portów regionalnych" - zaakcentował Artur Tomasik.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Horała: Być może uda się zmniejszyć podwyżki za obsługę lotów

  • wiesław nowak 2021-09-21 19:28:32
    Proszę polskiego podatnika nie traktować jak głupca Koszt obsługi zabezpieczeń lotniczych wzrastają, poprzez żądania podwyżek płac i koszty wymiany urządzeń i to trzeba rzetelnie policzyć, a nie wyliczać z gwiazd Nie ma zgody społecznej, by wszyscy podatnicy pokrywali wzrost cen biletów Chcesz lecieć to płać Jaki to jest wzrost ceny na pasażera, to ca 1 Euro = 5 zl Zatem o czym my tu mówimy W Niemczech ceny tych usług też wzrosły i pokrywa je pasażer a nie podatnik siedzący na ziemi

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!