PARTNERZY PORTALU

Intercor i PowerChina ponownie wybrane przez PKP PLK do budowy Rail Baltica

Inwestor planował wcześniej, że do podpisania umowy uda się doprowadzić jeszcze w pierwszym kwartale 2020 r. fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe - po nakazanej przez Krajową Izbę Odwoławczą ponownej ocenie ofert - po raz drugi rozstrzygnęły przetarg na budowę trasy Rail Baltica na odcinku Czyżew Białystok. Ponownie wybrano ofertę konsorcjum, które poza polską firmą Intercor tworzą dwa podmioty należące do koncernu PowerChina. Decyzja PKP PLK przybliża konsorcjum do pozyskania rekordowego pod względem wartości kontraktu kolejowego za ponad 3 mld zł.

  • Oferta konsorcjum, które tworzy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia oraz dwie spółki z grupy PowerChina - Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation - opiewa na 3,365 mld zł netto.
  • Po prawomocnym rozstrzygnięciu przetargu całe postępowanie będzie musiało jeszcze pozytywnie przejść kontrolę Urzędu Zamówień Publicznych.
  • Jak zapowiadały PKP PLK, po modernizacji trasy pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h.
Przypomnijmy, że wcześniej - pod koniec stycznia tego roku - Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła część odwołań, dotyczących wygranej w przetargu na budowę odcinka Rail Baltica przez polsko-chińskie konsorcjum. Izba rozpatrywała odwołania dwóch konkurentów.

Jeden z zarzutów - dotyczący doświadczenia, potrzebnego do spełnienia warunków udziału w przetargu - został uwzględniony. KIO nakazała więc PKP PLK, aby ta wezwała konsorcjum do uzupełnienia informacji ws. posiadanego doświadczenia. Następnie PKP PLK miała powtórzyć badanie i ocenę ofert złożonych w przetargu, a potem dokonać ponownego wyboru tej najkorzystniejszej.

Pod koniec grudnia 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetarg na modernizację 71-kilometrowego odcinka trasy E75 między Czyżewem a Białymstokiem, który stanowi fragment międzynarodowego szlaku Rail Baltica.

Zwycięska okazała się oferta konsorcjum, które tworzy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia oraz dwie spółki z grupy PowerChina - Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation. Wyceniło ono swoje usługi na 3,365 mld zł netto - taką finalnie cenę uzyskano po aukcji elektronicznej.
Dwaj pozostali oferenci zakończyli aukcję na poziomie 3,366 mld zł netto (konsorcjum China Civil Engineering Construction Corporation i China Railway 19th Bureau Group) oraz 3,731 mld zł netto (konsorcjum Torpolu i Budimeksu).

Czas nagli

Po prawomocnym rozstrzygnięciu przetargu całe postępowanie będzie musiało jeszcze pozytywnie przejść kontrolę Urzędu Zamówień Publicznych. Inwestor planował wcześniej, że do podpisania umowy uda się doprowadzić jeszcze w pierwszym kwartale 2020 r. Taki scenariusz, biorąc pod uwagę opóźnienia związane z odwołaniami do KIO, może być zagrożony.

Tymczasem czas nagli, bo pracę mają zająć terminowo ponad trzy lata, a przedsięwzięcie ma przyznane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Dlatego dalsze opóźnienia związane z zakontraktowaniem prac, a także niedające się wykluczyć problemy na samej budowie, mogłyby stanowić problem dla terminowego rozliczenia inwestycji.

Trasa między Czyżewem a Białymstokiem to ostatni odcinek linii kolejowej pomiędzy Warszawą a stolicą Podlasia, który pozostał do modernizacji. Ponadto to fragment transeuropejskiego korytarza transportowego, który prowadzi z Berlina, przez Warszawę i dalej Kowno, Rygę i Tallin do Helsinek.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Intercor i PowerChina ponownie wybrane przez PKP PLK do budowy Rail Baltica

  • wieslaw nowak 2020-02-14 18:17:08
    Czas by decydenci z PKP, wypowiedzieli sie dlaczego przyjęto ofertę z tak wysoką ceną, ca 60 milionów zl za 1 km, kiedy tydzień temu PKP podpisało umowy na modernizacje szlaku kolejowego Poznań - Szczecin ze średnią cena ca 20 milionów zl za 1 km My podatnicy mamy prawo poznać uzasadnienie tak wysokich kosztów Swoją drogą twórcy Szprych kolejowych do CPK, przyjeli koszt 1 km ca 50 milionów zl, trasy kolejowej do max 350 km/h również zaakceptowanej przez KE UE Jak sie ma ta oferta do kosztów kalkulacji przyszłej KDP Co do czasu przejazdu 180 km, z Białegostoku do Warszawy w 1,5 godziny przy prędkości 200 km/h, to coś mi tu nie pasuje Chyba ze to tylko wytrych przetargowy i te 200 km/h będzie na kilkunastu kilometrach Czemu nikt nie analizuje tego przetargu i wymagań/założeń kolejarskich Może ta linia będzie ze złota, albo złoto w bonusie
    • Mike 2020-02-16 11:13:19
      Zamiast wysuwać roszczenia i z góry zakładać że to jakiś przekręt to załóż firmę, wystartuj w takim przetargu i wygraj go z ceną 20 mln za 1km. Wiesz jaki byłby dalszy scenariusz? Po pół roku prac (maks. roku) zszedłbys z budowy bo bardziej by się opłaciło zapłacenie kary za zerwanie umowy niż straty na budowie w wysokości 2 mld (patrz przykłady włoskich firm) A ktoś kto by wszedł dokończyć wziąłby od PKP jeszcze o 20% więcej.
    • John 2020-02-16 18:56:06
      Proszę zacząć od zaznajomienia się z zakresem inwestycji. Przeliczanie wartości inwestycji na 1 km toru jest bezsensowny. W przypadku tej inwestycji wszystkie przejazdy kolejowej zostaną zlikwidowane i zastąpione wiaduktami/tunelami ponadto stacja Białystok jest duża stacja, która ostatni raz była modernizowana może w latach 80 (strzelam).
  • Greg 2020-02-14 13:37:58
    Bardzo dobrze. Koniec gadania.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.172.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!