PARTNERZY PORTALU

Jak daleko do utworzenia korytarza intermodalnego na południe Europy?

Jak daleko do utworzenia korytarza intermodalnego na południe Europy?
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 17-05-2012 20:14

Kolejowy korytarz transportowy północ-południe jest już częściowo drożny, lecz jego pełne uruchomienie zależy nie tylko od pokonania przeszkód techniczno-organizacyjnych, lecz również uzyskania przewagi ekonomicznej takiego połączenia nad obecnymi rozwiązaniami.

Spełnienie tych wszystkich warunków raczej nie nastąpi szybciej, niż w końcu tej dekady lub na początku przyszłej – stwierdziło większość dyskutantów sesji EEC pt. „Europejskie korytarze transportowe Północ-Południe.”

Idea korytarza

Z inicjatywy samorządów kilku krajów i grupy biznesmenów, w grudniu 2012 roku Komisja Europejska przyjęła projekt Baltic-Adriatic Corridor. Jest on częścią europejskiego VI korytarza transportowego (w sieci TEN-T), łączącego Skandynawię przez Polskę, Czechy i Austrię z portami Morza Adriatyckiego.

- Jest to alternatywa dla połączeń przewozów ładunków z Azji i Afryki Północnej dookoła Europy, która skróci przewóz, a także obniży koszt transportu towarów m.in. z krajów Bliskiego Wschodu, Lewantu i Turcji - wyjaśniał prezes zarządu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT) w Gdyni, Krzysztof Szymborski. - Zarazem Port Gdynia ma już, jako jedyny w kraju, unijną „autostradę morską”, czyli morskie połączenie z Karskroną w Szwecji.
Co istotne, od ub. tygodnia BCT został połączony przez międzynarodowego operatora kolejowego Baltic Rail usługą przewozów intermodalnych z portem Koper w Słowenii. Tym samym terminal ten zrobił duży krok w urealnieniu inicjatywy utworzenia Baltic-Adriatic Corridor.

- Kolejnym będzie uruchomienie kolejnego połączenia, opartego na potencjale Baltic Rail, ale już bezpośrednio z portem w Rijece (Chorwacja) – podkreślił Szymborski.

Według niezależnych ocen, np. Jarosława Kubiczka, dyrektora Działu Rozwoju PCC Intermodal, połączenia takie mogą skrócić o około tydzień przewóz towarów trafiających z Azji do Polski i Skandynawii, obecnie trafiających tam głównie za pośrednictwem portów Morza Północnego.

Ale czy to jest wystarczający warunek do upowszechnienia nowego korytarza transportowego?

Realność projektu

Opłacalność projektu jego budowy zależy od kilku czynników, wskazywali uczestnicy debaty.

Zdaniem Macieja Matczaka, z Katedry Systemów Transportowych Akademii Morskiej w Gdyni, należy przede wszystkim uwzględnić potencjał ładunków. Ten przede wszystkim zależy od tempa wzrostu polskiej gospodarki, w tym produkcji przemysłowej i obrotów handlu zagranicznego. „Prognozy takie są obiecujące i z tego powodu można oczekiwać wzrostu potoków przewozów, aby osiągnąć punkt krytyczny opłacalności linii.”

Jak przypomniał Matczak, szansą na realizację korytarza północ-południe jest dynamika rozwoju transportu intermodalnego w Polsce. O ile na świecie rośnie on w tempie po ok. 5 proc. rocznie, w rejonie Bałtyku – po 17 proc., to w Polsce – po 25 proc.

Jarosław Kubiczek zwrócił uwagę, że korytarz będzie służył – być może głównie – klientom z krajów Europy Środkowej. A ci, według niego, jako główne kryterium wyboru środków transportu wybierają cenę oferty. Skoro więc dziś armatorzy operujący pomiędzy Azją a Europą oferują niemal te same ceny frachtu, bez względu na docelowy port europejski, to o tym bardziej o wyborze rodzaju środka „odwozowego” ładunków w kontenerach decydować będzie jego cena.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak daleko do utworzenia korytarza intermodalnego na południe Europy?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.184.215
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!