Jak latać, to teraz. W przyszłym roku może nie być z kim

Jak latać, to teraz. W przyszłym roku może nie być z kim
- Przyszły rok to będzie rok, w którym rynek będzie się weryfikował - przewiduje wiceprezes Enter Air. PTWP

Sytuacja jest dziwna. Lotnictwo cywilne w Europie jest po najtrudniejszych kilkunastu miesiącach w historii działalności. Sektor musiał się głęboko i boleśnie zmienić. Nie widać tego po cenach biletów - i to pomimo ostatniego szaleńczego rajdu kosztów, które linie muszą ponosić, by w ogóle móc latać.


– Linie lotnicze w cenie swojego biletu muszą uwzględnić wszystkie koszty wytworzenia usługi. Na nie składa się wiele elementów. Tym najbardziej kosztotwórczym jest koszt ceny paliwa, ale także koszty infrastruktury lotniskowej oraz agentów handlingowych – wyjaśnia Andrzej Kobielski, wiceprezes ds. handlowych w Enter Air.

Członek zarządu największej prywatnej linii lotniczej w Polsce mówi, że w przypadku jego firmy cena biletu nie powinna znacząco się zmieniać. Prognozuje jednak, że w nadchodzących miesiącach może dojść do sporych zmian, jeśli chodzi o liczbę czy strukturę pracy zagranicznych przewoźników.

– Większość linii lotniczych jest w trudnej sytuacji. W tym momencie radzą sobie jakoś ze względu na pomoc państw, które interweniowały na początku pandemii i wsparły linie lotnicze pożyczkami lub częściowo umarzalnymi pożyczkami. Natomiast przyszły rok to będzie czas, w którym rynek będzie się weryfikował - akcentuje.

Spory na to wpływ będą miały opłaty wynikające ze środowiskowych ambicji Unii Europejskiej i "dokręcania śruby" lotnictwu.

– Lotnictwo jest obecnie mocno napiętnowane, jeśli chodzi o trend w ekologii. I mocno opodatkowane. Opłata za emisję – jeden certyfikat kosztuje 60 euro za tonę. Jeszcze pięć lat temu kosztował 7 euro... – podkreśla Kobielski.

Przyszły rok - przynajmniej jeśli chodzi o latanie z, do, ale i nad Polską - przyniesie wzrost opłat nawigacyjnych. Rozmowy i negocjacje między Polską Agencją Żeglugi Powietrznej a przewoźnikami trwają. Wiadomo, że zmiany nie będą kosmetyczne i wpłyną ostatecznie na koszty, które będą musieli ponieść podróżujący.

– Polska jest pionierem. Większość państw zdecydowało się na jednorazowe interwencje, aby pomóc odpowiednikom Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i aby te agencje nie podnosiły opłat. Mówimy tu o relatywnie niedużych pieniądzach, bo to będą podwyżki na poziomie 3-5 zł na pasażerze, ale pamiętajmy, że albo weźmiemy te pieniądze od pasażera, albo skądś je będzie trzeba wziąć. Nasza linia przewozi około 3 mln pasażerów rocznie, mówimy zatem o 15 mln złotych – wylicza Andrzej Kobielski, wiceprezes Enter Air.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Jak latać, to teraz. W przyszłym roku może nie być z kim

  • charles 2021-10-22 20:34:24
    Nie wszędzie da się dojechać autem, więc latam enterem do Egiptu z biurem podróży. Rozumiem względy ekologiczne, ale jakby tylko na nie patrzeć to wszyscy by musieli przesiąść się na rower.
  • Noveu 2021-10-19 21:26:38
    Zanieczyszczenie atmosfery przez samoloty pasażerskie jest drobiazgiem w porównaniu ze statkami morskimi, że nie wspomnę chemtrails, zasobnymi w aluminium i inne trucizny rozpylane rzekomo w interesie ochrony przed globalnym ocipieniem, prędzej chyba w celu ograniczenia światowej populacji. Rzetelnie oceniając,skala rozpylania chemtrails we Francji jest nieporównywalnie większa niż w Polsce. Podobnie jak liczba jej obywateli zapakowana w kagańce.
  • Wojtek 2021-10-19 19:08:08
    Fruwalem po Europie i swiecie miliony razy. TYSIACE razy patrzac na wszystich tych fruwaczy zadawalem sobie pytanie "na ch... oni wszycy woza swoje zady?". Sam sobie takze zadawalem takie pytanie. Tysiace razy polecialem na "spotkanie biznesowe" ktore nigdy nie powinno sie odbyc. Ludzie lataja zbyt czesto, bez potrzeby. Czas to zmienic. Covid (zupelnie nieadekwatna psychoza do realnego zagrozenia) wylal kubly zimnej wody na lby.
  • Stanisław 2021-10-19 16:08:05
    Unia Europejska pod dyktando ekoterrorystów zarżnie po kolei wszystkie branże, a Chiny, Rosja, i USA zacierają ręce mając gdzieś żądania ekoterrorystów. Świata nie uratujemy, a własną gospodarkę wykończymy!
  • Fake News 2021-10-19 16:00:36
    Zabawa w wirusa tak się kończy będą spektakularne bankructwa

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.52.167
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!