Transport kolejowy w Polsce stoi dziś przed dużą szansą, jaką tworzy Europejski Zielony Ład i wypływająca z niego strategia mobilności. Przewozy kolejowe wywierają bowiem znacznie mniejszą presję na środowisko niż transport drogowy czy lotniczy. Dlatego Unia chce je rozwijać. Teraz trzeba przejść przez pandemię tak, by, gdy się skończy, umieć skorzystać z tego trendu. Będziemy o tym rozmawiać podczas EEC Trends Online.
- Debata "Infrastruktura i rynek przewozów kolejowych w Polsce" odbędzie się w środę, 17 lutego 2021 r. w godz. 13.30-15.00.
- Weźmie w niej udział: dwóch wiceministrów, przedstawiciele biznesu, eksperci. Założenia strategii mobilności przedstawi Filip-Alexandru Negreanu-Arboreanu, zastępca szefa gabinetu unijnej komisarz ds. transportu.
- Do udziału w wydarzeniu można się jeszcze zarejestrować na stronie EEC Trends Online.
To ważne, bo ograniczenie emisji z tego sektora może zdecydowanie przybliżyć Unię do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej. Dziś niemal 83 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE pochodzi z produkcji i wykorzystywania energii, z czego 1/4 to efekt działalności transportu.
Czytaj także: Inauguracja EEC Trends już wkrótce. W doborowej obsadzie
Według założeń strategii: do 2030 roku m.in. ruch kolei dużych prędkości podwoi się w całej Europie, podróże zbiorowe na trasach poniżej 500 km będą neutralne pod względem emisji, na dużą skalę zostanie wdrożona zautomatyzowana mobilność. Do 2050 roku prawie wszystkie samochody osobowe, dostawcze, autobusy, a także nowe pojazdy ciężarowe będą bezemisyjne a kolejowy ruch towarowy podwoi się.
Będzie o tym mówił Filip-Alexandru Negreanu-Arboreanu, który w gabinecie unijnej komisarz ds. transportu Adiny Valean jest odpowiedzialny za strategię mobilności.
W debacie, która nastąpi po przedstawieniu stanowiska Komisja Europejskiej, wezmą udział:
- Andrzej Bittel, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, Ministerstwo Infrastruktury,
- Arnold Bresch, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA,
- Jakub Majewski, prezes zarządu Fundacji ProKolej,
- Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec SA,
- Paweł Pucek, członek zarządu DB Cargo Polska.
W agendzie debaty znalazły się także takie sprawy jak: normy emisyjności transportu i metody jej ograniczania w świetle aktualnych celów polityki UE, oraz inwestycje, rozwiązania prawne i innowacje - konieczne, by kolej mogła wspierać realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu.
Żeby transport ludzi i towarów koleją mógł rosnąć zgodnie z założeniami UE, potrzebne są dalsze inwestycje w infrastrukturę. W czasie panelu będziemy mówić o rozbudowie i rewitalizacji infrastruktury kolejowej - priorytetowych projektach, harmonogramie, nowych technologiach, dotychczasowych i nowych źródłach finansowania.
W tej części debaty zabierze głos wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który będzie mówił o żegludze morskiej i śródlądowej i ich związku z transportem kolejowym.