PARTNERZY PORTALU

Jak uniknąć drastycznych podwyżek opłat nawigacyjnych za loty? Kazać płacić wszystkim

Jak uniknąć drastycznych podwyżek opłat nawigacyjnych za loty? Kazać płacić wszystkim
Dla właścicieli małych samolotów w Polsce pewne jest na razie jedno – w 2022 roku będą mogli latać swobodnie i bez dodatkowych opłat. Na razie... Pixabay.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adam Sierak
    Adam Sierak
  • Dodano: 25-10-2021 12:05

Przyszły rok to niemal pewna, drastyczna podwyżka opłat terminalowych dla przewoźników, które pobierać będzie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Najwięcej po kieszeni dostaną ci, którzy latają z i do lotnisk poza Warszawą. Szansą na niezachwianie procesem odbudowy lotnictwa cywilnego w Polsce jest nałożenie opłat na mniejsze samoloty, które teraz za nawigowanie nie płacą ani złotówki. Gra toczy się o ponad 100 mln zł rocznie.

  • Wskutek podwyżki jednostkowa nawigacyjna opłata terminalowa na Lotnisku Chopina wynosić będzie 525 zł, a w portach regionalnych - prawie 1350 zł w 2022 roku. - Tak znacząca podwyżka przełoży się na zdecydowany wzrost kosztów operacji linii lotniczych z regionów - ostrzega Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych (ZRPL). A tam przecież plasuje się 40 proc. całego ruchu lotniczego w Polsce.
  • Przy aktualizacji Planu Skuteczności PAŻP urzędnikom z Ministerstwa Infrastruktury wyszło, że latający mniejszymi samolotami nie partycypują w kosztach utrzymania przestrzeni powietrznej. - Na niektórych lotniskach to 80 proc. ruchu, a kontroli przestrzeni wymagają takiej samej - wylicza Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która nie decyduje o zmianach w tej mierze, bardzo skorzystałaby na pojawieniu się nowych płatników w systemie. - Opłaty za takie loty musiałyby być naliczane w sposób analogiczny jak obecnie dla lotów niezwolnionych z opłat - przyznaje Janusz Janiszewski, prezes PAŻP.
Większa część branży uważa, że podwyżka terminalowych opłat nawigacyjnych negatywnie wpłynie na popandemiczny proces odbudowy przewozów pasażerskich, szczególnie w przypadku lotnisk regionalnych, gdzie zaplanowano aż 70-proc. wzrost opłat.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak uniknąć drastycznych podwyżek opłat nawigacyjnych za loty? Kazać płacić wszystkim

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.200.169.3
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!