PARTNERZY PORTALU

Jeśli chcemy mieć nowoczesną kolej, musimy wysupłać 300 mld zł

Zachodnia obwodnica Warszawy cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych Fot. PKP PLK

W Krajowym Programie Kolejowym zmieniliśmy podejście do roli kolei, nie są już zamykane linie, a przeciwnie, te zamknięte są przywracane do ruchu i budowane są nowe. Wśród wielu zadań KPK jest też budowa kolei aglomeracyjnych. Usprawniliśmy proces realizacji inwestycji, odchodząc od dyktatu zamawiającego i wprowadzając dialog z wykonawcami i producentami materiałów. Nie muszą się oni obawiać „dołka” inwestycyjnego, bo od 2021 r. przez kilka kolejnych lat chcemy, by nasze inwestycje miały rocznie wartość średnio po 12 mld zł – mówi w rozmowie z portalem WNP.PL Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

  • Pomimo modernizacji linii kolejowych PKP PLK utrzymuje na nich przepustowość dla ruchu towarowego. Na głównych szlakach średnia prędkość pociągów cargo wzrośnie do 35 km/h w końcu tej perspektywy finansowej, na innych w ciągu 5-8 lat.
  • W dialogu z wykonawcami PLK oszacowała 2 lata temu, że rynek jest w stanie przerobić rocznie zleceń za 10-12 mld zł. Ponieważ ceny wzrosły o ok. 20 proc., rynek może  wchłonąć w 2020 r. prace za 12-14 mld zł.
  • Aby polska sieć kolejowa była nowoczesna i odpowiadała na różne oczekiwania, także likwidacji wykluczenia komunikacyjnego, do ok. 2040 r. potrzeba zainwestować od 250 do 300 mld zł.

Niektórzy mówią, że w ciągu ostatnich 4 lat kolej zmieniła się, bo przestała likwidować swoje linie.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: - Podstawą jest zmiana myślenia, jaka u nas nastąpiła. Często powołujemy się na przykłady Zachodu, lecz niekoniecznie z nich korzystamy. A tam od wielu już lat kolej stała się podstawowym środkiem transportu.

Tymczasem decyzje podejmowane u nas w ciągu 30 lat zakładały zamykanie linii.
Bo były nierentowne dla PLK...

- Wtedy tak. Dlatego ponad 5 tys. km linii wyłączono z eksploatacji lub zostały fizycznie zlikwidowane. Natomiast obecny Krajowy Program Kolejowy (KPK) zakłada m.in. przywracanie ruchu pociągów pasażerskich – np. Lubin znów ma dostęp do kolei.

Nie buduje się obecnie ważnych nowych odcinków, jak wskazują różne badania.

- Taki jest pogląd. Jednak przypomnę, że od podstaw zbudowaliśmy m.in. łącznicę linii „radomskiej” do lotniska Chopina czy budujemy łącznicę Czarnca-Włoszczowa. Przygotowujemy dokumentacje projektową dla 50 km linii Podłęże-Piekiełko, robimy studium wykonalności zakładające praktycznie budowę 80 km nowej linii Ełk-granica państwa, fragmentu Rail Baltica. Także przy modernizacji dawnej węglówki, łączącej Górny Śląsk z Trójmiastem, przedłużymy łącznicę o 20 km.

Sumując te odcinki, w tej perspektywie finansowej powstanie ponad 200 km nowych linii.

Co jest głównym celem KPK - odtworzenie stanu infrastruktury kolejowej według dawnych parametrów technicznych czy to, aby kolej mogła przejmować więcej pasażerów i ładunków z dróg?

- KPK obejmuje 220 różnych zadań i modernizację 9000 km torów. Głównym jego założeniem jest modernizacja linii kolejowych dla ruchu pasażerskiego i towarowego, czyli poprawa ich parametrów, w tym zwiększenie prędkości jazdy. Ale towarzyszą temu inne zadania, jak np. zabudowa nowoczesnych systemów sterowania ruchem, zwiększenie dostępności komunikacyjnej czy budowa warunków dla kolei aglomeracyjnych.

Przykładem ostatniego jest Warszawa, gdzie od zachodu po modernizacji oddaliśmy linię obwodową, z której korzystają dziś codziennie tysiące pasażerów. Na linii średnicowej w Krakowie powstają dwa nowe tory dla ruchu aglomeracyjnego. Taką kolej budujemy także w Szczecinie i Rzeszowie, a dla lepszych podroży w aglomeracjach powstają nowe przystanki w Olsztynie, Lublinie i Białymstoku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (3)

  • Ech 2019-10-16 13:05:19
    Już od 15 lat słyszymy to samo... modernizacja za modernizacją, a efekt mizerny... za to koszt już ciężko oszacować, bo ilość zer nie mieści się w excellu.
  • Jarek toja 2019-10-11 19:47:49
    On mówi o tej spółce która ma niby wiatraki w morzu budować. A jest po to żeby kasę kasę siostrzyczce dawać. Bo wójtem nikt jej nie chciał
  • Artur 2019-10-10 08:36:16
    300 mld to trochę za dużo. Gdyby nie było takiego ograniczenia w dostępie do rynku to byłoby dużo taniej. Np. słyszałem że Mostostal Kraków chciał robić te wieżyczki kolejowe na których wiszą liny elektryczne, ale nie dostał uprawnień, potem kupił bankrutującą firmę z takimi uprawnieniami, to uprawnienia zostały odebrane tej firmie. Wygląda na to, że tak jak w przypadku korporacji prawniczych tutaj też rządzi mafijna klika.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.227.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!