PARTNERZY PORTALU

Jeśli mamy stawiać na kolej, to nie z taką strategią

Cele wieloletniej polityki transportowej muszą być sformułowane w sposób konkretny i jednoznaczny. Tak, abyśmy wiedzieli, pod jakie potrzeby modernizujemy infrastrukturę. Tego elementu nie ma w strategii transportowej – mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec.

Rozmowa odbyła się podczas EEC Trends, prologu do Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który już w maju odbędzie się w Katowicach, a na który serdecznie zapraszamy. Strona internetowa tegorocznego kongresu znajduje się tutaj.

Od kolei można oczekiwać istotnych wymagań. Choćby we względu na dużą skalę pomocy unijnej, której jest beneficjentem. Tylko w drugiej perspektywie finansowej 2014-20 z funduszu spójności kolej otrzyma 57 mld zł. 

- A zatem celem jest spójność realizowanych inwestycji kolejowych w Polsce z systemem kolejowym Europy – stwierdza Krzysztof Niemiec.

Dodatkowo rola kolei rośnie w związku z zaproponowanymi w końcu ubiegłego roku przez Komisję Europejską celami polityki klimatycznej. O ile bowiem w przypadku samochodów osobowych przewiduje się upowszechnienie „zielonych” rodzajów napędu, w tym elektrycznego i wodorowego, o tyle w ciężarowym transporcie samochodowym nie ma ciągle takich rozwiązań.

- Uwzględniając konieczność zmniejszenia emisyjności transportu, panaceum uwolnienia dróg od ciężkiego transportu Unia widzi w zwiększeniu roli transportu kolejowego i śródlądowego – przypomina wiceprezes Niemiec. – Ale ponieważ w Polsce transport śródlądowy ma zaledwie 0,2 proc. udziału w łącznym przewozie ładunków, to przed koleją stoi spełnienie tych olbrzymich oczekiwań.

Według niego przed koleją trzeba postawić realne, mierzalne cele. To z nich będą wynikać narzędzia, dzięki którym będzie można te cele osiągnąć.

W przypadku infrastruktury kolejowej powinniśmy wiedzieć, jakie powinny być parametry modernizowanych linii kolejowych. Aby służyły one przez dekady, nie trzeba było wchodzić na nie np. za 10 lat z powrotem i przeprowadzać dodatkowych robót.

- Główną rolę w takich działaniach odgrywa wola państwa, zawarta w strategii transportowej – podkreśla Krzysztof Niemiec. – Strategię zaktualizowaną we wrześniu 2019 roku możemy traktować jako przejściową, bowiem postawione są w niej cele na 2030 rok, które w moim odczuciu nie są do przyjęcia. W dalszym ciągu zakłada się w niej wzrost przewozów ciężkich ładunków transportem samochodowym przy relatywnie mniejszym udziale kolei.

Już Biała księga transportowa UE z 2011 roku zalecała, aby w 2030 r. ok. 30 proc. towarów na odległość powyżej 300 km przesunięto z dróg na kolej. - Tego elementu nie ma w naszej wieloletniej strategii – dodaje Niemiec.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jeśli mamy stawiać na kolej, to nie z taką strategią

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.215.182.81
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!