PARTNERZY PORTALU

Jeśli nie gaz, to co? Polski transport morski w poszukiwaniu napędu

Jeśli nie gaz, to co? Polski transport morski w poszukiwaniu napędu
Cracovia - jeden z pięciu promów Polferries. Fot. Szikorka / Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adrian Ołdak
    Adrian Ołdak
  • Dodano: 22-10-2021 06:01

- Zleciłem przygotowanie raportu nt. zużycia paliwa przez nasze pięć jednostek w ub. roku. Wyszło 138 tys. ton, co oznacza, że emitujemy około pół miliona ton CO2. Mnożąc ponad 60 euro za tonę, otrzymujemy horrendalną kwotę - mówi Andrzej Madejski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries). Rozmawiamy m.in. o przyszłości napędów statków morskich i programie promowym.

  • Armatorzy statków przestawiają się powoli na napęd LNG. Może być to jednak rozwiązanie tylko na kilkanaście lat, bo Unia Europejska jest bardzo sceptyczna wobec gazu.
  • - Tymczasem dziś nie ma technologii, która mogłaby go zastąpić w transporcie morskim - mówi Andrzej Madejski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries). Nowe polskie promy, których budowa ma wkrótce ruszyć, będą zasilanie gazem w układzie hybrydowym z zasilaniem elektrycznym.
  • - Jeśli nie gaz, to pozostaje tylko napęd nuklearny. Trochę o nim zapominamy, trochę się go boimy, ale wydaje mi się, że należy brać go już dziś pod uwagę - dodaje.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (14)

Do artykułu: Jeśli nie gaz, to co? Polski transport morski w poszukiwaniu napędu

  • intelYgent umysłowy 2021-10-25 20:27:07
    Niech mnie ktoś objasni wreszcie: czy spalanie LNG odbywa się BEZ emisji CO2???!!!!! Bo z artykułu wynika, że tak. Więc co pełni rolę utleniacza tego gazu? No i co będzie produktem spalania tego LNG? Perfumy?
  • Агент кремля 2021-10-25 10:35:19
    Хорошо что Россия не в Евроколхозе :)
  • Агент кремля 2021-10-25 10:34:22
    Хорошо что Россия не в Евроколхозе :)
  • Tomek 2021-10-24 13:04:04
    Są jeszcze pionowe turbiny wiatrowe generujące prąd, wiele statków można także wyposażyć w panele. Jakąś część paliwa można będzie zaoszczędzić.
    • Andrzej 2021-10-25 14:17:57
      Są jeszcze żagle :)
      • gupek wioskowy 2021-10-25 20:24:44
        Są jeszcze galery! Będą na galerach zatrudniać niewyszprycowanych keczupem!
    • racjonalizator 2021-10-26 21:54:36
      Można jeszcze pomyśleć o morskich napędach elektrycznych.Najlepiej zasilanych kablami zasilanymi energią z OZE.
  • okrętowiec 2021-10-24 13:00:01
    Nowe promy PŻB mają mieć napęd spalinowo-elektryczny ale na LNG i dlatego będzie mniej emisyjny niż przy spalaniu takich paliw jak olej opałowy i napędowy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.210.85.190
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!