Jest raport ws. katastrof samolotów Boeing 737 MAX. Wskazano winnych

Jest raport ws. katastrof samolotów Boeing 737 MAX. Wskazano winnych
Fot. Shutterstock

Przedstawiciele Boeinga ukrywali przed regulatorami i liniami lotniczymi kluczowe informacje na temat samolotów 737 MAX, co doprowadziło do dwóch katastrof - wynika z raportu komisji Izby Reprezentantów. Raport mówi też o niedostatecznym nadzorze państwa.

  • Opublikowany raport jest owocem 18-miesięcznego śledztwa.
  • Członkowie komisji transportu Izby Reprezentantów stwierdzili, że władze Boeinga celowo ukrywali kluczowe informacje o modelach 737 MAX, by uniknąć dodatkowych kosztów i móc sprzedawać je po zawyżonych cenach.
  • Według kongresmenów Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) nie wywiązała się też ze swojej roli, dopuszczając samoloty do użytku.

Chodzi o system MCAS, który powoduje automatyczne skierowanie nosa samolotu w dół, mając w ten sposób ułatwić panowanie nad maszyną. W praktyce jednak system miał kluczowe mankamenty, np. testujący maszynę pilot zdał sobie sprawę z działania systemu dopiero po 10 sekundach, podczas gdy przepisy mówią o maksymalnie 4-sekundowym czasie na reakcję. W rezultacie piloci mogli być nieświadomi działania systemu, co pociągnęło za sobą katastrofalne skutki.

Według raportu firma tuszowała krytyczne głosy pracowników i zatajała informacje o MCAS przed urzędnikami, by łatwiej uzyskać zgodę FAA oraz uniknąć konieczności dodatkowych szkoleń dla pilotów starszych modelów 737. Taka konieczność obniżyłaby cenę maszyny nawet o milion dolarów za sztukę. Wzmianki o MCAS zostały też usunięte z instrukcji dla pilotów.

"Ten fakt był powodem mnóstwa naprawdę złych decyzji wewnątrz Boeinga, a FAA nie zwróciło uwagi na te rzeczy" - powiedział szef komisji Peter DeFazio.

Zobacz również: Southwest uziemia 130 Boeingów. Wszystko przez 34 kilogramy

Brak informacji o działaniu systemu i dodatkowych szkoleń dla pilotów przyczynił się do dwóch katastrof 737 MAX: Lion Air 610 w Dżakarcie w październiku 2018 r. i Ethiopian Airlines 302 w marcu 2019. W wypadkach zginęło łącznie 346 osób. Od tej pory wszystkie maszyny tego typu zostały uziemione, a Boieng poniósł straty w wysokości prawie 20 miliardów USD.

W odpowiedzi na raport Boeing wydał komunikat, w którym podkreśla, że podjął znaczące zmiany dotyczące "kultury bezpieczeństwa" wewnątrz firmy oraz wziął pod uwagę opinie ekspertów na temat 737 MAX.

Raport krytykuje też władze FAA, które - jak wynika z wewnętrznego badania - są zdaniem pracowników urzędu zbyt nastawione na biznesowe cele firm i nie są rozliczane za decyzje dotyczące bezpieczeństwa.

Uziemione loty a sytuacja firmy

Przypomnijmy, w lipcu amerykański koncern lotniczy Boeing nie sprzedał żadnych dodatkowych samolotów, a kolejni klienci odwołali złożone wcześniej zamówienia na uziemione od ponad roku Boeingi 737 Max. Wcześniej w czerwcu firma straciła 60 kontraktów. Łącznie od początku 2020 r. klienci zrezygnowali z 800 zamówień.

Liczba ta obejmuje również transakcje, które w ocenie firmy prawdopodobnie nie dojdą do skutku ze względu na kłopoty finansowe po stronie zamawiającego.

W wyniku utraty kolejnych zamówień liczba zaległych dostaw samolotów Boeinga do klientów spadła poniżej 4500 maszyn. Producent nadal zabiega również o zgodę na przywrócenie do użytkowania odrzutowców 737 Max. Wg sierpniowych zapowiedzi amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) uziemione odrzutowce mają szanse zostać ponownie dopuszczone do lotów pod koniec bieżącego lub na początku przyszłego roku.

Agencja Associated Press zauważa, że mimo słabych wyników Boeing nie traci zaufania inwestorów.

We wrześniu Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej planowała rozpocząć testy w locie samolotu Boeing B737 Max w Vancouver w Kanadzie.

Czytaj też: Boeing 737 Max coraz bliższy powrotu do lotów

B737 Max to czwarta generacja najmniejszego i jedynego obecnie samolotu wąskokadłubowego Boeinga. Samolot został dotychczas wyprodukowany w ponad 10,5 tys. egzemplarzy. Jego cena w zależności od wersji wynosi od 100 do 134 mln dol.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Jest raport ws. katastrof samolotów Boeing 737 MAX. Wskazano winnych

  • Piotr 2020-09-22 07:15:23
    No dobra a co z tymi złomami dalej? Na lotnisku w Lublinie stoją takie 4 czy 5 maszyn. I co dalej? Miały już dawno zostać przywrócone do służby. Może zapakować je na "palety" i wysłać przez ocean z powrotem?
  • prado 2020-09-17 15:39:22
    Wzorem karania VW i Mercedesa Audi przez USA za dieselgate wszyscy użytkownicy feralnych samolotów powinni domagać się horrendalnie wysokich odszkodowań od firmy Boeing

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.179.111
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!