PARTNERZY PORTALU

Jest szansa na zmianę zapisów w pakiecie mobilności

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber uważa, że jest ciągle szansa na zmianę niekorzystnych przepisów pakietu mobilności Fot. Shutterstock

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber uważa, że jest ciągle szansa na zmianę niekorzystnych dla Polski i części krajów UE przepisów pakietu mobilności. Ten pakiet zakłada m.in. objęcie przewoźników drogowych przepisami o delegowaniu pracowników.

  • W piątek w Brukseli ministrowie transportu dyskutowali o kwestiach związanych z pakietem mobilności.
  • Głos w dyskusji zabrał też Rafał Weber, który powiedział dziennikarzom po spotkaniu, że coraz więcej krajów członkowskich jest sceptycznych wobec regulacji w proponowanym kształcie.
  • Jego zdaniem wtorkowe głosowania nad mandatem do negocjacji nad ostatecznym kształtem przepisów może być dla Polski i innych podobnie myślących krajów "przy odrobinie szczęścia korzystne".

- Pojawiali się nowi sojusznicy rozwiązań, które są przez nas krytykowane - Malta, Cypr, Irlandia. To też kraje, które podkreślają, że z perspektywy klimatu zapisy pakietu mobilności są niekorzystne - przekazał Weber. Zaznaczył, że te trzy kraje dołączyły do bloku tworzonego m.in. przez Polskę, Bułgarię, Rumunię, Litwę, Łotwę.

Wiceminister poinformował, że "są też tacy, którzy głośno i oficjalnie nie krytykują tych zapisów, ale po cichu mówią, że myślą podobnie jak my i są coraz bardziej skłonni, żeby krytykować i negować tego typu zapisy pakietu mobilności".

Jego zdaniem wtorkowe głosowania nad mandatem do negocjacji nad ostatecznym kształtem przepisów może być dla Polski i innych podobnie myślących krajów "przy odrobinie szczęścia korzystne". W tym kontekście zaapelował do polskich europosłów, aby przekonywali kolegów z innych państw, aby niekorzystne przepisy zostały usunięte z projektu.

Weber wcześniej podczas spotkania ministrów ostrzegł, że skutki wejścia w życie regulacji tzw. pakietu mobilności będą negatywne dla środowiska. Jak przekonywał, spowoduje on zwiększenie liczby przejazdów ciężarówek po europejskich drogach.

Przeczytaj: Niemcy i Belgowie już policzyli. A ile na pakiecie mobilności straci Polska?

Przykładem propozycji zawartej w pakiecie mobilności, która jest sprzeczna z celami środowiskowymi UE, jest - jak wskazał polski wiceminister - obowiązek regularnego powrotu pojazdu do kraju siedziby, jak również wprowadzenie ograniczeń w wykonywaniu usług kabotażowych i przewozów, które polegają na wielokrotnym załadowaniu i rozładowaniu samochodu.

- Są to rozwiązania niewpisujące się w cele polityki prośrodowiskowej. Ich rezultatem będzie wzrost (...) emisji CO2- zauważył wiceminister.

Jak podkreślił, resort ma dane, z których wynika, że każdy punkt procentowy utraconej zdolności przewozowej w Europie będzie wymagał dodatkowych 6 tys. pojazdów na drogach.

- Polski Instytut Transportu Samochodowego wyliczył, że ograniczenie wykonywania kabotażu z siedmiu do trzech dni, licząc na podstawie operacji obecnie wykonywanych przez polskich przewoźników, spowoduje konieczność spalenia dodatkowo 200 tys. ton paliwa rocznie na puste przebiegi, co przełoży się na wzrost emisji CO2 o około 635 tys. ton rocznie. Stanowi to ekwiwalent 5,7 tys. lotów przez Atlantyk z Chicago do Amsterdamu - wskazał Weber.

Jego zdaniem dane te pokazują, że niestety nie zawsze w polityce unijnej wpływ na klimat jest brany pod uwagę.

- Apeluję o nieprzyjmowanie niekorzystnych dla środowiska rozwiązań w ramach obecnie prowadzonych negocjacji - wskazał.
×

KOMENTARZE (1)

  • rew 2019-09-24 10:18:42
    PiS walczy o brak podwyżek pensji dla polskich kierowców? Zdrajcy!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.2.109
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!