PARTNERZY PORTALU

Kadra jest kluczem do bezpieczeństwa przewozów

  • Rynek Kolejowy
    Autor: Wojciech Śmiech
  • Dodano: 13-06-2012 10:23

Zdaniem Mirosława Łosińskiego, dyrektora ds. operacyjnych Lotos Kolej, zderzenie pociągów w Białymstoku w 2010 r. było lekcją dla wszystkich przewoźników towarowych w Polsce, szczególnie tych, którzy specjalizują się w przewozach materiałów niebezpiecznych.

,,Rynek Kolejowy": Lotos Kolej to największy w Polsce przewoźnik materiałów niebezpiecznych. Z jakim ryzykiem wiąże się taki transport?

Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych Lotos Kolej: - Przede wszystkim zaczynając przewozy materiałów niebezpiecznych trzeba sobie na początku postawić kryteria dotyczące doboru personelu, który będzie realizował te przewozy. To jest podstawa. My na samym początku prowadzenia przewozów niebezpiecznych w 2002 r. postanowiliśmy dobierać do tej działalności najbardziej wykwalifikowanych pracowników począwszy od maszynisty, który ma realizować te przewozy, przez rewidenta, do doradców ds. przewozu materiałów niebezpiecznych.

Po przyjęciu do pracy maszynista i rewident, czyli osoby, które mają największy wpływ na bezpieczeństwo ruchu pociągów, przechodzą u nas cały szereg dodatkowych szkoleń. Oprócz tego, że mają już kwalifikacje, muszą odbyć dodatkową praktykę na warsztatach lokomotyw czy - w przypadku rewidenta - wagonów. Po tym procesie maszynista jest szkolony na każdym typie lokomotywy. Przechodzi autoryzację znajomości obsługi poszczególnych lokomotyw. Bo to, że ktoś jest maszynistą, jeszcze nie upoważnia go do tego, żeby kierował odpowiednimi typami lokomotyw. On musi być dobrze doszkolony. U nas te procesy doszkalania nawet fachowca, który jeździł u innego przewoźnika 10 czy 15 lat, trwają co najmniej miesiąc. To oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami, ale z pewnością taka inwestycja się opłaca. Dodatkowo zespół doradców ds. materiałów niebezpiecznych szkoli tych pracowników i egzaminuje w zakresie przewozu rożnego typu materiałów wysokiego ryzyka. Wprawdzie jesteśmy przewoźnikiem, który obsługuje grupę kapitałową Lotos, czyli rafinerie w Gdańsku, Czechowicach i Jaśle, ale jednocześnie jesteśmy przewoźnikiem, który świadczy usługi dla podmiotów zewnętrznych. W związku z tym przewozy innych ładunków niż produkty rafineryjne również są przez nas realizowane. Oznacza to, że świadomość maszynisty w Lotos Kolej nie może być ukierunkowana wyłącznie na produkty ropopochodne, ale na całą gamę innych towarów wysokiego ryzyka. Dodam jeszcze tylko, że równie odpowiedzialna jest praca rewidenta. Zanim wyprawi pociąg, też musi dysponować ogromną wiedzą. Chodzi zarówno o wiedzę praktyczną, jak i pewne predyspozycje, np. dobry węch, aby moc wyczuć opary węglowodorów i wiedzieć, jak w tej sytuacji zareagować.

Czyli można powiedzieć, że kluczem do bezpieczeństwa przewozu materiałów niebezpiecznych są odpowiednie kadry?

- Zdecydowanie tak. Gdybym miał ująć bezpieczeństwo przewozów materiałów niebezpiecznych w skali od 1 do 10, to powiedziałbym, że 6 punktów stanowią kadry, a więc personel wykonawczy i zarządzający. A pozostałe 4 punkty to tabor.

A infrastruktura?

- Infrastruktura jest także bardzo ważna, ale to czynnik niezależny od nas.

My jesteśmy przewoźnikiem, który korzysta z infrastruktury zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Ta infrastruktura jest w stanie niezadowalającym.

Oczywiście można usiąść i narzekać, jednak my staramy się patrzeć w przyszłość. Pomimo tego, że infrastruktura jest w takim stanie, w jakim jest, trzeba także uczciwie powiedzieć, że takich inwestycji, jakie są dzisiaj prowadzone, nigdy wcześniej w infrastrukturze kolejowej nie było.

My zaczynamy jako Lotos Kolej powoli konsumować pozytywne efekty tych inwestycji. Już teraz na linii 131 na odcinku Tczew - Bydgoszcz nastąpiła zdecydowana poprawa stanu infrastruktury. I to ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo. Należy pamiętać, że praktycznie wszystko to, co jest transportowane koleją z rafinerii w Gdańsku, czyli ok. 7 mln t ładunków, z czego 6,5 mln t towarów wysokiego ryzyka, przewożone jest linią 131.

Dlatego dla nas oddanie wyremontowanego odcinka do Bydgoszczy jest bardzo ważnym elementem, który ma pozytywny wpływ na nasze bezpieczeństwo, zarówno techniczne, jak i ekonomiczne.

[...]
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kadra jest kluczem do bezpieczeństwa przewozów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.234.207.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!