PARTNERZY PORTALU

Kalifornia utraci prawo ustalania własnych norm emisji spalin

Kalifornia utraci prawo ustalania własnych, bardziej rygorystycznych niż federalne, norm emisji spalin Fot. Shutterstock.com

Prezydent Donald Trump poinformował w środę na Twitterze, że Kalifornia utraci prawo ustalania własnych, bardziej rygorystycznych niż federalne, norm emisji spalin. Decyzja ta w opinii Trumpa pozwoli na produkcję tańszych i bezpieczniejszych samochodów w USA.

  • Trump argumentował też na Twitterze, że wprowadzenie jednolitych, federalnych standardów emisji spalin przyczyni się do stworzenia nowych miejsc pracy.
  • Producenci samochodów powinni skorzystać z tej okazji, ponieważ w innej sytuacji groziłoby im bankructwo - napisał amerykański prezydent.
  • Przedstawiciele zdominowanych przez Demokratów władz Kalifornii wysunęli zarzut, że decyzja Trumpa służy wyłącznie interesom wielkim koncernów samochodowych i petrochemicznych.

Trump argumentował też na Twitterze, że wprowadzenie jednolitych, federalnych standardów emisji spalin przyczyni się do stworzenia nowych miejsc pracy.

"Producenci samochodów powinni skorzystać z tej okazji, ponieważ w innej sytuacji groziłoby im bankructwo" - napisał w serii wpisów wysłanych w Kalifornii, gdzie przebywa w związku z inspekcją nowego odcinka muru budowanego na granicy z Meksykiem i udziałem w przyjęciach połączonych z kwestą na fundusz wyborczy GOP.

Przedstawiciele zdominowanych przez Demokratów władz Kalifornii wysunęli zarzut, że decyzja Trumpa służy wyłącznie interesom wielkim koncernów samochodowych i petrochemicznych. Zapowiedzieli walkę z nowymi zarządzeniami w dziedzinie emisji spalin samochodowych w sądach federalnych.

"Pójdziemy do sądu, jak tylko dostaniemy odpowiednie dokumenty w tej sprawie, może nawet szybciej" - zapowiedziała w środę Mary Nichols przewodnicząca kalifornijskiego urzędu ds. zasobów powietrza podczas konferencji prasowej, na której wystąpiła wspólnie z gubernatorem stanu Gavinem Newsomem i prokuratorem generalnym tego stanu.

Spaliny samochodowe są w Stanach Zjednoczonych głównym źródłem emisji gazów cieplarnianych powodującym zmiany klimatyczne.

Decyzja Trumpa o odebraniu Kalifornii możliwości określania własnych standardów emisji spalin nie była zaskoczeniem. Przedstawiciele jego administracji już w sierpniu ubiegłego roku zapowiadali zniesienie surowych i - zdaniem reprezentantów przemysłu motoryzacyjnego - zbyt kosztownych norm zużycia paliwa i emisji spalin wprowadzonych przez administrację prezydenta Baracka Obamy w roku 2012. Nowe standardy miały być wprowadzone stopniowo do roku 2025.

Biały Dom argumentuje, że rygorystyczne normy przyczyniają się do większej liczby wypadków drogowych, ponieważ Amerykanie wolą jeździć starymi wyprodukowanymi przed rokiem 2012 samochodami, których normy nie dotyczą niż kupować nowe modele samochodów wyprodukowane po roku 2012.

Dodatkowo, w 2008 r. władze stanu Kalifornia na zasadzie wyjątku w odniesieniu do prawa federalnego w dziedzinie kontroli emisji spalin, wprowadziły własne rygorystyczne normy. Za przykładem 40-milionowej Kalifornii, która jest najludniejszym stanem USA i gdzie zarejestrowano 34 mln samochodów (stan ten stanowi największy rynek sprzedaży samochodów - red.), poszły władze dwunastu innych stanów.

W rezultacie presji tych stanów cztery koncerny samochodowe: Ford Motor Co., Honda, BMW i Volkswagen w lipcu br. w ramach porozumienia z władzami Kalifornii zgodziły się dostosować do bardziej surowych standardów emisji spalin niż te proponowane obecnie przez Biały Dom.

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.191.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!