Kaliningrad zyskuje na problemach Polski i odbiera nam kontenery

Kaliningrad zyskuje na problemach Polski i odbiera nam kontenery
Lokomotywy Vectron w barwach DB Cargo Polska Fot. Mat. pras.

Pomysły na wykorzystanie kontenerowej koniunktury, renesans przewozów masowych, problemy w Małaszewiczach, skutkujące ucieczką przewoźników do Kaliningradu, sytuacja na granicy z Białorusią - o tych sprawach mówi Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska, w rozmowie z WNP.PL.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • - W końcówce roku mamy na rynku tyle zleceń na przewozy masowe, że przewoźnicy nie są w stanie ich wykonać. Klienci przychodzą, prosząc o pociągi w systemie spotowym, ale nikt nie jest w stanie na to odpowiedzieć - mówi Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska.
  • - Problemy z infrastrukturą w rejonie Małaszewicz spowodowały odpływ kontenerów do Kaliningradu. Dzisiaj pociągi stoją w kolejce do przeładunku w tamtejszym porcie, omijając Polskę na swojej drodze do Europy - sygnalizuje.
  • Nasz rozmówca odnosi się także do sytuacji na granicy z Białorusią. - Swoją pracę wykonujemy na razie tak jak zwykle - informuje, dodając, że ewentualne zamknięcie granicy dla transportu kolejowego byłoby katastrofą.
Spółka DB Cargo Polska odebrała niedawno od Siemens Mobility cztery lokomotywy wielosystemowe Vectron, każda z homologacją na Polskę i Czechy. Dlaczego właśnie taka konfiguracja?
- Wiąże się to z projektem, który złożyliśmy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zawierającym biznesową koncepcję wykorzystania tych lokomotyw. Zakłada ona powiązanie potoków ładunkowych, które trafiają do Polski przez porty, z potokami w korytarzu wschód-zachód oraz z Czechami.

Według naszej oceny, kraj ten leży w zasięgu polskich portów, a potoki ładunkowe wystarczają do uruchomienia odpowiedniego produktu. Chcemy więc, żeby nowe lokomotywy jeździły na osi północ-południe, umożliwiając potokom ładunkowym krzyżowanie się z osią wschód-zachód, i przyczyniały się do poprawy atrakcyjności sieci intermodalnej w Polsce.

Czytaj także: Lokomotywy jak malowane. Duży nabytek DB Cargo Polska

Kupowanie lokomotyw wielosystemowych ma sens tylko wtedy, jeśli zamierza się je użytkować w ruchu międzynarodowym.

- Właśnie tak chcemy je użytkować. Tak naprawdę niewiele jest ładunków kontenerowych, które przewożone są wyłącznie wewnątrz naszego kraju. W grę wchodzi albo intermodal z portów, albo skonteneryzowane przewozy kontynentalne. To ładunki, które przekraczają co najmniej jedną granicę. Dlatego Siemens wyspecjalizował się w produkcji lokomotyw wielosystemowych.

Są one hardware'owo kompletne, a jeśli chodzi o software, są wyposażane w odpowiednie pakiety oprogramowania dla poszczególnych krajów. Te cztery Vectrony, które trafiły do nas w listopadzie, będziemy użytkować przez najbliższe pięć lat zgodnie z umową z CUPT. Później pomyślimy o doposażeniu ich w software umożliwiający swobodną jazdę w całej Europie.

Z jakich branż płynęło do DB Cargo Polska najwięcej sygnałów o potrzebie wzmocnienia korytarza północ-południe?

- Te sygnały nie płyną z poszczególnych branż, tylko z rynku operatorskiego. Zanim stworzyliśmy projekt, szukaliśmy wsparcia rynkowego dla naszej koncepcji i znaleźliśmy operatorów, którzy zadeklarowali w listach intencyjnych gotowość uruchomienia nowych produktów logistycznych, umożliwiających obsługę potoków ładunkowych w tym korytarzu.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Kaliningrad zyskuje na problemach Polski i odbiera nam kontenery

  • xyz 2021-12-17 11:05:21
    Kaliningrad może i coś odbiera co oznacza,że sam w sobie nie stanowi dla nas żadnego zagrożenia. I nigdy nim nie będzie z uwagi na odmienność systemów politycznych i gospodarczych. Obwód Kaliningradzki może być zagrożeniem tylko w sytuacji gdyby był w UE i Schengen.Inaczej nie ma szans. Wyobraźcie sobie statek płynący z ładunkiem na taką przykładową Białoruś z Rotterdamu.Musi przejść kontrolę celną i graniczną bo opuszcza UE.Potem w Kaliningradzie musi przejść taką samą kontrolę.Potem statek jest przeładowywany na pociąg,jedzie 200 kilometrów i czekają go dwie kolejne kontrole celno-graniczne bo opuszcza Rosję i wjeżdża do UE (na Litwę). 100 kilometrów z kawałkiem dalej ten sam pociąg opuszcza znowu UE i wjeżdża na Białoruś więc kolejne dwie kontrole celno-graniczne. Podczas gdy rejs tego samego statku do Kłajpedy chociażby to tylko jedna kontrola celno-graniczna zamiast czterech,bo tylko na granicy litewsko-białoruskiej.Do Rosji jest tak samo,bo to i tak idzie przez Białoruś,chyba,że pójdzie przez Estonię,ale po co,skoro Ruscy mają port w Petersburgu.Kaliningrad pasuje do wszystkiego jak pięść do nosa,i do tranzytu też,nieważne skąd.Nawet z Chin czym się chwalą. Tylko,że przez Małaszewicze to jedna kontrola graniczno - celna a przez Kaliningrad statkiem przynajmniej dwie. Łatwiej ruskim przez Petersburg wysyłać do Europy niż przez Kaliningrad.
    • bkb2 2022-01-19 21:59:25
      Niemcy są w stanie wszystko przeforsować w EU i już latem 2021 Macron i Merkel zażądali szczytu Rosja -EU. Zrobią kiedyś z Kaliningradu enklawę bezcłową która będzie miała status niemieckiego terytorium a przez Litwę pociągi przejadą tranzytem.
  • Tadeo 2021-12-17 08:53:48
    przyszłość dla tego terminalana też jest dobra, bo jakaś nieznana siła hamuje projekt budowy Drogi Czerwonej do porty Gdynia.
  • Marek 2021-12-16 20:29:36
    Duże ryzyko upadłości PKP CARGO. Kompletnie sobie nie radzą, spłata kredytów i podwyżki przyszłoroczne każą poszukać jakiegoś innego polskiego przewoźnika. Lotos kolej wchłonie pkpc?
  • niestety 2021-12-16 18:14:35
    idioci z pisu wojują z Białorusią i ,,ciepłym człowiekiem '' a w tym czasie ruskie za ich plecami robią interes na pisowskiej głupocie
  • Matołusz 2021-12-16 15:33:11
    Nasz rząd ma inne priorytety!
    • Mr.Jacek 2021-12-16 15:58:54
      Pierdolety kolega pisze. Jak na nasze warunki to ekspresowo przeszła prcedura pozwoleń na budowe/rozbudowę. Rząd wykłada 5 mld pln na potrojenie możliwości przeładunkowych
      • rew 2021-12-19 14:47:50
        Tylko efektów brak. Pewnie miliony przejadły Mejzy i reszta.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.92.240
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!