Pomysły na wykorzystanie kontenerowej koniunktury, renesans przewozów masowych, problemy w Małaszewiczach, skutkujące ucieczką przewoźników do Kaliningradu, sytuacja na granicy z Białorusią - o tych sprawach mówi Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska, w rozmowie z WNP.PL.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
- - W końcówce roku mamy na rynku tyle zleceń na przewozy masowe, że przewoźnicy nie są w stanie ich wykonać. Klienci przychodzą, prosząc o pociągi w systemie spotowym, ale nikt nie jest w stanie na to odpowiedzieć - mówi Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska.
- - Problemy z infrastrukturą w rejonie Małaszewicz spowodowały odpływ kontenerów do Kaliningradu. Dzisiaj pociągi stoją w kolejce do przeładunku w tamtejszym porcie, omijając Polskę na swojej drodze do Europy - sygnalizuje.
- Nasz rozmówca odnosi się także do sytuacji na granicy z Białorusią. - Swoją pracę wykonujemy na razie tak jak zwykle - informuje, dodając, że ewentualne zamknięcie granicy dla transportu kolejowego byłoby katastrofą.
- Wiąże się to z projektem, który złożyliśmy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zawierającym biznesową koncepcję wykorzystania tych lokomotyw. Zakłada ona powiązanie potoków ładunkowych, które trafiają do Polski przez porty, z potokami w korytarzu wschód-zachód oraz z Czechami.
Według naszej oceny, kraj ten leży w zasięgu polskich portów, a potoki ładunkowe wystarczają do uruchomienia odpowiedniego produktu. Chcemy więc, żeby nowe lokomotywy jeździły na osi północ-południe, umożliwiając potokom ładunkowym krzyżowanie się z osią wschód-zachód, i przyczyniały się do poprawy atrakcyjności sieci intermodalnej w Polsce.
Czytaj także: Lokomotywy jak malowane. Duży nabytek DB Cargo Polska
Kupowanie lokomotyw wielosystemowych ma sens tylko wtedy, jeśli zamierza się je użytkować w ruchu międzynarodowym.
- Właśnie tak chcemy je użytkować. Tak naprawdę niewiele jest ładunków kontenerowych, które przewożone są wyłącznie wewnątrz naszego kraju. W grę wchodzi albo intermodal z portów, albo skonteneryzowane przewozy kontynentalne. To ładunki, które przekraczają co najmniej jedną granicę. Dlatego Siemens wyspecjalizował się w produkcji lokomotyw wielosystemowych.
Są one hardware'owo kompletne, a jeśli chodzi o software, są wyposażane w odpowiednie pakiety oprogramowania dla poszczególnych krajów. Te cztery Vectrony, które trafiły do nas w listopadzie, będziemy użytkować przez najbliższe pięć lat zgodnie z umową z CUPT. Później pomyślimy o doposażeniu ich w software umożliwiający swobodną jazdę w całej Europie.
Z jakich branż płynęło do DB Cargo Polska najwięcej sygnałów o potrzebie wzmocnienia korytarza północ-południe?
- Te sygnały nie płyną z poszczególnych branż, tylko z rynku operatorskiego. Zanim stworzyliśmy projekt, szukaliśmy wsparcia rynkowego dla naszej koncepcji i znaleźliśmy operatorów, którzy zadeklarowali w listach intencyjnych gotowość uruchomienia nowych produktów logistycznych, umożliwiających obsługę potoków ładunkowych w tym korytarzu.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl