PARTNERZY PORTALU

Kanał przez Mierzeję Wiślaną - jeden ze sztandarowych projektów rządu

Nowa droga wodna ma do połowy 2022 r. połączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym Fot. NP
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Tomasz Elżbieciak
    Tomasz Elżbieciak
  • Dodano: 24-11-2019 12:00

Pomysł przekopania Mierzei Wiślanej ma sięgać czasów króla Batorego i konfliktu Króla Batorego z Gdańskiem. Do realizacji inwestycji udało się doprowadzić rządzącym tuż przed ponowną wygraną w wyborach parlamentarnych. Artykuł pochodzi z ostatniego numeru „Nowego Przemysłu”.

  • Historyczną datą dla tego projektu jest 4 października 2019 r. Tego dnia podpisano z generalnym wykonawcą kontrakt na "budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną", bo taką oficjalną nazwę nosi przedsięwzięcie dotyczące przekopu.
  • Przeciwnicy przekopu twierdzą, że jego budowa ma wątpliwe przesłanki ekonomiczne, m.in. z powodu bliskości portów w Gdyni i Gdańsku, do których z Elbląga szybko można dojechać drogą ekspresową S7.
  • Zdaniem rządu wszelkie obawy dotyczący inwestycji są bezzasadne. Przekop ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a ważnym argumentem jest też bezpieczeństwo państwa.

- To historyczny dzień dla Polski. (...) Otwarcie tej drogi, otwarcie dostępu to rzecz, która dla nas była priorytetem. Od dziesięcioleci mówiło się, obiecywało się, że ta inwestycja musi być zrealizowana. To przez te 30 lat mówiono o tym. Dzisiaj to staje się faktem - powiedział podczas uroczystej ceremonii Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu podkreślał skomplikowany charakter przedsięwzięcia, unikatową skalę oraz znaczenie polityczne (uniezależnia nas od naszego wschodniego sąsiada).

Przypomnijmy - nowa droga wodna ma do połowy 2022 r. połączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Obecnie jedyna trasa wiedzie przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Piławską.

Trzy łopaty

PiS przekopanie Mierzei Wiślanej wzięło na swoje sztandary już w 2006 r., czyli podczas swych pierwszych, krótkich rządów. W latach 2007--2015, gdy władzę przejęła koalicja PO-PSL, zatrzymano przygotowania. Do tematu powrócono po 2015 r., gdy PiS zyskało możliwość samodzielnego rządzenia. Wówczas stworzono MGMiŻŚ, dla którego kanał stał się jednym z kluczowych zadań.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (14)

Do artykułu: Kanał przez Mierzeję Wiślaną - jeden ze sztandarowych projektów rządu

  • Binio 2019-11-27 11:04:52
    Kuzyn Drakuli chciał przekopać, więc potomstwo Chazarów jego wolę spełnia? Jednak dzicz stepowa ma dużo w Bantustanie Wolska do powiedzenie. Zaś hajdamaczyzna i bezhołowie...
  • gosc 2019-11-26 10:29:21
    Jarek się uparł i co mu zrobicie? Jak jedna z pisu głosowała przeciw kandydatom do TK, to mu żyłka wyskoczyła.
  • a po nas niech i potop 2019-11-25 09:51:15
    kanały się kopało przed erą kolei żelaznych bo to był jedyny możliwy efektywny środek transportu w XVIII wieku. W XIX inwestowano w kolej a w XX wieku stawiano na samochody. XXI wiek stawia na ekologię i transport szynowy, nikt już nie niszczy rzek. Polska to du..ny kraj i stawia na rozwiązania z XVIII wieku.
  • gesia 2019-11-25 07:59:25
    Tak.... od czasów Batorego nic się nie zmieniło, ta sama geopolityka i te same technologie transportowe.
    • Jang. 2019-11-25 11:35:05
      Tylko Batory był wybitnym jak na owe czasy politykiem a Polska potęgą militarną.A jednak nie rozpoczął wykopków...Poziom myślenia i wykształcenia niektorych Polaków jak widac po tym....".artykule" nadal tkwi w średniowieczu
      • Binio 2019-11-27 11:11:15
        Jeden błąd: Polski wtedy nie było. Była Rzeczpospolita Obojga Narodów, najpierw pod rządami Litwinów, potem Rusinów, a na końcu to już każdego kto łapę wyciągnął, ale nie Polaków. Jak ten kuzyn Drakuli, na przykład...
  • Gość 2019-11-25 07:54:39
    Budowa kanału da duży impuls rozwoju dla tego regionu.
    • gesia 2019-11-26 09:38:01
      w czasie jego kopania, a potem? trzeba będzie kolejnych impulsów np podłączyć Elbląg do reszty kraju. Zbudować flotę statków mogących pływać do Elbląga. Nie wiem, ale to Ostrołęka bis. Podobna inwestycja to lotnisko w Radomiu i chyba bardzo nadęty projekt centralnego lotniska i temu podobnych.
      • Luk 2019-11-29 08:48:15
        Masz rację, budują takie "białe słonie" a la wielkie budowle socjalizmu.
    • Luk 2019-11-26 14:15:53
      Powiedz to mieszkańcom Krynicy. W TVP o nich nie usłyszysz, bo się nie-cieszą. To też ten region.
      • Tu Rwista 2019-11-29 20:24:08
        Cieszą się , bo się smród znad zalewu zmniejszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.237.51.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!