Każdy samochód na polskiej autostradzie będzie śledzony

Każdy samochód na polskiej autostradzie będzie śledzony
Brak jednolitego systemu poboru opłat dla użytkowników autostrad jest uciążliwy Fot. mat. pras.

By wjechać na państwowe autostrady A4 (Gliwice-Wrocław) i A2 (Konin-Stryków), kierowcy muszą uiścić opłaty w bramkach, które są powodem korków na placach poboru opłat. Zgodnie z zapowiedzią ministra Adamczyka istniała szansa na powstanie jednego systemu myta na autostradach, opartego o videotolling. Po dołączeniu do systemu prywatnego odcinka A2 (co zapowiedzieli jej zarządcy), mielibyśmy w Polsce jeden, skuteczny sposób pobierania opłat. Niestety KAS wycofała się z tego rozwiązania. Instytut Staszica krytykuje tę decyzję.

  • System opłat autostradowych dla samochodów w Polsce jest skomplikowany. Na prywatnych odcinkach A4 i A1 płacimy za pomocą aplikacji i skanowania tablic rejestracyjnych (tzw. videotolling). Koncesyjny odcinek A2 ma również wprowadzić ten system. Natomiast autostrady państwowe są dalej obsługiwane przez inkasentów.
  • Przetarg na zapowiedziany przez min. Andrzeja Adamczyka videotolling na państwowych autostradach został unieważniony przez Krajową Administrację Skarbową, która od lipca zajmuje się mytem na polskich drogach.
  • Zdaniem Przemysława Kocha, pełnomocnika Ministra Finansów ds. informatyzacji, w lipcu 2021 na państwowych autostradach będziemy płacić przez aplikację korzystającą z geolokalizacji GPS.

Zdaniem Przemysława Kocha po 4. kwartale 2021 r. znikną bramki na państwowych autostradach. W lipcu 2021 r.  ma zostać wprowadzony nowy system oparty na technologii satelitarnej. Z zapowiedzi MF nie wynika, co będzie z opłatami pomiędzy wdrożeniem nowej technologii a likwidacją bramek.

System satelitarny ma być wprowadzony również dla samochodów ciężarowych. Jednak wdrożenie tej samej technologii poboru opłat dla samochodów osobowych budzi kontrowersje. Nigdzie na świecie, nawet w Chinach, rządy nie zdecydowały się na naliczanie opłat drogowych od samochodów osobowych za pomocą satelity ze względu na aspekt inwigilacyjny.

Czytaj też: Zmiana technologii myta to ukryty koszt dla przedsiębiorców

„Warto podkreślić, że satelitarny pobór opłat od aut osobowych nie jest wykorzystywany nigdzie na świecie. Wprowadzenie go natomiast dałoby państwu i innym podmiotom wprost nieograniczone możliwości inwigilacji każdego kierowcy korzystającego z płatnej autostrady. O ile w przypadku videotollingu rejestrowany jest tylko wjazd i zjazd danego pojazdu z płatnej trasy, to system satelitarny umożliwia jego kompleksowe śledzenie. Nie tylko państwo, urzędnicy, ale i koncern obsługujący system będzie w posiadaniu wrażliwych informacji. To zagrożenie nie tylko dla wolności obywatelskich, ale – w przypadku uzyskania dostępu przez podmioty trzecie – potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa” – podaje w najnowszym stanowisku Instytut Staszica.

W Polsce dodatkowym aspektem jest skomplikowanie obecnego systemu. Ze względu na prawo i umowy z bankami prywatni koncesjonariusze nie mogą całkowicie zlikwidować szlabanów na placach poboru. Technologia videotollingu jest dla nich najlepszym rozwiązaniem, które skutecznie usuwa korki na placach poboru i jest zgodne z prawodawstwem oraz akceptowalne dla partnerów finansujących budowę autostrady. Decydując się na pobór satelitarny KAS nie uwzględnia tych czynników i zaprzepaszcza możliwość budowy jednolitego i prostego systemu.

„Brak jednolitego systemu poboru opłat dla użytkowników autostrad jest uciążliwy, a system manualny jako podstawowa forma uiszczania należności jest archaiczny i powoduje utrudnienia w ruchu. Jedyną nowoczesną technologią poboru opłat, którą można wprowadzić bez zmiany ustaw zarówno na autostradach państwowych, jak i koncesyjnych, jest videotolling – technologia skanująca tablicę rejestracyjną i pobierająca opłatę z konta użytkownika. System rejestruje jedynie przejazd samochodu daną autostradą – wjazd i zjazd” – komentuje Instytut.

Przetarg na videotolling na państwowych autostradach rozpoczął się w styczniu 2020 r.. Ogłosił go Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który przekazał 1 lipca zarząd nad opłatami drogowymi KAS, która następnie unieważniła postępowanie. Jako powód podano, że „prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym”.

Na razie przeciwko unieważnieniu przetargu na videotolling protestują w KIO firmy, które zgłosiły się do postępowania. Decyzja o porzuceniu tej technologii opóźnia możliwość stworzenia w Polsce nowoczesnego, jednolitego systemu poboru opłat od samochodów osobowych. Równocześnie możliwe protesty społeczne związane z inwigilacją w systemie satelitarnym mogą spowodować, że wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań będzie opóźnione jeszcze bardziej.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Każdy samochód na polskiej autostradzie będzie śledzony

  • Kierowca 2020-09-24 09:30:48
    Witam. Pomysł z odczytywaniem tablic rejestracyjnych jest stary jak świat. Znakomicie działa w Norwegii gdzie bywam. Sprawdzone w praktyce. Zero biegania za winietami, specjalnymi urządzeniami itd itd. Odcinki płatne są tworzone tam, gdzie są potrzebne, gdzie koszt budowy dróg lub tuneli był wysoki. Rozliczenia za przejazdy sprawne, bezreklamacyjne. Tragedią jest postępowanie aktualnej władzy...inwigilacja za wszelką cenę..paranoja. Powiem tak..na śledzenie GPS nie można się zgodzić..to początek końca jakiejkolwiek prywatności, jeżeli jeszcze w dzisiejszym monitorowanym świecie można mówić.
  • Jerzy 2020-09-22 16:17:09
    Najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie takiego systemu opłat, jaki obowiązuje w Czechach czy Austrii. Dla pojazdów o DMC do 3,5 ton obowiązywały by winiety; powyżej 3,5 ton - system elektroniczny ( obecny ViaToll lub inny, oparty na technologii satelitarnej, np. Toll Collect). Jest to niemiecki system poboru myta dla pojazdów o DMC powyżej 7,5 ton. Obejmuje on wszystkie niemieckie autostrady oraz drogi federalne (krajowe; niem. Bundesstrassen) - łącznie ok. 55.000 km.
  • jang. 2020-09-22 09:32:53
    Cóż....Tylko połączenie sieci poboru opłat na autostradach z PKN Orlen może dać dobre rozwiązanie problemu
    • Wierny Poddany 2020-09-28 10:54:25
      Pod światłym przewodnictwem tow. Obajtka oczywiście
  • gliwice2009 2020-09-22 08:41:57
    "System opłat autostradowych dla samochodów w Polsce jest skomplikowany." takowy nie istnieje, jest kilka systemów w tym najpopularniejszy rodem z lat 70 tych. Przy okazji pozdrowienia dla GDDKiA za innowacyjne rozwiązania w tym zakresie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.179.111
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!