PARTNERZY PORTALU

Kolej bez CO2 - to już się dzieje. Gdzie, jak i dlaczego?

Kolej bez CO2 - to już się dzieje. Gdzie, jak i dlaczego?
Przyjazne dla środowiska przejazdy oferuje SJ - pasażerski operator kolejowy w Szwecji. Fot. Michael715 / Shutterstock.com

Polska kolej w ciągu 10 lat chce stać się prawie zeroemisyjna. Na Zachodzie są przewoźnicy, którzy już deklarują, że nie emitują CO2.  Jeśli nie mogą się tym pochwalić, to mają w ofercie zeroemisyjny transport towarów. Jak to możliwe?

  • Zielone kolejnictwo idzie w parze z miksem energetycznym kraju i skalą elektryfikacji sieci. Dlatego najbardziej zieloną kolej w Europie mają Skandynawowie i Austriacy.
  •  SNCF, narodowy przewoźnik kolejowy we Francji, najwięcej uwagi poświęca nowoczesnemu taborowi. Francuskie pociągi napędza energia jądrowa, a Francuzi nie są skorzy przesiadać się z aut do wagonów.
  • Niemiecki operator narodowy - Deutsche Bahn - planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do roku 2050.
Program Zielona Kolej zakłada, że do 2030 roku 85 proc. prądu używanego przez nasze kolejnictwo będzie pochodziło ze źródeł odnawialnych. Projekt, którego liderem jest PKP Energetyka, wpisuje się w filozofię Europejskiego Zielonego Ładu.

Na razie dołączyły już niego PKP Cargo, DB Cargo Polska, a ostatnio firma CTL Logistics, której niemiecka spółka już oferuje przewozy z użyciem z lokomotyw zasilanych zieloną energią.

Czytaj także: Pociągi w Polsce zasilane zieloną energią. Znamy szczegóły projektu

„Wyjście z emisyjności” to jeden z najważniejszych tematów, którym żyje europejska kolej i siłą rzeczy Polska. Po pierwsze dlatego, że oczekuje tego od nas Unia Europejska, po drugie duża część zarejestrowanych w Polsce przewoźników ma swoje spółki-matki w Europie Zachodniej, po trzecie w zielonej rewolucji kolej – nie tylko polska – dopatrzyła się szansy na bardziej wyrównaną konkurencję z transportem drogowym, co jest jednym z największych pragnień prezesów firm kolejowych.

Jak to robią w Europie

Niemiecki narodowy operator kolejowy – Deutsche Bahn – planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku. W tym celu chce całkowicie przekształcić swój miks energetyczny i przejść na źródła odnawialne. Jeśli chodzi o tabor kolejowy, DB wycofa wszystkie pociągi i lokomotywy z silnikami wysokoprężnymi do roku 2050. Zostaną zastąpione pojazdami wodorowymi i akumulatorowymi.

Proces „wyjścia z emisji” będzie przebiegał w kilku fazach. Do 2030 r. niemiecki przewoźnik planuje zmniejszyć o ponad połowę emisję CO2 w porównaniu z 2006 r. i zwiększyć udział energii odnawialnej w zasilaniu trakcyjnym do 80 proc. Pełna konwersja ma zostać zakończona do 2038 r., kiedy 100 proc. energii trakcyjnej będzie zielone.

Mimo że do roku 2038 jeszcze 17 lat, DB już teraz oferuje produkt DBeco plus, w ramach którego umożliwia transport towarów przy zerowej emisji CO2 na wszystkich trasach w Niemczech i Austrii. Jak to możliwe? Firma korzysta z zewnętrznego narzędzia EcoTransIt World, dzięki któremu najpierw precyzyjnie określa potrzeby energetyczne danego transportu, a następnie kupuje odpowiednią ilość energii odnawialnej.

– Pomaga to chronić środowisko. Co więcej, 10 proc. dochodu, jaki osiągamy z DBeco plus, jest inwestowane w instalacje lub obiekty, które wytwarzają lub przechowują energię odnawialną. Cały proces podlega audytowi TÜV SÜD (stowarzyszenie kontroli technicznej). Na koniec wystawiamy certyfikat z informacją o ilości emisji CO2, której udało się zapobiec. Kwotę tę można odliczyć od śladu węglowego – informuje firma.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolej bez CO2 - to już się dzieje. Gdzie, jak i dlaczego?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.253.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!