Kolej bezradna wobec złodziei i innych przestępców?

Kolej bezradna wobec złodziei i innych przestępców?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od kilku lat rośnie kradzieży towarów przewożonych koleją, szczególnie węgla, stwierdza Urząd Transportu Kolejowego, choć akurat w 2012 roku odnotowano ich o 11 proc. mniej niż rok wcześniej (łącznie - 2958).

To zresztą tylko jedno z kilku groźnych zjawisk na kolei, do których zaliczają się też: kradzieże i dewastacje urządzeń infrastruktury, których konsekwencją są usterki i awarie systemów sterowania ruchem, incydenty chuligańskie, także stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu pociągów i skutkujące czasowym ograniczaniem lub wstrzymywaniem ruchu, obrzucanie pociągów (np. kamieniami), stawianie przeszkód na torach, czy nieuprawnione nadawanie sygnałów alarmowych przy użyciu sieci radiołączności pociągowej, powodujących uruchomienie systemu „Radiostop”.

W opinii prezesa UTK, „zdarzenia te, mimo że niosą potencjalnie duże zagrożenie dla bezpieczeństwa kolei, nie spotykają się z wystarczającym zainteresowaniem oraz reakcją” (organów ścigania i prokuratury - przyp. red.). „Także dlatego, że bardzo trudno jest podjąć skuteczną walkę z ich sprawcami, ponieważ w większości są nieznani”.

"Istnieje również ograniczona możliwość zapobiegania tego typu zdarzeniom, z uwagi na brak wystarczających zasobów po stronie systemu kolejowego, w szczególności – Straży Ochrony Kolei", stwierdza UTK.

Z powodu zuchwałości złodziei, którzy stosują coraz bardziej niebezpieczne metody, szczególnie istotne dla bezpieczeństwa przewozów kolejowych są tzw. usypy, głównie węgla. Z reguły drzwi wagonów są otwierane podczas postoju składów pod semaforami. Ponieważ zarządcy infrastruktury starają się ograniczyć postoje, przestępcy coraz częściej próbują zatrzymywać jadące pociągi, układając na torach przeszkody bądź otwierając drzwi wagonów w pociągach, będących w ruchu.

Są to czyny kwalifikowane jako napady na pociągi, o groźnych skutkach. Otwarte drzwi wagonów wystają poza skrajnię wagonów i mogą doprowadzić do uszkodzeń elementów otaczającej infrastruktury, jak np. słupów trakcyjnych czy semaforów.

Tak się stało 10 ub.r. na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, gdzie nieznani sprawcy z trzech wagonów jednego z prywatnych przewoźników ukradli, przez usypanie, niedużo miału węglowego. Ale otwarte drzwi poważnie zniekształciły słupy trakcyjne, co w efekcie doprowadziło do całkowitego wstrzymania ruchu pociągów.

Do podobnej sytuacji doszło 28 lutego na szlaku Szabelnia – Katowice Zawodzie (linia nr 138), kiedy to nieznani sprawcy odczepili 12 wagonów składu pociągu z ładunkiem koksu i otwo¬rzyli w nich 13 drzwi, wysypując na tory ok. 40 ton ładunku. Usuwanie skutków zajścia wiązało się z koniecznością prowadzenia ruchu po jednym torze.

Do jeszcze groźniejszej sytuacji doszło 28 maja ubr., ponownie na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Sprawcy (także nie złapani) zamknęli kurek przewodu głównego przy 12. wagonie, doprowadzając do rozerwania składu pociągu. W efekcie, tylna część pociągu pozostała na stacji, a lokomotywa z 12 wagonami ruszyła. Z jednego z wagonów, pozostawionego w stacji, usypano ok. 5 ton węgla.

Interwencje SOK nie są w stanie powstrzymać procederu, z uwagi na przyjętą strategię działania złodziei, stwierdza UTK. Zatrzymania pociągów i otwierania drzwi wagonów dokonują w większości przypadków nieletni, „których sprawność ułatwia poruszanie się po pociągu i szybką ucieczkę z miejsca zdarzenia, w tym również przed ewentualnym pościgiem funkcjonariuszy SOK”. Strażnicy często są również obrzucani kamieniami, a w niektórych przypadkach również narażeni na ataki uzbrojonych przestępców.

Ale można odwrócić sprawę. Sytuacja nie zmieni się, dopóki tak znikomy będzie odsetek wykrywalności i karalności sprawców. W latach 2009-2012 poziom wykrywalności kradzieży wahał się od 10,8 proc. (2009 r.) do 13,9 proc. (2010 r.), po czym znów zmalał, do 11,3 proc. w ubr., co nie odstrasza potencjalnych lub tych samych przestępców.

Te dane należy jednak porównać z innymi; codziennie na polskich torach uruchamianych jest kilka tysięcy pociągów, zatem te groźne incydenty dotyczą znikomego odsetka.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolej bezradna wobec złodziei i innych przestępców?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.254.59
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!