PARTNERZY PORTALU

Kolej musi rozwiązać kilka spraw. Nie ze wszystkimi poradzi sobie sama

Nadmierna odległość od linii kolejowej i dworca jest jednym z powodów wykluczenia komunikacyjnego Fot. PKP SA
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 25-11-2019 20:00

Kolej jest najbardziej ekologiczną formą transportu w Unii Europejskiej. W 2018 r. odpowiadała za emisję jedynie 0,5 proc. gazów cieplarnianych generowanych przez cały sektor transportu. W kolei upatruje się zatem najbardziej perspektywicznego rozwiązania problemu rosnących korków na drogach w całej Europie i sprostania wyzwaniom ochrony klimatu. Tak będzie przynajmniej dopóty, dopóki nie zostanie wdrożony efektywny nowy rodzaj przewozów na masową skalę towarów i pasażerów, np. jakieś rozwiązanie hyperloop. Do tego czasu kolej, także w Polsce, musi rozwiązać kilka spraw.

  • Wszystkie instytucje kolejowe w Unii Europejskiej dostosują się do zmian, jakie niesie IV pakiet kolejowy. Jego głównym celem jest stworzenie jednolitego obszaru kolejowego, co niesie wiele szans dla rozwoju kolei narodowych, ale i pewne wyzwania.
  • Od czterech lat rosną przewozy pasażerów koleją, po trwającym od połowy lat 90. regresie. Jest nieźle, ale zarazem w 2018 r. statystycznie Polak tylko osiem razy jechał pociągiem, a rozbieżność regionalna wynosiła od 20 razy do dwóch podróży. Wśród powodów subiektywnych jest nadal preferowanie jazdy własnym samochodem nad komunikacją zbiorową.
  • Przewozy towarów koleją maleją w tym roku po kilku latach „odbicia” i wskazują na występujący problem strukturalny. Przewoźnicy raczej sobie z nim nie poradzą. Pora podjąć decyzje strategiczne, leżące poza branżą, w tym zbliżyć warunki konkurencyjne kolei do działalności transportu drogowego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Kolej musi rozwiązać kilka spraw. Nie ze wszystkimi poradzi sobie sama

  • jn 2019-11-27 20:31:45
    Dopóki najważniejszym "klientem" dla przewoźnika będzie (ogromna) dotacja...
  • niePISmienny 2019-11-27 12:54:50
    Dopóki koleja rządzic będa nominaci kolejnych partii, NIC sie nie poprawi. Rozkłady jazdy są konstruowane tak, aby UTRUDNIĆ zycie podróżnym, ponadto są ciagle zmieniane, aczkolwiek i tak nie sa przestrzegane. Nadal w pociągach jest brudno, w toaletach brakuje wody i papieru. Ceny za mało wyrafinowaną, XIX wieczną, usługę przewozu z pkt A do pkt B sa oderwane od cen przejazdów samochodem czyniąc wyprawe kolejową poronionym pomysłem. Przykład: przejazd samochodem z Warszawy do Krakowa - około 4 godzin, licząc od wyjścia z domu, przejazd koleją - 30 minut na dojazd do dworca w Warszawie, 4 godziny (taniej) lub 2,5 godziny (po paskarskiej cenie IC) plus pól godziny z dworca w Krakowie do miejsca docelowego (plus spóźnienie - może być nawet godzina). Ceny: samochodem około 100 zł, koleją od około 60 do ponad 150 zł za osobę! A więc - juz przy jednej osobie opłaca się jechać samochodem a przy 4 osobach??????

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.237.51.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!