Kolej wciąż przegrywa z transportem samochodowym. Państwo nie pomaga

Kolej wciąż przegrywa z transportem samochodowym. Państwo nie pomaga
Państwo od lat stosuje mechanizm dyskryminujący branżę transportu kolejowego wobec transportu samochodowego, mówi Józef Marek Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego. Fot. mat. pras.

Pomimo oficjalnych przekazów o świetnym rozwoju kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce, dużo szybciej rosną samochodowe przewozy intermodalne. A więc transport kolejowy ani nie przejmuje części ładunków z dróg, ani nie zwiększa swojego udziału w łącznych przewozach towarów – mówi Józef Marek Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.

  • W 2020 r. tylko w transporcie samochodowym wzrosły przewozy ładunków, podczas gdy koleją zmalały o 15,3 mln ton. Samochodowy transport zyskał w ub.r. dodatkowo 410,7 mln ton ładunków, czyli prawie dwa razy więcej niż przewiozła cała kolej (ok. 220 mln ton).
  • Obrazu malejącej roli kolei nie zmieniają dane UTK o przetransportowaniu w 2020 r. pociągami 23,8 mln ton ładunków intermodalnych, tj. o 4,3 mln ton więcej (o 21,9 proc.) w porównaniu z 2019 r. To przyrost stanowiący zaledwie ok. 1 proc. wolumenu ładunków, jaki zyskał transport samochodowy.
  • Według SEMTSz, są dwa główne warunki, by kolejowy transport intermodalny skuteczniej przejmował ładunki z samochodowego transportu intermodalnego – nieodzowny jest rozwój infrastruktury punktowej, czyli terminali kontenerowych na sieci kolejowej oraz zrównanie warunków konkurencyjnych obu rodzajów transportu.
  • Planowana przez rząd uchwała „Kierunki rozwoju transportu intermodalnego do 2030 roku z perspektywą do 2040 roku” nie rozstrzyga w dotychczasowej wersji, kto ma wypełnić pierwszy z warunków brzegowych. Nie ma też propozycji w drugiej sprawie.
W szczególności płonne okazały się oficjalne oświadczenia, że w 2020 r. – w warunkach ograniczeń, jakie wynikały z pierwszych dwóch fal pandemii – kolej „odżyje”, bo zmniejszy się aktywność przewoźników drogowych.

Szokujące, twarde statystyki

- Z danych GUS wynika jednoznacznie, że w 2020 r. tylko w transporcie samochodowym wzrosły przewozy ładunków o 410,7 mln ton, podczas gdy przewozy ładunków koleją zmalały o 15,3 mln ton - stwierdza prezes Kowalczyk. - Należy jeszcze raz podkreślić, bo statystyki są szokujące, że samochodowy transport zyskał w ub.r. dodatkowo 410,7 mln ton ładunków, czyli prawie dwa razy więcej, niż przewiozła cała kolej – ok. 220 mln ton.
Tym samym udział transportu samochodowego w 2020 r. w transporcie ładunków znacznie się zwiększył, po raz kolejny – do 89,2 proc. (86,5 proc. w 2019 r.). Natomiast udział w nich kolei spadł do 8,4 proc. (z 10,5 proc. w 2019 r.).

Patrz też: Przyszłość transportu i kolejowe cargo. Dwa tematy - jedna debata

Podobnie wyglądają wyniki przewozowe w mierzone pracą przewozową (przewóz 1 tony na 1 km) – praca transportu drogowego wzrosła w 2020 r. o 66,3 mld tkm, kolejowego spadła o 3,5 mld tkm.

Obrazu malejącej roli kolei nie zmieniają dane Urzędu Transportu Kolejowego o przetransportowaniu w 2020 r. koleją 23,8 mln ton ładunków intermodalnych, tj. o 4,3 mln ton więcej (o 21,9 proc.) w porównaniu z 2019 r.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (15)

Do artykułu: Kolej wciąż przegrywa z transportem samochodowym. Państwo nie pomaga

  • Alex 2021-09-14 10:40:36
    Zamawiam towar do firmy i jak go odbiorę? I tak muszę wynająć samochód ciężarowy żeby odebrał z terminala kolejowego i przywiózł ładunek do mnie, a czas stracony na powolną kolej, składowanie na terminalu i dwie niepotrzebne operacje przeładunkowe to czysta strata. Nie mówiąc już o opłatach na terminalu za dwie dodatkowe operacje przeładunkowe. Kolej opłacalna jedynie dla towarów masowych.
    • Assl 2021-09-16 10:17:10
      Ty myślisz, że towar do ciebie jedzie jednym samochodem?
  • Furmanka 2021-09-14 09:48:34
    Tiry na tory i cała władza w ręce rad.Państwo ma pomagać i wspierać.A kto za to zapłaci?Państwo czyli podatnik.
    • srututu 2021-09-14 10:10:16
      do utrzymania dróg już dopłaca podatnik, zdaje się że nie przeczytałeś artykuły albo nie zrozumiałeś, przewoźnik kolejowy płaci za każdy przejechany kilometr torów, a przewoźnik drogowy ma ponad 99% dróg bez opłat, a koszty środowiskowe, koszty wypadów są większe dla transportu drogowego niż kolejowego, wg mnie jeżeli państwo ma preferować jakiś rodzaj transportu to powinna to być kolej, a nie drogi
      • Furmanka 2021-09-14 10:29:35
        A akcyza na paliwo.VAT od usług i produktów związanych z transportem itp.Jak byś prowadził firmę to byś wiedział. Opłat bezpośrednich od transportu samochodowego nie ma,ale płacimy i to nie mało.Pieniądze trafiają do budżetu państwa i gmin .Z części tych środków prowadzone są remonty i budowa dróg.
      • gupek wioskowy 2021-09-14 10:30:36
        Bredzisz synku! Drogi akurat, WSZYSTKIE, są w 100% płatne! W każdym litrze paliwa 50 groszu (o ile pamiętam) to "opłata drogowa" przeznaczona na budowę, modernizację i utrzymanie dróg. Zanim coś napiszesz publicznie, zapytaj starszych i mądrzejszych, czy nie bredzisz.
    • srututu 2021-09-14 14:31:42
      opłata paliwowa to 16 do 33 gr do litra paliwa, łącznie nie zbierze się z tego 10mld zł (łącznie w Polsce zużywa się około 34mln m3, paliwa), za te pieniądze nie utrzymasz sieci drogowej w Polsce, "Ponad 18,3 mld zł wydała w 2020 r. GDDKiA na budowę i utrzymanie infrastruktury drogowej, planowane wydatki na 2021 rok to 19,3 mld zł" a to tylko drogi krajowe ekspresowe i autostrady, także opłata paliwowa nie pokrywa nawet połowy wydatków na główne drogi o innych nie wspominając
      • ooo 2021-09-14 16:28:21
        Jak często psują się tory, u mnie są takie, które są z 40 lat i oprócz szlifowania wymiany podsypki to nie były robione, więc takie linie kolejowe mają znacznie większą żywotność, jak drogi asfaltowe gdzie po około 10 latach pojawiają się pęknięcia. Więc niech mi tu zarządca torów nie płacze, że tak często trzeba tory wymieniać. Oprócz kosmetyki to tory mają bardzo długą żywotność i chyba przez ten czas spokojnie zarobiły na wymianę no, chyba że jak zawsze kasa gdzieś została przepuszczona. Oszczędności w transporcie kolejowym można szukać w zmniejszeniu zatrzymań i zwolnień pociągów, bo jeśli pociąg dojeżdża do przejazdu strzeżonego, a on zwalnia do 30, bo ktoś może wyjechać to, aby później te 4000 ton rozpędzić to trzeba tego paliwa czy energii sporo zużyć.
  • Tomasz 2021-09-14 09:40:42
    "Państwo nie pomaga"... taką głupotę mógł napisać tylko ktoś kto próbuje tworzyć krzykliwe tytuły. Trzeba odbudować siatkę połączeń, które PO zawijało więc to nie jest taka prosta sprawa, a sam fakt, że transport wciąż woli tiry nie wynika z tego, że państwo nie pomaga tylko z ekonomii bo infrastruktury kolejowej tak szybko się nie buduje jak dróg.
    • srututu 2021-09-14 10:21:59
      infrastruktura kolejowa już istnieje i właściwie nie ma potrzeby jej rozbudowy, poza wspomnianym w tekście rozwojem infrastruktury punktowej, szlaki już są, potrzebna jest modernizacja, ewentualnie rewitalizacja już istniejących (co się dzieje na dość dużą skalę), a co do zwijania siatki przez PO, to nie bardzo wiem o co ci chodzi, od 2010 roku rosną przewozy osobowe, między innymi prze efekt penodolino, i zakończenie modernizacji różnych tras (np Warszawa-Gdańsk), rozwój kolei samorządowych, a transport towarowy jest na właściwie od 10 lat na tym samym poziomie liczonym wolumenem 230-250 mln ton rocznie, i ani PIS ani PO, nic wielkiego w tym temacie nie zrobiły, a ze względów środowiskowych i na dłuższa metę też i kosztowych, warto bardziej wspierać kolej, niż tak jak to ma miejsce teraz transport drogowy
      • gupek wioskowy 2021-09-14 10:32:50
        I dalej bredzisz mantry z GazWybu czy innego koszernego TVN24!!! W województwie lubuskim 80% "zrewitalizowanych" za ciężkie podatnicze pieniądze lokalnych linii kolejowych, po 4 - 5 latach zostało zamkniętych, bo samorządów NIE STAĆ NA DOPŁACANIE do ich utrzymania!!!!
    • srututu 2021-09-14 14:40:16
      samorządów nie stać, za to ludzie muszą sobie załatwić dojazd na własną rękę, co w sumie jest droższe, a do tego każdy poza większymi miastami musi mieć swój samochód, choćby 20 letniego golfa, co kosztuje kilka stówek miesięcznie (pewnie jak policzyć wszystko nawet z 500zł), sensowne zorganizowanie transportu publicznego nie jest ani proste, ani bezkosztowe, ale to się opłaca z różnych powodów
  • maciek 2021-09-14 07:08:24
    Tiry na tory i dróg nie trzeba będzie remontować brak zanieczyszczenia powietrza itd.....
    • gupek wioskowy 2021-09-14 10:35:16
      No jasne! A potem pobiegniesz sobie w dresicku, albo pojedziesz na elektrycznej hulajnodze na bocznicę, i weźmiesz sobie swoję oszołomską dawkę poitpoprawności wprost z kontenera! Skąd was biorą - takich durniów?! A! Już wiem! To państwowa, "bezpłatna" i przymusowa "edukacja"!
      • tirtor 2021-09-14 18:12:46
        no tak bo teraz to tir z kontenerem podjeżdża pod blok, albo pod domek jednorodzinny i wprost z kontenera odbierasz pudełko z butami, albo nowe okulary kupione na allegro, na końcu i tak musi być przejście na jakieś detaliczne rozwiązania

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.95.195
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!