PARTNERZY PORTALU

Kolej wymaga konkurencyjnych warunków działania

Kolej wymaga konkurencyjnych warunków działania
Fot. PTWP
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 15-05-2012 23:24

W walce o zwiększenie udziału kolei w przewozach towarów w Polsce trzeba zmniejszać dolegliwości dwóch głównych barier: wysokich kosztów dostępu do infrastruktury oraz degradacji torów, co uniemożliwia zwiększenie prędkości pociągów do poziomu średnioeuropejskiego.

Nie można natomiast spodziewać się szybkiej realizacji idei interoperacyjności transportu kolejowego, czyli swobody działania firm w innych krajach. To determinuje np. plany inwestycyjne spółek przewozowych, dotyczące np. zakupów lokomotyw wielosystemowych.

Takie były główne wątki debaty podczas sesji EEC pt. "Transport kolejowy - europejski rynek cargo. Przewozy międzynarodowe".

Punkt wyjścia

Z powodu zaniechań, braku przez ponad 20 lat modernizacji infrastruktury kolejowej, uległa ona degradacji. W efekcie kolej straciła nieliczne swoje atuty, tracąc systematycznie rynek przewozów towarów na rzecz transportu drogowego - mówił prof. Wojciech Paprocki, kierownik Zakładu Ekonomiki Przedsiębiorstwa Transportowego SGH w Warszawie. Obecnie koleją przewozi się ok. 12 proc. ładunków.

Powodem są - obok długiego czasu transportu (średnia prędkość handlowa szacowana jest na 24 km/h) - także relatywnie wysokie stawki dostępu do infrastruktury. Należą one do jednych z najwyższych w Europie w wartościach bezwzględnych, wyższe są niż np. w Niemczech.

- O złym czasie dla kolei świadczy także to, że w pierwszym kwartale tego roku towarów nimi zmalały o 8 proc., podczas gdy przewozy samochodami wzrosły - podkreślił Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Fusion Invest Polska.

Oprócz koniecznych zmian systemowych i politycznych, wskazał on na potrzebę innych działań. Niektóre leżą po stronie zleceniodawców przewozów (chodzi o wskazywanie przez polskie firmy w gestii międzynarodowych przewozów - kolei), inne po stronie różnych organizacji logistycznych, ale i resortu transportu.

- Za 10-15 lat będą dominowały huby i przewoźnicy, realizujący przewozy między nimi - podkreślił Niemiec. - Albo będziemy dowozić do nich towary, albo sami zbudujemy takie centra.

Jego zdaniem, w Polsce następuje rozproszenie sił przy budowie wielu "słabych" terminali intermodalnych na linii Poznań-Warszawa, które nie mają szansy zapewnić dużych potoków na tak krótkim dystansie, gdzie konkurencyjny jest transport samochodowy.

Strategie przewoźników

PKP Cargo jest drugim przewoźnikiem kolejowym w Europie - przypomniał prezes zarządu, Wojciech Balczun. Dzieli je dystans do numeru 1, czyli grupy DB Schenker.

- Ale to ona pierwsza zrozumiała zmiany, jakie zachodzą na rynku, dostosowała do tego strategię i konsekwentnie ją realizują - mówił Balczun.

Według niego, podobnie jak w Niemczech, także w Polsce musi wygrać myślenie strategiczne o roli kolei w gospodarce. Ten, kto zrozumie istotę zmian, wygra w konkurencji wewnątrzbranżowej i obroni swoje pozycje.

PKP Cargo przygotowało strategię do 2016 roku. Jest ona wielokierunkowa, zakłada np. dalszy rozwój przewozów międzynarodowych w krajach Europy Środkowej i Zachodniej. Stawia na rozwój przewozów intermodalnych, po których można oczekiwać największej dynamiki wzrostu. Zarazem nie będzie powielała modelu DB Schenker, czyli przejmowania spółek w innych krajach. Pomimo tego, w 2016 roku PKP Cargo może zwiększyć udział w krajowym rynku przewozów kolejowych do 57 proc., choć działalność za granicą będzie miała niewielki udział (ok. 6 proc.).

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×
Retransmisja sesji:

Property Forum ONLINE – Fokus na Śląsk

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolej wymaga konkurencyjnych warunków działania

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.179.228
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!