PARTNERZY PORTALU

Koleje królują w USA, a kolejarz - to brzmi dumnie

  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 14-08-2011 14:37

Sektor przewozów towarów koleją można uznać za prawdziwy sukces Ameryki. Pomaga on gospodarce stojącej na krawędzi bankructwa w jej ożywieniu, poprzez rekordowej wielkości nakłady inwestycyjne, zapewniając wysokie i stabilne miejsca pracy oraz umożliwiając przedsiębiorstwom zachować konkurencyjność na rynku globalnym.

Takie stwierdzenia pochodzą z opublikowanego niedawno sprawozdania rocznego Stowarzyszenia Kolei Amerykańskich (AAR), zatytułowanego „Great Expectations 2011.”

Podkreśla się w nim, że kolej jest podstawą gospodarki narodowej, dostarczając przedsiębiorstwom i konsumentom towary. Ma 43 procentowy udział w przewozach wszystkich towarów w ruchu międzymiastowym (międzystanowym) i jedną trzecią udziału w przewozach towarów na eksport. Koleje wypracowują prawie 265 mld dolarów z całkowitej rocznej działalności gospodarczej.

Sektor ten zapewnia bezpośrednio i pośrednio około 1,2 mln miejsc pracy w całej gospodarce Stanów Zjednoczonych (175 tys. przy przewozach cargo). Dzisiaj, kiedy USA wychodzą z recesji, kolej wyróżnia się jako jedna z nielicznych branż, która nie zmniejszyła wielkości zatrudnienia. Co istotnie, w 2010 roku zatrudnienie na kolei wzrosło o 5,2 procent.

Według danych rządu USA, w 2009 r. średnie wynagrodzenia pracownika przemysłu kolejowego zatrudnionego na pełnym wymiarze czasu pracy wynosiło 81.563 dolarów, a dodatkowe świadczenia 25.522 dolarów, co dawało łączną kwotę przeciętnego wynagrodzenia 107.085 dolarów. Natomiast średnie całkowite wynagrodzenie Amerykanów zatrudnionych na pełnym wymiarze wynosiło 64.552 dolarów, czyli tylko 60 procent kolejarzy.

W przeciwieństwie do transportu towarów samochodami, barkami i samolotami w USA, koleje towarowe niemal w całości powstały i działają w oparciu o kapitał prywatny, podkreśla się w raporcie. Od 1980 roku koleje przeznaczyły na inwestycje utrzymania i rozwoju sieci kolejowych długości 140 tys. mil ponad 480 mld dolarów. Oznacza to, że inwestowano 40 centów z każdego dolara dochodu. Nawet w czasie spowolnienia gospodarczego, koleje cargo wydawały rocznie po 10 mld dolarów w celu zapewnienia bezpiecznego i sprawnego poruszania się pociągów. Według danych AAR, w 2011 roku inwestycje mają wzrosnąć do ponad 12 mld euro.

Kolej należy do jednych z najtańszych rodzajów transportu, mając wpływ na poprawę konkurencyjności towarów amerykańskich, podkreśla AAR. Dzięki poprawie organizacji i efektywności działania, średnia stawka przewozu tony towaru na odległość 1 mili była w 2010 roku niższa o 51 proc. (uwzględniając inflację) w porównaniu do 1980 roku. W raporcie przytacza się szacunki sprzed kilku lat Amerykańskiego Stowarzyszenia Autostrad Państwowych i Urzędów Transportu (AASHTO), że gdyby cała masa ładunków z kolei została przesunięta na transport samochodowy, to spedytorzy musieliby dodatkowo zapłacić 69 mld dolarów rocznie. „Dziś liczba ta jest prawdopodobnie znacznie wyższa” – dodaje się w sprawozdaniu AAR.

Według niego, kolej zużywa średnio cztery razy bardziej efektywnie paliwo niż ciężarówki. W 2010 roku pociąg w USA zużywając galon paliwa przewoził tonę ładunku średnio na odległość 484 mil. Efektywność zużycia paliwa była przy czym ponad dwa razy większa niż w 1980 roku (na jednym galonie przewożono wtedy tonę ładunku na odległość 235 mil).

Pociągi emitują przy tym o 75 proc. mniej gazów cieplarnianych. Pociąg w USA jest zdolny zabrać taki sam ładunek, jak 280 ciężarówek. Oznacza to, że maleją także koszty zewnętrzne, związane z uciążliwością takiej liczby samochodów na drogach. W dodatku w marcu 2008 roku Agencja Ochrony Środowiska USA (EPA) wydała zalecenie wprowadzenia rygorystycznych norm emisji spalin przez lokomotywy, które mają ograniczyć je o 90 proc.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koleje królują w USA, a kolejarz - to brzmi dumnie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.236.135
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!