PARTNERZY PORTALU

Kolejowa karta w rozgrywce z Łukaszenką. Chińczycy obserwują rozwój wypadków

Kolejowa karta w rozgrywce z Łukaszenką. Chińczycy obserwują rozwój wypadków
Perspektywa zamknięcia granicy z Białorusią to jedno z narzędzi presji na Aleksandra Łukaszenkę Fot. Asatur Yesayants / Shutterstock.com

Perspektywa zamknięcia granicy z Białorusią to jedno z narzędzi presji na Aleksandra Łukaszenkę. Szczególnie bolesne dla niego byłoby zamknięcie ruchu kolejowego, co zatamowałoby transport towarów z Chin. Na razie wszystko odbywa się tak jak przed eskalacją napięcia, ale mocna karta cały czas jest w rękach polskich władz.

  • Białoruś natychmiast wycofała migrantów znad granicy w Kuźnicy. To wskazuje, że groźba zamknięcia ruchu kolejowego jest dla niej poważnym zagrożeniem - powiedział Romuald Szeremietiew, były wiceminister obrony narodowej.
  • To przejście jest stosunkowo nieduże. Kluczem do rozgrywki jest położone 200 km na południe przejście graniczne Terespol - Brześć i rejon przeładunkowy Małaszewicze.
  • Chińscy spedytorzy informują, że napięcie na granicy polsko-białoruskiej nie wywarło jeszcze wpływu na transporty, ale biorąc pod uwagę znaczenie trasy, z uwagą patrzą na to, co się dzieje.
O sprawie zrobiło się głośno, gdy w ub. czwartek strona polska zagroziła zamknięciem kolejowego przejścia granicznego Kuźnica Białostocka - Bruzgi, jeśli Białoruś nie usunie migrantów z nieczynnego pobliskiego przejścia drogowego, które stało się areną coraz bardziej dramatycznych starć.

Kuźnica to nie Małaszewicze

- Białoruś natychmiast wycofała migrantów znad granicy w Kuźnicy. To wskazuje, że groźba zamknięcia ruchu kolejowego jest dla niej poważnym zagrożeniem. Takiego rozwiązania nie życzą sobie też Chiny, bo tym szlakiem docierają do Europy chińskie towary. Wiele państw byłoby niezadowolonych z zamknięcia tej linii, a wina spadłaby na Białoruś. Wygrywamy konflikt z Łukaszenką i mamy szansę, żeby odnieść całkowite zwycięstwo - powiedział Romuald Szeremietiew, były wiceminister obrony narodowej na antenie Polskiego Radia 24.

Głos w sprawie zabrali także kolejarze. Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce zwrócił się z wnioskiem do prezesa PKP Cargo, aby ze względu na napięcie powodowane przez migrantów oraz białoruską straż graniczną i wojsko, a także zagrożenie zdrowia i życia pracowników kolei, zaniechać realizacji przewozów przez granicę, w szczególności przez przejście w Kuźnicy Białostockiej. Kolejarze wyrazili poważną obawę, że wjeżdżającymi z Bruzg pociągami na stronę polską mogą się dostać nie tylko migranci, ale także białoruskie wojsko.
To przejście jest stosunkowo nieduże. Prowadzą tamtędy dwa tory, jeden szeroki, drugi normalny. Odbywa się tam wyłącznie ruch towarowy. Ruch pociągów pasażerskich został wstrzymany wiosną 2020 r. ze względu na ograniczenia epidemiczne. Przejście obsługuje na dobę od kilku do kilkunastu pociągów polskich przewoźników. Ich liczba i organizacja ruchu są uzgadniane między zarządcami linii kolejowych po stronie polskiej i sąsiedniej.

Kluczem do rozgrywki jest położone 200 km na południe od Kuźnicy duże przejście graniczne Terespol - Brześć, którym jadące z Chin pociągi docierają do rejonu przeładunkowego Małaszewicze. Średnio obsługiwanych jest kilkanaście par pociągów na dobę.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (21)

Do artykułu: Kolejowa karta w rozgrywce z Łukaszenką. Chińczycy obserwują rozwój wypadków

  • gesia 2021-11-24 08:45:32
    Przez Polskę i Białoruś żaden sposób szlak jedwabny nie musi przechodzić. Równie dobrze może sobie polecieć do Ust-ługi albo do Petersburga. Rosjanie tak długo będą naciskać i mącić, że w końcu te 4mld będą ich. Zwycięstwo Szeremietewa jest żadne. Użyto miecza, a miecz zwyczajowo obosieczny.
    • james bond 2021-11-24 12:27:36
      Natasza! Otóż duuuużo wygodniejszym i tańszym dla Chin rozwiązaniem problemu jest alternatywny tranzyt przez Ukrainę Nie przez Rosję. Chiny ponadto nie lubią być zbyt uzależnione od jednego,dużego kraju...To wam kremloludy ten smaczny kawałek tortu przemknie koło nosa. O ile nasze"dyplomat...y" zdołają przełamać w sobie "tradycyjną niechęć" do Ukrainy i wezmą się do pracy...
      • As 2021-11-28 18:19:33
        A jak dojada na ta Ukraine jak nie przez Rosje? Geografia sie klania.
  • Jasiu 2021-11-23 20:31:21
    Putin i Łukaszenka narobią w porty jak Chińczycy zapytają: dlaczego wy towarzysze bruździcie nam w interesach? A interesy na grube pieniądze to nie są żarty towarzysze. Oj. My się możemy pogniewać towarzysze!
  • Pawel 2021-11-23 19:31:11
    Terazniech jeszcze Chinskie fundusze inwestycyjne opuszcza Polske to mina PiS owi zmieknie... Glapinski zawala sprawe, Kaminski i blaszczak eskaluja konflikt, nawet sam Moraweicki w swojej madrosci powoduje odplyw kapitalu.... Brawo- jak bedzie 8PLN za funta a zlotowka bedzie miala wa
    • Szybko mu zmięknie rura 2021-11-23 20:22:17
      Tylko idiota nie widzi że ten dyktator to jest terrorysta. Bredzisz o udziale Niemiec ale nie widzisz w tym udziału ruskich? I nie strasz bo się z....sz.
    • Jasiu 2021-11-23 20:26:35
      Marzenia ściętej głowy albo totalnego trolla na ruskich usługach. Nie, to zwykły lewacki bełkot wg linii geobelsowskiej.
    • james bond 2021-11-24 12:46:49
      Pawka....A jak przebiega ogromna w założeniach/nawet 100 mld eu/ chińska inwestycja koło Mińska wiesz?? Od lat nawet nadzorowana OSOBIŚCIE przez genialnego managera wszechbranż Baćkę...Wtopa na całego ..A szlak południowy już w Europie .....Chiny zaczynają mieć dość b...białoruskiego i nieudolności ekipy z wąsami&pałami
      • Robin Hood 2021-11-28 22:23:47
        A dla kogo Polska buduje CPK? Bo chyba nie dla małego LOT-u z kilkudziesięcioma samolotami. To ma być przecież europejski przyczółek dla dalekowschodnich linii lotniczych, które mają setki maszyn i chcą zaistnieć mocniej w Europie
  • Rumek 2021-11-23 19:06:15
    Obecnie jedyny szlak którym pociągi mogą ominąć Polskę to ten przez Turcję. Do Kłajpedy Chiny nie pozwolą ze względu na poparcie Tajwanu przez Litwę. Przez Ukrainę Rosja się nie zgodzi a przez Finlandię mimo wszystko zadaleko. Zresztą Chiny za dużo zainwestowały na Białorusini żeby to zamknąć będą wąsatego temperować.
    • james bond 2021-11-24 12:30:12
      Rosja się "nie zgodzi" jak Chiny stanowczo poproszą...Nie pleć kolego...Chiny to jedyny kraj którego panicznie boi się Kreml i jego wuc...No i ma rację!
  • bkb2 2021-11-23 18:35:00
    ta dyskusja o zamknięciu transportu kolejowego wsch-zach przez Małaszewicze i Kuźnicę to próba odebrania Polsce dochodów rzędu 30-50 mld USD rocznie za 10-15lat. Dzisiaj już nie wiadomo kto kogo reprezentuje.!!!
    • james bond 2021-11-24 12:31:42
      500 mld $ ,1000 mld$ nie żałuj trollu cyfr....To portal gdzie bywają poza trollami profesjonaliści To nie pisz głupstw

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.112.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!