PARTNERZY PORTALU

Komisja PE odrzuca nowe przepisy dotyczące czasu pracy pilotów

Komisja PE ds. transportu opowiedziała się w poniedziałek za odrzuceniem propozycji KE dot. harmonizacji w UE czasu lotu i czasu czuwania pilotów. Propozycji sprzeciwiają się związki zawodowe pilotów. Jeśli tak samo zagłosuje cały PE, KE będzie musiała się wycofać.

Za odrzuceniem propozycji Komisji Europejskiej opowiedziało się 21 europosłów komisji Parlamentu Europejskiego ds. transportu, poparło ją 13 europosłów.

Związki zawodowe pilotów podnoszą alarm, że przepisy unijne oznaczałyby wydłużenie czasu pracy (łącznie czas lotu i czuwania pilotów) wobec tego, co stosowane jest w niektórych krajach członkowskich, co może narazić na niebezpieczeństwo pasażerów. KE temu zaprzecza i wskazuje, że to właśnie odrzucenie przepisów nie poprawi bezpieczeństwa, bo nowe wspólne zasady chroniłyby pilotów przed przemęczeniem.

"To głosowanie naraża na ryzyko kluczowe środki poprawy bezpieczeństwa w lotnictwie (...). Zmęczenie pilotów jest bardzo poważną kwestią i są już wdrożone silne reguły w UE w tej sprawie, jednak ta propozycja idzie o krok dalej, skupiając w sobie najlepsze praktyki bezpieczeństwa ze wszystkich krajów UE" - oświadczył po głosowaniu komisarz UE ds. transportu Siim Kallas. Dodał, że potrzebna jest debata "oparta na faktach, a nie na mylących historiach dyktowanych strachem i fałszywymi twierdzeniami". "Liczymy na transparentną debatę z europosłami przed głosowaniem plenarnym" - podkreślił Kallas.

Europejskie Stowarzyszenie Cockpit (ECA) wylicza, że nowe reguły doprowadziłyby do sytuacji, w której pilot mógłby być 22 godziny "na nogach". Do takiego wyniku dochodzi, dodając 14-godzinny limit lotu w dzień do 8-godzinnego limitu czuwania. Obecnie czas ten waha się między 20 a 26 godzin, a w niektórych krajach UE nie jest limitowany w ogóle - przekonuje KE w opinii, jaką otrzymała w poniedziałek PAP.

Propozycja KE mówi, że łączny czas lotu i czuwania na lotnisku wynosiłby w krajach członkowskich 16 godzin, ale związki dodają do tego 6 godzin czuwania w domu. Komisja argumentuje, że czuwając w domu pilot może spać, ponadto czas ten jest odejmowany od następnego dnia pracy.

"Członek załogi musi wykorzystać czuwanie, jako okazję do spania, dlatego kombinacja czasu czuwania poza lotniskiem z trwaniem lotu nie może realistycznie prowadzić do czasu dłuższego niż 18 godzin bez snu (...). Obecnie, czas czuwania poza lotniskiem może osiągnąć nawet 24 godziny w krajach takich jak Niemcy, Francja i Belgia. Po tych 24 godzinach piloci wciąż mogą lecieć maksymalny przewidziany czas. Te zasady będą nadal stosowane, jeśli nie zostanie przyjęte nowe rozporządzenie" - przekonuje Komisja.

Związki wskazują też, że 11-godzinny limit lotu w nocy przekracza rekomendowane przez naukowców 10 godzin, jednak dziś większość krajów (poza Wielką Brytanią) stosuje 11 godzin 45 minut - wskazuje KE.

Przeciwko nowej propozycji w lipcu wypowiedziały się Austria i Holandia, głosy sprzeciwu podnoszą się też w Wielkiej Brytanii - pisze tygodnik "European Voice".

Za unijnymi przepisami opowiadają się natomiast zrzeszenia przewoźników. Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych (AEA) wzywa PE do poparcia propozycji KE przekonując, że brak harmonizacji limitów czasu pracy pilotów prowadzi do fragmentarycznego stosowania przepisów w różnych krajach UE. Ich zdaniem nowe zasady byłyby nawet surowsze niż obecnie.

Jeśli poniedziałkową decyzję komisji PE poprze cały europarlament, KE będzie zmuszona wycofać propozycję. Brak weta PE i krajów członkowskich będzie oznaczać przyjęcie przepisów.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Komisja PE odrzuca nowe przepisy dotyczące czasu pracy pilotów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.120.150
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!