PARTNERZY PORTALU

Kontenery coraz popularniejsze - duże wzrosty w terminalach intermodalnych

W Polsce w 2018 r. aktywnych było 35 terminali - sześć morskich i 29 terminali lądowych Fot. Shutterstock.com

W 2018 roku przeładunki w terminalach intermodalnych wzrosły o 10,6 proc. w porównaniu z 2017 rokiem - podał w poniedziałek GUS. Z wyliczeń wynika, że w ubiegłym roku aktywnych było 35 terminali, czyli o pięć więcej niż rok wcześniej.

  • W przewozie transportem intermodalnym w 2018 r. dominowały ładunki z grupy towarów mieszanych, bez spożywczych - 23,9 proc. (wzrost o 10,2 p. proc. w stosunku do roku poprzedniego).
  • W Polsce w 2018 r. aktywnych było 35 terminali - sześć morskich obsługiwało przesyłki morze-kolej i morze-droga, a 29 terminali lądowych - przesyłki kolej-droga.
  • W 2018 r. transportem samochodowym intermodalnym przewieziono ponad 22 mln ton ładunków w kontenerach. Udział przewozów krajowych, podobnie jak przed rokiem przekroczył 98 proc.

GUS wyjaśnił, że transport intermodalny pozwala tworzyć nowoczesne łańcuchy transportowe łączące dwa lub więcej rodzajów transportu w jeden system. Oparty jest on na węzłach stanowiących punkty styku różnych gałęzi transportu, uczestniczących w przemieszczaniu towarów bez zmiany jednostki ładunkowej. Im większa liczba węzłów (terminali lądowych i lądowo-morskich), tym łatwiejszy jest dostęp do sieci połączeń.

W Polsce w 2018 r. aktywnych było 35 terminali - sześć morskich obsługiwało przesyłki morze-kolej i morze-droga, a 29 terminali lądowych - przesyłki kolej-droga.

Długość nabrzeży przeładunkowych w terminalach morskich w 2018 r. wyniosła łącznie 7,1 km, z czego 88,6 proc. to nabrzeża do obsługi jednostek ładunkowych w systemie lo-lo. Chodzi o załadowanie i wyładowanie intermodalnej jednostki transportowej przy pomocy np. żurawi okrętowych masztowych czy dźwigów.

Powierzchnia parkingowo-manewrowa zajmowała 7,1 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali 162 ha, w tym dla jednostek skonteneryzowanych - 134 ha. Pojemność placów składowych wyniosła 93,2 tys. TEU (jednostka standardowa odpowiadająca pojemności 20-stopowego kontenera ISO o wymiarach 6,10x2,44x2,59 m).

Z danych GUS wynika, że terminale morskie posiadały łącznie 13,5 km torów dla kolei normalnotorowej, z czego 67,9 proc. przeznaczonych było bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu obsługiwanego na terminalu morskim wyniosła 53 wagony.

W 2018 r. powierzchnia parkingowo-manewrowa w terminalach lądowych zajmowała w sumie 22,4 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali - 124,3 ha, w tym dla jednostek skonteneryzowanych - 78 ha. Pojemność placów składowych wyniosła 90,7 tys. TEU.

Terminale lądowe w 2018 r. miały łącznie 78,2 km torów dla kolei normalnotorowej, w tym 51,1 proc. przeznaczonych było bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu obsługiwanego na terminalu lądowym to 33 wagony.

Jak podał GUS, łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wyniosła 9,1 mln TEU, w tym terminali morskich - 6,3 mln TEU, a terminali lądowych - 2,8 mln TEU. W 2018 r. w terminalach intermodalnych przeładowano łącznie 67,3 mln ton ładunków skonteneryzowanych, w tym przewiezionych transportem morskim - 27,6 mln ton (41 proc. ogółu ładunków przeładowanych w terminalach morskich i lądowych), transportem samochodowym - 22,4 mln ton (33,3 proc.), a transportem kolejowym - 17,3 mln ton (25,7 proc.).
×

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kontenery coraz popularniejsze - duże wzrosty w terminalach intermodalnych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.2.246
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!