PARTNERZY PORTALU

Kontrowersje wokół zmiany ustawy o drogach publicznych

Kontrowersje wokół zmiany ustawy o drogach publicznych
Rząd chce stworzyć od podstaw system poboru opłat (e-myta) za pomocą publicznych podmiotów. Fot. Fotolia
  • Autor: Tomasz Jakubowski/PAP
  • Dodano: 15-03-2019 12:50

Sejm znowelizował ustawę o drogach publicznych, co pozwoli na wybór podmiotu publicznego, który zbuduje nowy elektroniczny system poboru opłat. Opozycja zarzucała, że zmiany wspierają tworzenie państwa policyjnego.

  • Według nowej ustawy poborem opłat drogowych w całości będzie się zajmować administracja publiczna.
  • W czasie prac nad nowymi przepisami posłowie opozycji zarzucali, że umożliwią one inwigilację poruszających się po drogach obywateli.

Bogdan Rzońca (PiS), przedstawiając w piątek w Sejmie sprawozdanie komisji infrastruktury z prac nad projektem powiedział, że każde uszczelnienie i poprawienie systemu poboru opłat będzie miało bardzo dobry wpływ na Krajowy Fundusz Drogowy, który jest jednym ze źródeł finansowania dróg w Polsce.

"Poza tym wchodzimy w taki etap, kiedy cały system poboru opłat jest uzależniony od administracji publicznej. Nie ma już prywatnych podmiotów, administracja publiczna w pełni kontroluje system poboru opłat" - powiedział Rzońca.

W czasie prac nad ustawą posłowie opozycji zarzucali, że pozwoli ona na inwigilację poruszających się po drogach obywateli przez służby specjalne.

"Ta ustawa tylko pozornie dotyczy dróg. Faktycznie dotyczy zaopatrzenia służb specjalnych w narzędzia do powszechnej i totalnej inwigilacji na drogach publicznych. Minister infrastruktury zamiast finansować budowę dróg, będzie finansował infrastrukturę państwa policyjnego" - powiedział Cezary Grabarczyk z PO-KO.

"Projekt wprowadza w zasadzie dowolność wyboru wykonawcy i ukrywa informację ile to będzie kosztowało. Wprowadza wspomniane tu już przepisy umożliwiające totalną inwigilację" - dodał poseł Mirosław Suchoń (N.)

Po pierwszym czytaniu nowelizacji, w środę, 13 marca, poseł Nowoczesnej Mirosław Sochoń w rozmowie z nami zwrócił uwagę, że zapis dotyczący udostępnienia danych w nowej ustawie niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje. - Z jednej strony to zapowiada walkę przy upublicznieniu czy "wypłynięciu" informacji, co jest ostatnio standardem, a więc walkę niekonkurencyjną. Ale też daje możliwość wpływania na niektóre firmy w nietransparentny sposób.

Ponadto poseł podkreślał, że projekt tej ustawy "ma bardzo nietransparentne zapisy dotyczące finansowania, zlecenia na opracowanie tego systemu, za pomocą którego pojazdy maja być monitorowane i pobierana będzie opłata za korzystanie dróg".

Odpowiadając na  zarzuty minister infrastruktury Andrzej Adamczyk pytał posłów, z czego wynikają ich obawy.

"System poboru opłat gromadził informacje od czasu jego powstania i o tym wie jego twórca, który jest obecny tutaj na sali. Mówię tu o ówczesnym systemie transportu. Przecież nie kto inny jak administrator systemu dysponował tą wiedzą w pełni" - powiedział minister.

"Kiedy mówicie państwo, że jest to system całkowicie nietransparentny, ten projekt ustawy pozwala budować nowy system poboru opłat wyłącznie instytucjom kontrolowanym przez państwo, wyłącznie instytucjom publicznym i to jest wartość dodana tego przedsięwzięcia" - dodał.

Adamczyk przypomniał, że prace nad serwerem do automatycznego system dostępu do danych w systemie poboru opłat rozpoczęły się już w 2012 roku.

"Dlaczego nie zakończyły się sukcesem? Dlatego, że ówczesny prywatny operator stawiał takie warunki, że uniemożliwił wam przyjęcie przepisów, które pozwalałyby na dostęp do tych informacji" - podkreślił.

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Kontrowersje wokół zmiany ustawy o drogach publicznych

  • Leo 2019-03-16 11:25:20
    Totalnej targowicy już odwaliło zupełnie... W wielu krajach UE już od dawna funkcjonują takie systemy, ale nigdzie tam opozycja nie wyje o państwie policyjnym.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.11.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!