PARTNERZY PORTALU

Kryptonim "131", czyli rewitalizacje kontra modernizacje

Kryptonim "131", czyli rewitalizacje kontra modernizacje
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Rynek Kolejowy
    Autor: Robert Wyszyński
  • Dodano: 26-06-2012 08:48

W okresie od czerwca do listopada ubiegłego roku przeprowadzony został pierwszy i zarazem najpoważniejszy etap rewitalizacji - poprawa połączenia z Bydgoszczy do Tczewa, stanowiącego część połączenia pomiędzy Poznaniem i Trójmiastem jako miastami gospodarzami Euro 2012. Temat Euro stał się odpowiednim pretekstem do przywrócenia właściwych parametrów eksploatacyjnych dla tego ważnego odcinka, przy czym zasadniczo obejmował ponowne uzyskanie prędkości 120 km/h po wykonaniu naprawy głównej, czyli wymianie istniejącej i zniszczonej nawierzchni torowej na nową. Koordynacją prac zajął się zespół ekspercki PLK od zadań typu "mission impossible". I wyszło! Choć pewne prace potrwają nie tylko do czerwca, ale do końca 2012 r.

Zeszłoroczne prace skupiły się na torze nr 1 i były częścią szerszego planu dodatkowej poprawy pozostałych odcinków do Inowrocławia i dalej po linii 353 i 271 do Poznania i Wrocławia w celu poprawy połączenia pomiędzy trzema z czterech miast gospodarzy mistrzostw. Łączna wartość wszystkich zaplanowanych prac wynosiła 200 mln zł, z czego na cały odcinek Poznań - Tczew wydano około 175 mln zł, a dla odcinka o najgorszym stanie technicznym z Bydgoszczy do Tczewa aż 123 mln zł. Środki na wykonanie prac pochodziły ze specjalnej dotacji budżetu państwa.

Przeprowadzona rewitalizacja mogłaby - tak jak inne wykonywane przez PLK - przejść bez większego rozgłosu. Jednak przy jej okazji warto bardzo poważnie przemyśleć kilka zasadniczych aspektów, bo właśnie te działania podjęte pod pretekstem Euro powinny być dobrą lekcją dla zarządu PLK i nadzorującego całą sprawę Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Linia 131, czyli zarzynanie dojnej krowy

Pierwsze pytanie, jakie należy sobie postawić, dotyczy samego podejścia PLK do zarządzanej infrastruktury. Jak to możliwe, że w ogóle dopuszcza się do sytuacji, gdy jedna z najbardziej dochodowych linii dla PLK doprowadzana jest do stanu bliskiego śmierci technicznej, bo taka sytuacja musiała wystąpić po "przeniesieniu" przez tor nr 1 odcinka Bydgoszcz - Tczew blisko 700 mln ton ładunków, czyli o 100 mln więcej niż obciążenie graniczne dla istniejącego tam do niedawna toru. Wykonane ekspertyzy - prezentowane także w prasie branżowej - wskazywały na m.in. zużycie szyn mogące spowodować lawinową liczbę awarii, szczególnie w okresie zimowym, co w efekcie skutkowałoby wyłączeniem z ruchu jednego toru.

Czy zatem w sytuacji jak zawsze "krótkiej kołdry" inwestowanie znacznych środków przez PLK w linię nr 71 Ocice - Rzeszów i budowanie na niej fajerwerków w postaci 400-metrowych peronów, która nigdy nie przeniesie nawet ułamka ruchu prowadzonego na linii 131, jest działaniem zasadnym?

Czy doprowadzenie do stanu agonalnego wielu linii (szczególnie śląskich, ważnych nie tylko w ruchu pasażerskim, lecz także dla wywozu towarów), które na siebie zarabiają, jest działaniem wskazującym na jakiś sensowny plan dla poprawy infrastruktury? Przykładów takich jest wiele i niestety dotyczą one nie tylko linii o charakterze towarowym, które są najbardziej dochodowe dla PLK, ale obejmują także bardzo ważne linie o ruchu pasażerskim i mieszanym jak chociażby E20, gdzie pozwolono na doprowadzenie do prędkości 70 km/h na bardzo obciążonym odcinku z Łowicza do Kutna i nadal pozwala się na długotrwałe pozostawanie głębokich ograniczeń prędkości (przykład obiektu w Zamkowie), co praktycznie nie jest zupełnie praktykowane na linii CMK, czyli jednej z dwóch o największym znaczeniu dla szybkiego ruchu pasażerskiego. Z samym podejściem do poszczególnych linii i odcinków związane jest kolejne zagadnienie...

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kryptonim "131", czyli rewitalizacje kontra modernizacje

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.179.79
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!