Kryte wagony towarowe przechodzą do historii. Jest jednak pomysł na ich drugie życie

Kryte wagony towarowe przechodzą do historii. Jest jednak pomysł na ich drugie życie
Klasycznych wagonów krytych jest na polskich torach coraz mniej. Na koniec 2019 r. było ich tylko 148. Fot. Shutterstock.com

Od 2011 roku liczba wagonów krytych używanych przez przewoźników towarowych zmniejszyła się ponad dwudziestokrotnie. Specjaliści oceniają, że w niedługim czasie zostaną całkowicie wyparte z rynku przez wagony specjalizowane. Tymczasem mogą one znaleźć zastosowanie wspomagając ruch pasażerski, szczególnie na terenach atrakcyjnych turystycznie - informuje Urząd Transportu Kolejowego.

Wśród wagonów krytych wyróżniamy wagony budowy normalnej oraz budowy specjalnej. Wagony te przypominają swoim wyglądem zamkniętą skrzynię. W przypadku wagonów krytych budowy normalnej posiadają one przesuwne drzwi boczne umożliwiające załadunek oraz rozładunek towarów, natomiast w przypadku wagonów krytych budowy specjalnej posiadają przesuwne ściany boczne oraz opcjonalnie dodatkowe wyposażenie w postaci ścian działowych oraz uchwytów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Kryte wagony towarowe przechodzą do historii. Jest jednak pomysł na ich drugie życie

  • Karol 2020-11-22 08:33:58
    Nie da rady tak zrobić "tu się nic nie opłaci"
  • jn 2020-11-17 17:56:48
    Te wycofywane wagony wyposażone są zawsze w dwa sprzęgi: śrubowy, o którym mowa w artykule i powietrzny hamulcowy. Żeby nadawały się do KLASYCZNYCH pociągów pasażerskich, musiałyby mieć jeszcze dwa dodatkowe sprzęgi: 1. Sprzęg WN (wysokiego napięcia), za pomocą którego dostarczana jest z lokomotywy do składu pociągu energia do ogrzewania/klimatyzacji wagonów pasażerskich, 2. Sprzęg pneumatyczny tzw. roboczy (odrębny od układu hamulcowego), który dostarcza sprężone powietrze sterujące m. in. zamykaniem/otwieraniem drzwi w wagonach pasażerskich. Bez tych dwóch dodatkowych sprzęgów te wagony kryte uniemożliwiałyby przekazywanie energii do wykonywania ww. czynności. Oczywiście, mogłyby kursować w pociągach bez tych dwóch wymienionych przeze mnie dodatkowych sprzęgów, ale wtedy musiałyby znajdować się zawsze na końcu pociągu. Oznaczałoby to konieczność przestawiania tych wagonów w każdym przypadku zmiany kierunku pociągu. W niektórych relacjach mogłoby to mieć swój sens.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.184.223
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!