PARTNERZY PORTALU

Łatwiej w Polsce zostać pilotem samolotu niż maszynistą. A to niejedyny kolejowy absurd

Warunki pracy maszynistów zmieniły się w ciągu ostatnich lat, ale przepisy nie nadążają za zmianami Fot. Shutterstock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 04-12-2019 16:50

Z wadą wzroku korygowaną np. okularami można zostać pilotem odrzutowca i kierowcą autobusu, lecz nie maszynistą pociągu. Choć w najnowszych lokomotywach elektronika wyręcza człowieka z większości czynności, maszynistę musi cechować końskie zdrowie, jak 50 lat temu, kiedy sypał węgiel do parowozu. Czeski kolega polskiego maszynisty kończy kurs w pół roku, nasz musi zaliczyć pełne 2 lata cyklu. To tylko niektóre powody, że krajowym przewoźnikom już brakuje 1,8 tys. specjalistów od prowadzenia pociągów. A będzie gorzej.

  • Przewoźnicy niwelują niedobór maszynistów, stosując system nadgodzin pracujących. Jednak w latach 2019-23 na emeryturę przejdzie więcej niż co piąty maszynista. Wraz z rosnącym ruchem kolejowym w 2025 r. może zabraknąć 5900 maszynistów.
  • Polskie przepisy określające warunki zdrowotne dopuszczenia do zawodu maszynisty, są o wiele ostrzejsze niż unijne. To ogólny powód, dlaczego „ucieka” potencjalnie spora grupa kandydatów na szkolenia.
  • W Czechach maszynistą można zostać po zaliczeniu 640 godzin szkolenia (po 80 dniach), w Polsce – po ponad 2000 godzin (ok. dwa lata). Dla porównania pilotem zawodowym w Polsce można zostać po zaliczeniu ok. 1400 h szkolenia, a kierowcą zawodowym – po 400 h.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Łatwiej w Polsce zostać pilotem samolotu niż maszynistą. A to niejedyny kolejowy absurd

  • Tomek 2019-12-05 22:26:49
    Sebastian, oczywiście masz racje że brakuje również fachowców z PLK. Jednak troszkę przesadziłeś, jeśli dyżurny zaśnie lub się zamyśli pociąg zatrzyma się przed semaforem. Automatyka SRK nie pozwoli by coś się wydarzyło. Maszynista prowadzi ogromną maszynę z dużą prędkością, chwila nieuwagi lub brak refleksu i straty są w milionach a ofiar może być całkiem sporo. Każdy musi być fachowcem w swojej dziedzinie, to bardzo ważne, dlatego nie należy oszczędzać na szkoleniu.
  • Marcin 2019-12-05 14:26:15
    Jaki sens jest porównywanie kierowcy tira gdzie ciaga się składy 600m długości gdzie przy dużym tonazu trzeba umiejętności hamowania dobrej znajomości szlaku kto się nie szkolil nie powinien wyrażać swego zdania
  • Sebastian 2019-12-04 20:54:47
    Płacz ciągły płacz o maszynistów lecz należy patrzeć także na inne zawody kolejowe np. Dyżurny czy Nastawniczy to oni kierują tymi pociągami a nie ten maszynista .
  • Andrzej 2019-12-04 19:48:46
    "W Czechach maszynistą można zostać po zaliczeniu 640 godzin szkolenia (po 80 dniach), w Polsce – po ponad 2000 godzin (ok. dwa lata)".Trzy razy więcej godzin to w przeliczeniu 240 dni, a może się mylę?
    • Xxx 2019-12-05 07:11:15
      250 dni roboczych czyli po roku
    • jn 2019-12-05 22:01:15
      Uprzejmie wyjaśniam: Gdy średni polski dziennikarz zahacza w swojej tematyce o fizykę, matematykę - na ogół nie błyszczy wiedzą w tych dziedzinach. Bywa, że w tych wypowiedziach kWh=kW, a kwadrat o boku dwa razy większym od innego ma powierzchnię też dwa razy od niego większą. W ustnych wypowiedziach zdarza się tłumaczyć z tego: "bo ja słaby z matematyki/fizyki byłem". Bez widocznego wstydu, przeważnie z uśmiechem...
    • druch Boruch 2019-12-10 21:18:54
      Hej, matołki. Trochę pomyślunku proponuję. W Czechach szkolenia odbywają się z systemie ciągłym, a w Polsce w systemie łykendowym. Dlatego Czechom szkolenie zajmuje to 3 miesiące, a Polakom 2 lata. Czuwaj!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 5.173.0.214
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!