PARTNERZY PORTALU

Lepiej dla przewoźników kolejowych, gorzej dla drogowych. Szczegóły polskiego planu odbudowy

Lepiej dla przewoźników kolejowych, gorzej dla drogowych. Szczegóły polskiego planu odbudowy
Szansą dla kolei ma być redukcja obciążeń kosztowych wynikających z opłaty za dostęp do infrastruktury ponoszonej przez przewoźników kolejowych. Fot. Shutterstock.com

Krajowy Plan Odbudowy przesłany przez Polskę oficjalnie do Brukseli na początku maja zawiera mocny fragment poświęcony segmentowi kolejowemu. Znajduje się tam zapis o redukcji kosztów związanych opłatą za dostęp do torów. Jednocześnie mają zostać wprowadzone nowe zasady opłat za przejazd ciężarówek drogami krajowymi, co pozwoli na wyrównanie warunków konkurencji międzygałęziowej. Kolejarze domagali się tego od lat.

  • Spora część Krajowego Planu Odbudowy poświęcona jest kolei. Ze względu na niskoemisyjność, a docelowo - bezemisyjność, wpisuje się ona idealnie w politykę Europejskiego Zielonego Ładu.
  • Najciekawiej w dokumencie wyglądają zapisy odnoszące się do zrównania warunków konkurencji z transportem drogowym, wsparcia zakupu taboru tylko zeroemisyjnego oraz stworzenia, wreszcie, zintegrowanego systemu zakupu biletów.
  • W KPO mowa jest także o inwestycjach w infrastrukturę oraz wsparciu dla transportu intermodalnego.

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) stanowi podstawę do wypłaty pieniędzy z unijnego Funduszu Odbudowy. Z tej puli Polska będzie miała do dyspozycji 58,1 mld euro: 23,9 mld euro w formie dotacji i 34,2 mld euro w pożyczkach.

Czas na wykorzystanie tych pieniędzy wyznaczono do 2026 roku. Środki muszą być przeznaczone na konkretne inwestycje, wpisujące się w kluczowe obszary dla UE. To infrastruktura, transport, energia i środowisko, innowacje, cyfryzacja, zdrowie, społeczeństwo oraz spójność terytorialna.

Redukcja kosztów przewoźników

Jednym z celów KPO jest odwrócenie trendu spadkowego udziału kolei w przewozach towarowych (zmniejszenie udziału o blisko 10 punktów proc. pomiędzy 2005 i 2018 r.) oraz przyśpieszenie wzrostu udziału w przewozach pasażerskich.

Problem jest szczególnie widoczny w cargo, gdzie, jak podkreślają przewoźnicy kolejowi, cały wzrost strumienia towarów przechwytuje transport drogowy (kolej wozi mniej więcej tyle samo, a o od kilka lat skala przewozów nawet maleje).

Zobacz także: DB Cargo Polska o kolei i drogach: trzeba wyrównać dysproporcje

Szansą dla kolei ma być redukcja obciążeń kosztowych wynikających z opłaty za dostęp do infrastruktury ponoszonej przez przewoźników kolejowych. Jak piszą autorzy planu, opłata za dostęp do torów to około 17 proc. kosztów ponoszonych przez przewoźników, a z naszego rozeznania wynika, że udział ten bywa nawet o dobrych kilka punktów procentowych wyższy...

Czytaj także: Podwyżka opłat za tory zatrzymana. Ale branża domaga się więcej

Reforma stanowi bezpośrednią odpowiedź na uchwalone w związku z pandemią rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z 7 października 2020 r. W efekcie Austria i Luksemburg całkowicie zawiesiły pobieranie opłat za dostęp do infrastruktury, a Niemcy i Holandia obniżyły je o 50 proc... Z początkiem 2021 r. sześciomiesięczny okres bez poboru opłat wprowadziła również Francja. 

Mechanizm ma być wprowadzany horyzontalnie i w przypadku jego uruchomienia obejmie wszystkie podmioty korzystające z infrastruktury kolejowej na tych samych zasadach. Co ważne: w tym przypadku nie zakłada się wykorzystywania środków z Funduszu Obudowy.

"Jednocześnie wprowadzone zostaną nowe zasady opłat za przejazd drogami krajowymi, co pozwoli na wyrównanie warunków konkurencji międzygałęziowej" - piszą autorzy KPO.

Obecnie w Polsce obowiązkiem uiszczania opłaty za przejazd drogami objętych jest 3660 km dróg, w tym 2525 km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 1135 km dróg krajowych. Od paru lat system poboru opłaty od pojazdów ciężarowych nie był rozszerzany na drogi o najwyższych klasach technicznych oddawane do użytkowania od 2017 roku.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Lepiej dla przewoźników kolejowych, gorzej dla drogowych. Szczegóły polskiego planu odbudowy

  • Mirek 2021-05-19 12:12:28
    Jakby nie bylo, to wszystko kwadratura kola!!
  • Promil 2021-05-18 11:43:24
    Nie trzeba czytać miedzy wierszami zeby dowiedzieć się o nowych podatkach.ten matołuszek oskubie nas doszczętnie.drozszy opodatkowany kilka razy transport ,odczujemy przy zakupach
  • ooo 2021-05-17 18:13:21
    Kolejna grupa ludzi, która według rządu musi stracić pracę, bo za dużo zarabia, na pewno zwolnienie połowy kierowców przyniesie poparcie, gdyż przybędzie ludzi wymagających pomocy od państwa, a więc ci ludzie będą mocno w garści rządu. Może to was zwolnimy drodzy posłowie, bo zbyt drogo nas kosztujecie 20 tysięcy miesięcznie plus jakieś stanowisko w państwowej spółce tak z 50 000 zł miesięcznie to zdecydowanie zbyt wiele jak na wasze skrajnie niskie kompetencje. Czyli już wiemy jaka grupa pracowników została poświęcona w zamian za te rzekome darmowe 700 miliardów zł, ale na kredyt oczywiście. Czyli poświęcimy x pracowników zarabiających na kraju tak około 5 000 zł by niemieckie fabryki i nie tylko niemieckie miały tanich pracowników zarabiających po 2600 zł miesięcznie, czysty biznes. Bo kolej sobie nie radzi gdyby pociągi towarowe jeździły 90 km/h i nie zwalniały przy każdym przejeździe do 20 km/h to na większe odległości byłyby konkurencyjne. Niestety u nas kolej marnuje mnóstwo energii na rozpędzanie, po czym dojeżdżają do przejazdu i zużywają hamulce po czy na nowo przyspiesza za kilometr z powrotem powtórka z rozrywki. A podnosząc opłaty drogowe, to do niczego innego ...... nie doprowadzicie jak do wzrostu cen w sklepach. Już to widzę, jak firma pakuje towar w 2 tonowy kontener, czyli poświęca 2 tony ładunku na rzecz tego, by towar mógł jechać pociągiem. Ale żeby towar mógł jechać pociągiem, najpierw tir musi dowieść ładunek, a następnie go odebrać w innym miejscu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.253.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!