Krajowy Plan Odbudowy przesłany przez Polskę oficjalnie do Brukseli na początku maja zawiera mocny fragment poświęcony segmentowi kolejowemu. Znajduje się tam zapis o redukcji kosztów związanych opłatą za dostęp do torów. Jednocześnie mają zostać wprowadzone nowe zasady opłat za przejazd ciężarówek drogami krajowymi, co pozwoli na wyrównanie warunków konkurencji międzygałęziowej. Kolejarze domagali się tego od lat.
- Duża część Krajowego Planu Odbudowy poświęcona jest kolei. Ze względu na niskoemisyjność, a docelowo - bezemisyjność, wpisuje się ona idealnie w politykę Zielonego Ładu
- Najciekawiej w dokumencie wyglądają zapisy odnoszące się do zrównania warunków konkurencji z transportem drogowym, wsparcia zakupu taboru tylko bezemisyjnego oraz stworzenia, wreszcie, zintegrowanego systemu zakupu biletów.
- W KPO mowa jest także o inwestycjach w infrastrukturę oraz wsparciu dla transportu intermodalnego.
Krajowy Plan Odbudowy (KPO) stanowi podstawę do wypłaty pieniędzy z unijnego Funduszu Odbudowy. Z tej puli Polska będzie miała do dyspozycji 58,1 mld euro: 23,9 mld euro w formie dotacji i 34,2 mld euro w pożyczkach.
Czas na wykorzystanie tych pieniędzy wyznaczono do 2026 roku. Środki muszą być przeznaczone na konkretne inwestycje, wpisujące się w kluczowe obszary dla UE. To infrastruktura, transport, energia i środowisko, innowacje, cyfryzacja, zdrowie, społeczeństwo oraz spójność terytorialna.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl