Lepiej dla przewoźników kolejowych, gorzej dla drogowych. Szczegóły polskiego planu odbudowy

Lepiej dla przewoźników kolejowych, gorzej dla drogowych. Szczegóły polskiego planu odbudowy
Szansą dla kolei ma być redukcja obciążeń kosztowych wynikających z opłaty za dostęp do infrastruktury ponoszonej przez przewoźników kolejowych. Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adrian Ołdak
    Adrian Ołdak
  • Dodano: 17-05-2021 17:00

Krajowy Plan Odbudowy przesłany przez Polskę oficjalnie do Brukseli na początku maja zawiera mocny fragment poświęcony segmentowi kolejowemu. Znajduje się tam zapis o redukcji kosztów związanych opłatą za dostęp do torów. Jednocześnie mają zostać wprowadzone nowe zasady opłat za przejazd ciężarówek drogami krajowymi, co pozwoli na wyrównanie warunków konkurencji międzygałęziowej. Kolejarze domagali się tego od lat.

  • Duża część Krajowego Planu Odbudowy poświęcona jest kolei. Ze względu na niskoemisyjność, a docelowo - bezemisyjność, wpisuje się ona idealnie w politykę Zielonego Ładu
  • Najciekawiej w dokumencie wyglądają zapisy odnoszące się do zrównania warunków konkurencji z transportem drogowym, wsparcia zakupu taboru tylko bezemisyjnego oraz stworzenia, wreszcie, zintegrowanego systemu zakupu biletów.
  • W KPO mowa jest także o inwestycjach w infrastrukturę oraz wsparciu dla transportu intermodalnego.

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) stanowi podstawę do wypłaty pieniędzy z unijnego Funduszu Odbudowy. Z tej puli Polska będzie miała do dyspozycji 58,1 mld euro: 23,9 mld euro w formie dotacji i 34,2 mld euro w pożyczkach.

Czas na wykorzystanie tych pieniędzy wyznaczono do 2026 roku. Środki muszą być przeznaczone na konkretne inwestycje, wpisujące się w kluczowe obszary dla UE. To infrastruktura, transport, energia i środowisko, innowacje, cyfryzacja, zdrowie, społeczeństwo oraz spójność terytorialna.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Lepiej dla przewoźników kolejowych, gorzej dla drogowych. Szczegóły polskiego planu odbudowy

  • Mirek 2021-05-19 12:12:28
    Jakby nie bylo, to wszystko kwadratura kola!!
  • Promil 2021-05-18 11:43:24
    Nie trzeba czytać miedzy wierszami zeby dowiedzieć się o nowych podatkach.ten matołuszek oskubie nas doszczętnie.drozszy opodatkowany kilka razy transport ,odczujemy przy zakupach
  • ooo 2021-05-17 18:13:21
    Kolejna grupa ludzi, która według rządu musi stracić pracę, bo za dużo zarabia, na pewno zwolnienie połowy kierowców przyniesie poparcie, gdyż przybędzie ludzi wymagających pomocy od państwa, a więc ci ludzie będą mocno w garści rządu. Może to was zwolnimy drodzy posłowie, bo zbyt drogo nas kosztujecie 20 tysięcy miesięcznie plus jakieś stanowisko w państwowej spółce tak z 50 000 zł miesięcznie to zdecydowanie zbyt wiele jak na wasze skrajnie niskie kompetencje. Czyli już wiemy jaka grupa pracowników została poświęcona w zamian za te rzekome darmowe 700 miliardów zł, ale na kredyt oczywiście. Czyli poświęcimy x pracowników zarabiających na kraju tak około 5 000 zł by niemieckie fabryki i nie tylko niemieckie miały tanich pracowników zarabiających po 2600 zł miesięcznie, czysty biznes. Bo kolej sobie nie radzi gdyby pociągi towarowe jeździły 90 km/h i nie zwalniały przy każdym przejeździe do 20 km/h to na większe odległości byłyby konkurencyjne. Niestety u nas kolej marnuje mnóstwo energii na rozpędzanie, po czym dojeżdżają do przejazdu i zużywają hamulce po czy na nowo przyspiesza za kilometr z powrotem powtórka z rozrywki. A podnosząc opłaty drogowe, to do niczego innego ...... nie doprowadzicie jak do wzrostu cen w sklepach. Już to widzę, jak firma pakuje towar w 2 tonowy kontener, czyli poświęca 2 tony ładunku na rzecz tego, by towar mógł jechać pociągiem. Ale żeby towar mógł jechać pociągiem, najpierw tir musi dowieść ładunek, a następnie go odebrać w innym miejscu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.59.38
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!