PARTNERZY PORTALU

Logistyka motorem rozwoju Podlasia? Jest taka szansa

Oferta suchego portu w Małaszewiczach musi być rozbudowana i wzmocniona Fot. PKP Cargo

Z punktu widzenia logistycznego Podlasie ma świetne położenie na granicy Unii Europejskiej i Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej pięciu państw oraz połączenie z innymi krajami azjatyckimi. Zarazem Podlasie ma ambicje szybszego rozwoju, a właśnie logistyka, jako specjalizacja, mogłaby służyć osiągnięciu tego celu. Jednak jego realizacja zależy od wielu uwarunkowań, z których tylko o części można decydować z pozycji Białegostoku.

  • Przykłady wielu regionów i krajów wskazują, jak oprzeć rozwój na wykorzystaniu renty geograficznej. Szereg atutów wynikających z dobrego położenia ma również woj. podlaskie, a szerzej - Polska Wschodnia.
  • O faktycznym wykorzystaniu potencjalnych możliwości powstania hubów logistycznych w regionie decyduje jednak szereg czynników, a nie tylko dobre położenie geograficzne.
  • Podlasie nie w pełni spożytkowuje istniejące możliwości swego położenia, bowiem np. z pięciu kolejowych przejść granicznych działają trzy. Wielką rezerwą na granicy jest usprawnienie odpraw, zarówno dzięki zastosowaniu rozwiązań technicznych, jak i koordynacji pracy różnych służb.

Takie są niektóre główne wnioski z debaty „Suchy port na euroazjatyckim szlaku transportowym“, która odbyła się podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Założenia

- Choć Podlasie goni pod względem średniego poziomu PKB całą Polskę i Unię Europejską, to jednak nie możemy poprzestawać na zewnętrznym wsparciu tego rozwoju środkami unijnymi – mówiła Katarzyna Czerewacz-Filipowicz, doktor z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. - Musimy biec szybciej niż inni, szukać instrumentów dynamizujących rozwój. Jednym z takich impulsów może być wykorzystanie dogodnego położenia.

Przykłady wielu regionów i krajów wskazują, jak oprzeć rozwój na swojej rencie geograficznej. Szereg atutów wynikających z położenia ma w sposób naturalny również woj. podlaskie, a szerzej - Polska Wschodnia.
To tam przebiega wschodnia granica Unii Europejskiej z Euroazjatycką Unią Gospodarczą pięciu państw - Armenii, Białorusi, Kazachstanu, Kirgistanu i Rosji. Tam wjeżdżają towary pociągami z Chin i innych krajów azjatyckich Nowym Jedwabnym Szlakiem.

Wkrótce możliwości logistyczne regionów Polski Wschodnią zwiększą się wraz z otwarciem nowych międzynarodowych szlaków drogowych: Via Carpatia i Via Baltica oraz połączenia kolejowego Rail Baltica.

Dlatego istnieje niepowtarzalna szansa stworzenia multimodalnych hubów, łączących różne rodzaje transportu.

- Ten potencjał jest wykorzystywany w ograniczonym stopniu lub niedostatecznie, choć region ma kapitał ludzki i możliwości – mówiła Czerewacz-Filipowicz. - Do miana wąskiego gardła urasta przejście Małaszewicze, główne dla odprawianych pociągów kontenerowych z Chin i do Chin. Na dobę obsługuje ono 10 pociągów, a już obecnie potrzeby są dwukrotnie większe.

Problemy

Tezę tę rozwinął Bogdan Rogaski, dyrektor Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku.

Jak przypomniał, na skutek konfliktu Rosja-Ukraina, ten drugi kraj jest niemal wyłączony z obsługi tranzytu towarów z Dalekiego Wschodu do Europy (trzy główne szlaki wiodą przez Rosję, ale dalej -  omijają Ukrainę).
×

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Logistyka motorem rozwoju Podlasia? Jest taka szansa

  • Andrzej mróz 2019-10-05 12:37:09
    Nie rozumiem tego świata. Magazyny sorki logistyka czyli pośrednictwo między producenta konsumentem to jest motor napędowy gospodarki?! Oj chyba ten motorek długo tego państwa nie pociągnie. Jak może pasożyt jakim jest pośrednik (dzięki takim wytworom mamy ceny jak z kosmosu) być przyszłością tego kraju
    • miki 2019-10-05 14:22:28
      poczytaj o Hongkongu .....
    • jaa 2019-10-07 08:55:42
      Jak sam napisałeś - nie rozumiesz. Umyka Ci fakt, że nie jesteśmy w próżni i wokół nas są inne gospodarki i to często nawet odległe, które potrzebują wymieniać towary nie tylko z nami ale i pomiędzy sobą. A na tym można zarobić.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.229.89
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!