Łączenie różnych gałęzi transportu, większa współpraca w obrębie łańcucha logistycznego, nastawiona bardziej na bezpieczeństwo dostawy niż maksymalizację marży, pierwiastek społeczny, a także zmiany pokoleniowe - to kwestie z fundamentalnym wpływem na przyszłość logistyki. Rozmawialiśmy o tym z prof. Haliną Brdulak ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w czasie niedawnego EEC Trends.
Logistykę w oczywisty sposób zmienia trend cyfryzacji. Mniej oczywiste, ale także ważne, są zmiany organiczne w podejściu do biznesu.
- Czy patrzymy na biznes li tylko przez pryzmat pieniądza, tempa monetyzacji, czy też spoglądamy w dłuższej perspektywie, mając świadomość zjawisk zachodzących w gospodarce, dojrzewania pokolenia Z, dla którego ważna jest ekologia, wspólne dzielenie dóbr, a nie kupowanie ich na własność - mówi prof. Brdulak.
Na to nakłada się przemieszczanie ludności do miast i starzenie się społeczeństw. Obie te tendencje wymuszają zmiany w logistyce miejskiej, która będzie się też zmieniać pod wpływem Zielonego Ładu (zakaz wjazdu samochodami do centrów miast).
Skutkiem działania coraz silniejszego "postępu ekologicznego" będzie rozwój transportu publicznego i kolei, która generuje (bezpośrednio) niewielkie, w stosunku do transportu drogowego, emisje CO2.
W przewozie ludzi i w transporcie towarów liczyć się będzie łączenie różnych rodzajów transportu, wspólnie działanie wyzwalające potencjał, a nie podejście silosowe.
Prof. Halina Brdulak zaznacza, że w świecie tak szybko zmieniających się technologii trudno o prognozy na 10 czy 20 lat, tym bardziej, że nasze myślenie o przyszłości opiera się dużej mierze na rozpatrywaniu przeszłości - a to jeden z podstawowych błędów prognozowania.
- Mnie bliskie jest myślenie wieloscenariuszowe. Oprócz krótkich, lokalnych łańcuchów dostaw, będą w świecie i średnie, i dłuższe. Modele biznesowe, które doceniają sprawy społeczne, lepszą współpracę w obrębie łańcucha dostaw, mają szansę powszechniej się pojawiać. Pandemia to uwidacznia. Twórzmy rozwiązania logistyczne, które będą mieć na celu zmniejszenie poziomu ryzyka a nie takie, które za wszelką cenę dążą do powiększenia zysku i marży. Trzeba być blisko rynku, blisko dostawców i klientów... - sumuje ekspertka
O wpływie Zielonego Ładu na logistykę rozmawialiśmy podczas EEC Trends. Był to jeden z przewodnich tematów debaty "Infrastruktura i rynek przewozów kolejowych w Polsce" ,.
Czytaj więcej: Zielony Ład w polskim transporcie. Tak, ale...
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl