Los lotniska Chopina jest przesądzony. CPK jedyną alternatywą?

Los lotniska Chopina jest przesądzony. CPK jedyną alternatywą?
Stołecznego lotniska nie da się rozbudować, bo brakuje terenów Fot. Adrian Grycuk/Wikipedia/CC BY-SA 3.0 pl

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to konieczność - wskazuje rząd. To także projekt ponad podziałami, bo potrzebę dostrzegła i pierwsze analizy zleciła poprzednia władza. Za czasów gabinetu Zjednoczonej Prawicy przedsięwzięcie zyskało polityczne wsparcie. Wątpliwości pozostały.

  • Światowe prognozy rozwoju ruchu lotniczego na najbliższe 20 lat zakładają wzrost liczby odprawianych pasażerów rocznie średnio o 4,4 proc., ale będzie on znacznie szybszy w kilku regionach (np. Azja, Bliski Wschód) i krajach; wśród nich - w Polsce.
  • Choć ruch lotniczy rozwija się w dość równych proporcjach między portem Chopina i portami regionalnymi, to jednak temu pierwszemu zaczyna doskwierać widmo limitowania slotów. Stołeczny port lotniczy miał też w 2017 r. najwyższą w kraju dynamikę odprawionych pasażerów (15,75 mln - o 22,7 proc. więcej niż w roku poprzednim).
  • Dobre funkcjonowanie "Chopina" można przedłużyć o kilka lat kosztem kilkuset milionów złotych oraz wyprowadzając na inne lotnisko na Mazowszu część lotów niskokosztowych i czarterowych. Jednak przy podwojeniu liczby pasażerów nie będzie to już możliwe. Stołecznego lotniska nie da się aż tak rozbudować, bo brakuje terenów.


Sytuacja w kilku dużych portach lotniczych w Europie przypomina los uwięzionego w morzu. Woda sięga mu do nosa, a czeka go jeszcze przypływ...

Wskutek wyczerpywania zdolności technicznych obsługi samolotów pasażerskich i towarowych, lotniska te limitują im dostęp, czyli przydział tzw. slotów. Problem dotyka takich portów-hubów, jak Londyn Heathrow, Amsterdam Schiphol czy dwóch lotnisk w Berlinie.

Możliwości rozwiązania problemu za pomocą narzędzi IT wydają się ograniczone: trzeba rozbudować infrastrukturę portu. Decyzję o budowie trzeciego pasa startowego podjął zarząd portu Heathrow i zyskał poparcie brytyjskiego parlamentu.

Zobacz też: Heathrow przestrogą dla Centralnego Portu Komunikacyjnego

Niemcy już w połowie lat 80. zdecydowali, że musi powstać nowe lotnisko w Berlinie, zastępujące trzy wówczas tam działające. Port Berlin-Brandenburg miał ruszyć w 2011 r. Według ostatniego komunikatu rady nadzorczej, zostanie otwarty w październiku 2020 r.

Wnioski dla Polski

Światowe prognozy rozwoju ruchu lotniczego na najbliższe 20 lat zakładają wzrost liczby odprawianych pasażerów rocznie średnio o 4,4 proc., ale będzie on znacznie szybszy w kilku regionach (np. Azja, Bliski Wschód) i krajach; wśród nich - w Polsce.

W 2017 r. na lotniskach odprawiono u nas o 18 proc. więcej osób niż w roku poprzednim (drugi największy wzrost na świecie). W tym roku ta dynamika sięgnie ok. 12 proc. (prognozy PwC) - loty wybierze ok. 45 mln pasażerów, czyli pięć razy więcej niż w 2004 r.!

Choć ruch lotniczy rozwija się w dość równych proporcjach między portem Chopina i portami regionalnymi, to jednak temu pierwszemu zaczyna doskwierać widmo limitowania slotów. Stołeczny port lotniczy miał też w ub.r. najwyższą w kraju dynamikę odprawionych pasażerów (15,75 mln - o 22,7 proc. więcej rdr).

Zobacz też: Ustawa o CPK. Rewolucja na polskim rynku lotniczym już trwa

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Los lotniska Chopina jest przesądzony. CPK jedyną alternatywą?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.224.207
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 3/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!