PARTNERZY PORTALU

Lublin zero, Zielona Góra zero, Olsztyn osiem - niektóre lotniska praktycznie przestały działać

Z Arturem Tomasikiem, prezesem Związku Regionalnych Portów Lotniczych rozmawiamy o rozwiązaniach dla branży lotniczej, które już przedstawił rząd w tarczy antykryzysowej. Które mniejsze lotniska spisać trzeba już na starty? - Na te pytanie nie mam wprost odpowiedzi… Obecnie bardzo ważna rolą mają właściciele portów – podkreśla. O przyszłości największych portów w Polsce, zdecydują zaś europejskie linie lotnicze. To w siedzibach branżowych gigantów powstaną nowe siatki połączeń, z których wypaść może bardzo wiele jeszcze funkcjonujących lotnisk.


Nie będzie specjalnego pakietu pomocowego dla lotnictwa w Polsce – to jednoznacznie stwierdził w jedynym ostatnio udzielonym dla WNP.PL wywiadzie Marcin Horała, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za tę branżę.

Mimo to w ostatniej aktualizacji tarczy pojawiło się parę zapisów dedykowanych wprost lotniskom. Chodzi o „kluczowe lotniska użytku publicznego”, które będą zobowiązane do utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej dostosowanej do planowanych startów i lądowań statków powietrznych w okresie stanu zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii. W zamian spółki zarządzające tymi lotniskami otrzymają od państwa stały dopływ gotówki. 

- Musimy traktować pomoc, która dzisiaj jest oferowana, jako źródło przychodów, żywą gotówkę. Pierwsze rozwiązania antykryzysowe dają możliwość również m.in. odroczenia płatności podatku CIT za ubiegły rok do maja. Myślę, że powinno być to przedłużone co najmniej do września, dlatego że skutki związane z brakiem lotów będziemy odczuwać co najmniej do końca roku. Oczywiście mam na myśli kwestie płynności finansowej – tłumaczy Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, spółki zarządzającej Katowice Airport oraz prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych. 

Ryzyko, że upadną mniejsze porty, które nie zostaną uwzględnione przy pomocy państwa, jest całkiem realne.

 

W trakcie trzech tygodni obowiązywania zakazu lotów, czyli od 16 marca do 5 kwietnia 2020 roku, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odnotowała  na trzynastu polskich lotniskach regionalnych 1184 operacje startów i lądowań, to jest o 11 369 mniej (-90,5 proc.) w porównaniu z podobnym okresem minionego roku. 


Patrząc na powyższe statystyki widać, że najtrudniejszą sytuację i najtrudniej będzie się podnieść z tego kryzysu portom w Zielonej Górze, Olsztynie, Lublinie, Łodzi czy Bydgoszczy.

Ze względu na zakaz lotów, w trakcie doby, lotniska w Polsce tracą przychody w wysokości około 6 mln złotych, czyli ponad 200 mln złotych w ciągu miesiąca.

Piłka po stronie linii lotniczych

- Za wcześnie jest dywagować, które porty mają szanse, a które nie. Będą decydowały o tym, tak jak zawsze, linie lotnicze. To one będą uruchomiały bądź nie konkretne połączenie. Musimy mieć świadomość, że linie lotnicze pracują nad optymalizacją kosztów,  głównie optymalizacją siatki połączeń. Może się tak zdarzyć, że nawet największe porty będą miały tę siatkę dużo mniejszą. Może być ona mniejsza nawet o 50 proc. Dlatego mniejsze porty będą miały większe problemy z uruchomieniem połączeń w tym roku. Myślę, że w przyszłym roku sytuacja powinna się normować – dodaje Tomasik.
×

EEC On-line

Zobacz debatę pod patronatem WNP.PL:

Znani biznesmeni i menedżerowie o tym jak utrzymać płynność w obliczu kryzysu



KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Lublin zero, Zielona Góra zero, Olsztyn osiem - niektóre lotniska praktycznie przestały działać

  • Inżynier 2020-04-21 16:14:30
    Może jest teraz czas na zastanowienie, czy warto planować długie trasy przejazdu pociągami do/z jednego centralnego lotniska w Polsce, czy nie lepiej rozbudowywać sieć (krótkich) połączeń do lotnisk regionalnych, tak żeby wszyscy mieli możliwie blisko i tanio.
  • Piotr 2020-04-20 19:02:17
    Tylko Radom nie zanotował regresu. Spadek o 0 z 0. Dlaczego nie ma go w zestawieiu?
  • db 2020-04-20 18:14:36
    Te lotniska i tak przed epidemią przynosiły straty. W końcu i tak by zostały zamknięte.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.154.129
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!