Lufthansa o zmianie koncepcji CPK: świadectwo słabej jakości pierwotnych planów

Lufthansa o zmianie koncepcji CPK: świadectwo słabej jakości pierwotnych planów
Lufthansa przyklaskuje pomysłowi uzupełnienia funkcji CPK o lotnicze cargo, ale wytyka też sporo błędów władzom spółki. CPK/ Foster Partners

Kierownictwo spółki CPK wyjawiło na łamach WNP.PL, że ma nowy pomysł na ten port. Znacząca ma być rola lotniczego cargo, które wcześniej nie było tak wyeksponowane w planach. Tak potężną zmianę koncepcji nowego portu zdecydowała się skomentować Lufthansa Cargo, jeden z największych światowych przewoźników towarowych.

  • Wojciech Ryglewicz, szef Lufthansy Cargo na Europę Środkowo-Wschodnią mówi WNP.PL, że "zmiana jest ze wszech stron słuszna i uzasadniona", ale wątpliwości jest sporo. Podstawowa – postawienie głównie na all-cargo(obsługa frachtowców), a nie na towary transportowane przez rejsowe samoloty pasażerskie.
  • Jest to jakiś absolutnie kuriozalny pomysł. Uważam, że jest to również prosta droga do marginalizacji jednego z podstawowych filarów przychodów PLL LOT, który zakłada w ramach CPK możliwość rozwoju swojej floty i kierunków – uważa Ryglewicz.
  • CPK ze znaczącą rolą cargo nie będzie miał łatwo. Lotniska w Budapeszcie, Wiedniu i Frankfurcie już wyprzedzają nas o kilka lat. Paradoksalnie największą konkurencją dla polskiego super-hubu może się okazać lotnisko w Pyrzowicach.
W WNP.PL jako pierwsi poinformowaliśmy o zmianach w koncepcji CPK. Michał Czarnik, dyrektor wykonawczy w Centralnym Porcie Komunikacyjnym w rozmowie z WNP.PL przyznał kilka dni temu, że z zamówionych prognoz IATA wynika, że nowy punkt na lotniczej mapie Polski będzie musiał mieć zmienioną funkcję i że to obsługa ruchu cargo będzie jednym z głównych filarów tej inwestycji.

- Chciałbym podkreślić, że to będzie zmiana znaczna. My nie tylko obserwujemy obecne trendy rynkowe, ale również z zamówionych przez nas prognoz, które wykonuje dla nas IATA, wynika, że wzrost cargo będzie bardzo istotny – mówił w wywiadzie z nami dyrektor wykonawczy CPK jednocześnie informując o niezbędnych zmianach, które będzie musiał uwzględnić master planer CPK.

Tekst oraz pełny zapis wideo tej rozmowy można zobaczyć TUTAJ.

Wojciechowi Ryglewiczowi , dyrektorowi sprzedaży i logistyki na całą Europę Środkowo-Wschodnią w Lufthansie Cargo zadaliśmy szereg pytań w tym temacie. M.in. o rolę LOT-u w tej koncepcji, niezbędną infrastrukturę oraz flotę, ale przede wszystkim o to, czy jest miejsce na cargo w CPK patrząc na to, jak kształtuje się ten segment lotnictwa w naszej części Europy.
Władze portu CPK po otrzymaniu z IATA zamówionych przez siebie prognoz lotniczych zauważyły na tyle duży wzrost zapotrzebowania na lotnicze cargo, że zamierzają dostosować do tego model biznesowy. Ma on stawiać bardziej w centrum lotnicze cargo, niż dotychczas zakładano w planach CPK. Jak Pan ocenia takie zamierzenia władz spółki CPK?

Wojciech Ryglewicz, Lufthansa Cargo:  Zmiana jest ze wszech stron słuszna i uzasadniona. Nawet bez prognozy IATA widać, że jedyny segment lotnictwa, który się obecnie dynamicznie rozwija to transport towarowy, w tym obsługa e-commerce. Mamy do czynienia z wyraźnym trendem wzrostowym, ale prognozujemy to w znacznie krótszym okresie.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (21)

Do artykułu: Lufthansa o zmianie koncepcji CPK: świadectwo słabej jakości pierwotnych planów

  • realista 2021-10-03 11:00:46
    Gonić króliczka postanowił zarząd CPK czyli maksymalizować i przedłużyć ciąg wlewania do kieszeni pisu kolejnych milionów pln polskich podatników.
  • Polak 2021-10-01 21:11:01
    Co by tam nie powstało to nie będzie polskie .
  • Krzysztof 2021-10-01 11:39:46
    Zróbmy najjwiększy port lotniczy Cargo w Europie. Zaczniemy zarabiać na cłach jak Holendrzy i Niemcy do tej pory. Loty pasażerskie moga zostać na Okęciu.
    • Realia 2021-10-01 15:03:59
      Loty pasażerskie też będą.
    • Kuba 2021-10-01 21:18:20
      Wolę zostać przy obecnym duoporcie: Okęcie dla pasażerów, Modlin dla cargo. Tylko ten drugi trzeba rozbudować. Nie chce rząd dokładać Struzikowi do lotniska, niech PPL odsprzeda swoje udziały choćby Francuzom.
      • Proste 2021-10-02 09:07:52
        Okęcie jest za małe. To co ty wolisz obchodzi ciebie. Trzeba patrzeć perspektywicznie. W Polsce wielu zaczynało od handlu stolikowego. Jedni mają duże firmy, a drudzy nadal handlują, z samochodu na bazarze, bo tak woleli. Tylko, ich dochody są różne.
      • Kuba 2021-10-02 13:13:35
        Do Proste: a mnie nie obchodzą Twoje socjalistyczne, wielkie budowy. Samorządy pobrały pieniądze na lokalne lotniska i trzeba zapewnić im dalszy rozwój. A jak rząd chce te lotniska zniszczyć, zwłaszcza Modlin, to odda pieniądze samorządom?
      • Proste 2021-10-02 15:42:30
        Niczego nie chce niszczyć. Budują duży port lotniczy, który krajowi tej wielkości jest niezbędny. Rozumiał to już rząd sanacyjny i były takie plany, lecz wojna uniemożliwiła ich realizację. Ty nadal tego nie rozumiesz. No cóż? Albo jesteś tępy, albo masz w tym prywatny interes.
      • Kuba 2021-10-02 21:03:02
        Nie ma zapotrzebowania na tak duży port. Nie będzie żadnych 100 milionów pasażerów, to są mrzonki. Już masz zresztą zmianę strategii. Zamiast ludzi wożone mają być towary. Wy zaburzanie żyjecie mentalnie w 19 wieku. P.S. Do łodzi miał dochodzić pociąg towarowy międzykontynentalny i nic z tego nie wyszło. Myślisz, że teraz Chińczycy w zastępstwie przyślą samoloty?
      • Tomek 2021-10-03 15:59:34
        Tam ze względów środowiskowych nie można przeprowadzać więcej operacji lotniczych niż obecnie. A nikt nie ośmieli się zmienić decyzji środowiskowej, bo się Grecie narazi...
  • zalosne 2021-10-01 10:29:20
    Jeden wniosek po przeczytaniu "rzeczowych i fachowych" komentarzy: maly, zakompleksiony narod(a przynajmniej jakies 35%) jak uslyszy "niemcy" zaczyna szczekac. Jesli myslicie ze Lot jest konkurencja dla Lufthansy to znaczy, ze jak zwykle duzo gadacie, a na niczym sie nie znacie (gdzie tam francuzi, brytyjczycy, holendrzy, turcy)
    • Q 2021-10-01 11:38:25
      Widzisz hans,większość komentujących przeczytała tekst w przeciwieństwie jak sadze do ciebie bo odnoszą się raczej do jego treści niż jak twierdzisz tylko do tzw Niemców choć oni sami nie wiedza jak siebie nazywać .A ze idzie to ze sobą w parze to raczej pewna prawidłowość .Czy my mamy kompleksy ?To raczej Niemcy sie nas obawiają z czego wynika ta ich prymitywna szczekaczka…
    • Tomasz 2021-10-01 11:46:56
      To jeśli nie jest konkurencją to po co zabiera głos Lufthansa CARGO? Czyżby z troski o dobro polskiego projektu? Buhahhaha! Naiwny to jesteś ty bo Niemcy mogą dużo stracić gdy cały świat będzie miał do wyboru nasze cargo czy niemieckie. Może to poważnie zmniejszyć zyski Niemców i tylko idiota tego nie widzi. To właśnie ta wasza ojkofobia niszczy wszelkie próby wybicia i wyglądają jak gadanie ojca pijaka do swojego syna: "ty się do tego nie nadajesz, nie dasz rady..." Polacy czas stanąć murem za naszym państwem, niezależnie od poglądów politycznych bo możemy niedługo je stracić!
      • Realia 2021-10-01 15:08:17
        Oczywiście, bo partie się zmieniają, a Polska jest jedna, i jak w niej będzie, tak nam się będzie żyć. Dobro kraju jest nadrzędne,nad partyjnymi interesami, czy interesami różnych grup.
  • Verus 2021-10-01 09:42:43
    Bardzo dobrze zwiastuje ten sceptycyzm przedstawiciela niemieckiego przewoźnika. To oznacza, że coś jest na rzeczy i projekt CPK ma głęboki sens. Zauważcie, że już się nawet jakby pogodził z samym faktem budowy i „zgłasza jedynie uwagi” do wariantu realizacji.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.204.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!