PARTNERZY PORTALU

Mapa drogowa dla transportu na najbliższe lata

Budowa autostrad i dróg ekspresowych, modernizacja i utrzymanie dróg samorządowych oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast za pomocą obwodnic to tylko niektóre z priorytetów jakie zapisano w „Strategi i Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą działań do 2030 r.)" przyjętej w styczniu przez Radę Ministrów. Nie zabraknie także działań ukierunkowanych na poprawę zarządzania systemem transportowym, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, czy też umożliwienie wdrażania nowoczesnych systemów ITS.

Podstawowym celem krajowej polityki transportowej na najbliższe lata będzie zwiększenie dostępności terytorialnej oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego po przez utworzenie spójnego, zrównoważonego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze krajowym (lokalnym), europejskim i globalnym.

Priorytetem w zakresie transportu drogowego ma być rozbudowa systemu dróg ekspresowych i autostrad. Do 2020 r. długość autostrad w Polsce osiągnie 2 tys. km, a dróg ekspresowych - około 5,3 tys. km. Zapowiadany jest także rozwój (przy współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego) dróg lokalnych i ich połączeń z siecią tras wojewódzkich i krajowych. Poprawa stanu technicznego dróg samorządowych ma ulec zmianie dzięki ich odbudowie do stanu wyjściowego lub modernizacji, a następnie ich utrzymaniu.

W strategii mówi się też o wyprowadzeniu ruchu z miast po przez budowę obwodnic. Przy realizacji nowych inwestycji (głównie tych o najwyższym standardzie), będzie brane pod uwagę partnerstwo publiczno-prywatne.

Model zarządzania transportem ma być opary na ścisłej współpracy organów administracji rządowej, samorządowej, zarządców infrastruktury oraz przewoźników. Tylko takie działanie, zdaniem autorów strategii, zapewni większą efektywność i bezpieczeństwo przewozów transportowych, wpłynie też na ożywienie popytu na tego typu usługi. Przyczyni się także do płynnego wdrażania nowoczesnych rozwiązań technologicznych. W dokumencie zapowiadana jest również ściślejsza integracja transportu drogowego z innymi gałęziami w ramach transportu intermodalnego, przez zapewnienie odpowiednich połączeń z portami lotniczymi i morskimi, a także dworcami kolejowymi i centrami logistycznymi.

Planowane jest dalsze systematyczne wdrażanie opłat za dostęp do dróg ekspresowych i autostrad dla pojazdów powyżej 3,5 tony, z równoczesnym zapobieganiem zjawisku korzystania przez przewoźników z dróg alternatywnych. Przewidywane jest również wsparcie dla rozwoju inteligentnych systemów transportowych. W przyjętym dokumencie mowa jest o wdrożeniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE z 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu do polskiego porządku prawnego. W założeniach jest też między innymi zapewnienie: usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych miejscach parkingowych dla samochodów

ciężarowych i pojazdów użytkowych (na wybranych odcinkach dróg krajowych) jak i ich rezerwacja. Na drogach pojawią się także informacje o podróżach z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, jak i podawane w czasie rzeczywistym dane o warunkach ruchu drogowego. W SRT znajdujemy zapis mówiący o ustaleniu zakresu danych oraz opracowaniu procedur dotyczących dostarczania użytkownikom bezpłatnie informacji o ruchu związanym z bezpieczeństwem drogowym. Planowana jest też realizacja działania Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Budowa Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mapa drogowa dla transportu na najbliższe lata

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.89.87.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!