PARTNERZY PORTALU

Marcin Korolec: elektryfikacja transportu drogowego może napędzić rozwój

Marcin Korolec: elektryfikacja transportu drogowego może napędzić rozwój
- Raportowanie danych o emisjach GHG staje się modne - zauważa Marcin Korolec, członek rady Zielonego Indeksu - serwisu portalu WNP.PL Fot. PTWP

– Od początku transformacji klimatycznej jedynym obszarem, w którym nadal rosną emisje GHG, jest transport, w tym drogowy. Bez radykalnych zmian w tym sektorze UE nie osiągnie przyjętego celu ograniczenia do 2030 r. emisji o 55 proc. Komisja Europejska przedstawi propozycje regulacji, by zacząć dyskutować o konkretach – mówi Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

  • Rozwiązaniem promującym czysty transport, leżącym w naszym zasięgu, jest zdaniem Korolca odpowiednia polityka podatkowa. A najprostszym sposobem – rezygnacja z podatku VAT przy zakupie elektrycznego samochodu (EV).
  • Marcin Korolec postuluje wykorzystanie części środki z Krajowego Planu Odbudowy na wsparcie sprzedaży EV i rozbudowę infrastruktury ładowania.
  • Coraz więcej menedżerów i właścicieli firm w Polsce rozumie, że jeżeli mają konkurować na najbogatszych na świecie rynkach krajów OECD, to muszą przestawiać się na funkcjonowanie coraz bardziej przyjazne dla klimatu.
  • Marcin Korolec jest członkiem Rady patronującej kampanii Zielonego Indeksu - serwisu portalu WNP.PL poświęconego emisjom gazów cieplarnianych w gospodarce i działaniom służącym ich redukcji.

Świat szuka paliw ograniczających emisję gazów cieplarnianych (GHG) przez transport. Jak daleko jesteśmy od celu?

- Zarówno w Europie, jak i w Polsce emisje gazów cieplarnianych transportu stale rosną. Jest to zasadniczy powód, dlaczego należy wprowadzać dodatkowe regulacje promujące stosowanie paliw alternatywnych, a de facto – napędu elektrycznego lub, jak niektórzy myślą, wodoru. Należy też wprowadzać wyższe normy dla emisji spalinowych silników samochodowych.

Jesteśmy w takim momencie, że w niedługim czasie – bo już od 2035 roku – w Europie zacznie funkcjonować zakaz sprzedaży nowych samochodów z napędem spalinowym.

Samochody osobowe i dostawcze stanowią 20 proc. pojazdów drogowych w UE, a odpowiadają za połowę emisji CO2 transportu drogowego. Ich redukcja jest tu realna w tak relatywnie krótkim czasie?

- Premierzy unijni, w tym polski, podjęli w 2019 r. decyzję, że Europa ma być neutralna klimatycznie w 2050 roku. W grudniu 2020 r. ci sami premierzy przyjęli, że do roku 2030 musimy ograniczyć emisję o 55 proc.

W związku z tym w radykalny sposób musimy walczyć z emisjami transportu. Także dlatego, że od początku transformacji klimatycznej jedynym obszarem, w którym nadal rosną emisję gazów cieplarnianych, jest właśnie transport, w tym drogowy.

I dlatego należy się spodziewać zaostrzenia regulacji, tych unijnych i polskich. Bez nich redukcja emisji nie wyjdzie.

Federacja unijnych organizacji ekologicznych T&E podpowiada, by od 2025 r. co najmniej połowa kupowanych samochodów osobowych i dostawczych w firmach z flotą ponad 25 pojazdów miała napęd elektryczny (EV), a od 2030 r. 100 proc. Dzięki temu w końcu dekady w UE pojawi się 15 mln EV - cel określony w Strategii zrównoważonej i inteligentnej mobilności (SSMS) osiągnięty zostanie tylko w połowie.

- UE może przyjąć różne rozwiązania. Nie ulega już bowiem dyskusji, że istniejące regulacje dotyczące emisji GHG przez transport trzeba zmienić i rozbudować.

W najbliższych miesiącach szereg regulacji przedstawi KE, by ministrowie środowiska i klimatu mogli dyskutować o konkretach. O wyższych normach dla silników spalinowych, o dyrektywie rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych czy o innych rozwiązaniach. Możliwości jest wiele, np. można do tego wykorzystać dyrektywę o odnawialnych źródłach energii w transporcie, modyfikując ją. 

 

×

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Marcin Korolec: elektryfikacja transportu drogowego może napędzić rozwój

  • geolog 2021-05-10 23:39:23
    O metalach rzadkich, niezbędnych do aut elektrycznych, i ich wydobyciu pan nic nie mówi, podobnie jak o późniejszej utylizacji akumulatorów. A koszty prądu? Już teraz się tylko opłaci ładować w domu, a i to się skończy, bo opłata za CO2 idzie w górę. A my przecież węgiel mamy do 2049 r. wydobywać i do elektrowni pakować, narodowy węgiel do narodowych elektrowni!!! Tak przynajmniej powiedziała jedna marionetka, albo popychadło z takiego pałacu w stolicy przy Krakowskim Przedmieściu.
  • Jankow 2021-05-06 11:27:19
    Kolejny nawiedzony sekciarz wierzący w neutralność klimatyczną. Utopijna idea która doprowadzi do biedy europejskie społeczeństwa a jej głosicieli zmiecie wiatr historii.
  • Szpak 2021-05-06 09:48:43
    Jeżeli Polska importuje najwięcej energii elektrycznej w historii to ukierunkowanie transportu na pojazdy elektryczne tylko pogłębi ten deficyt. Na horyzoncie nie widać jednak żadnych znaczących inwestycji w bazę produkcji energii. To są mrzonki i wprowadzenie kolejnego wykluczenia, tym razem mobilności. Nie ma "prądu" nie ma jazdy !

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.179.228
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!