PARTNERZY PORTALU

Marek Staszek, DB Cargo: Uzależnienie od Chin się zemściło

- Ograniczenia produkcji, szczególnie w przemyśle ciężkim, który w znacznej mierze korzysta z transportu kolejowego, ale również w branżach chemicznej i automotive, znajdują oczywiście odzwierciedlenie w zmniejszonym popycie na nasze usługi transportowe. Z drugiej strony jednak trudności w transporcie drogowym wskutek pandemii koronawirusa spowodowały zainteresowanie koleją wśród klientów, którzy do tej pory nie korzystali z tego rodzaju transportu - zaznaczył Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska podczas EEC Online w rozmowie z Rafałem Kergerem.

  • Sporo sygnałów wskazuje na możliwość odbudowy łańcucha popytu w europejskiej gospodarce. Ale eksperci wskazują również na ryzyko drugiej fali epidemii, co musimy brać pod uwagę.
  • Pociągi z towarami z Chin jeżdżą już regularnie od kilku tygodni i pierwsze statki z kontenerami z tego kierunku spodziewane są w ciągu najbliższych tygodni również w europejskich portach - wskazuje Marek Staszek.
  • To krzepiące, ale z drugiej strony obecna, kryzysowa sytuacja rodzi pytania o przebudowę globalnych rynków, przebudowę łańcuchów dostaw.

Marek Staszek wskazał, że w okresie pandemii wzrosły na przykład, paradoksalnie, przewozy w pojedynczych wagonach do Włoch. I pojawiły się również przewozy produktów żywnościowych z Włoch do innych krajów Europy. Tego typu towary nie były wcześniej wożone koleją

- Zjawisko to naturalnie trudno zauważyć, spoglądając w oficjalne statystyki, ponieważ spadków w przewozach ciężkich towarów w żaden sposób nie da się skompensować lekkimi towarami wysoko przetworzonymi czy artykułami spożywczymi - wskazał Marek Staszek. - Myślę, że stanowi to jednak pewną nową jakość w transporcie kolejowym.

Jak długo kryzysowa sytuacja może potrwać? Odpowiedź nie może być w obecnej chwili jednoznaczna. Zależy to od stabilizacji sytuacji ekonomicznej w Europie oraz odbudowy konsumpcji i popytu na europejskich rynkach - akcentuje prezes DB Cargo Polska. Producenci samochodów na przykład zaczynają ponownie uruchamiać swe fabryki.

- Pociągi z towarami z Chin jeżdżą już regularnie od kilku tygodni i pierwsze statki z kontenerami z tego kierunku spodziewane są w ciągu najbliższych tygodni również w europejskich portach. Te sygnały wskazują na możliwość odbudowy łańcucha popytu w gospodarce naszego kontynentu. Ale eksperci wskazują również na ryzyko drugiej fali epidemii, co musimy brać poważnie pod uwagę - zaznaczył prezes Staszek.

Czytaj także: MI: w tarczy antykryzysowej 3.0 wsparcie dla kolejowych przewoźników pasażerskich

Wskazał również, że w skali makro obecna, kryzysowa sytuacja rodzi pytania o przebudowę globalnych rynków, przebudowę łańcuchów dostaw. Pojawia się pytanie, w jakim stopniu  to dla nas korzystne, że wozimy towary po całym świecie...

 

- Z perspektywy przewoźnika należałoby powiedzieć: to korzystne, bo powstają "potoki ładunkowe". Ale pytanie, czy to korzystne z perspektywy gospodarki poszczególnych regionów i krajów? Myślę, że pandemia koronawirusa wywołała w Europie pewną refleksję nad pogłębiającym się uzależnieniem od tanich chińskich produktów - wskazał prezes Staszek..

Jej efekty pokazują, że w warunkach globalnych taki z pozoru prosty rachunek ekonomiczny nie zawsze do końca się sprawdza.

- Kupując masowo tzw. tanie produkty z Chin, Europa przyczyniła się walnie do radykalnego zwiększenia dynamiki wzrostu gospodarczego w tym kraju i do powstania potęgi gospodarczej, która dzisiaj stanowi już wyzwanie dla gospodarki europejskiej - podkreślił Marek Staszek.

W rozmowie także o tym jak Marek Staszek zmienił funkcjonowanie DB Cargo w Niemczech, gdzie pomagał w ostatnim czasie. Zapraszamy do obejrzenia całego wideo.
×


KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Marek Staszek, DB Cargo: Uzależnienie od Chin się zemściło

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.75.174
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!