Marek Staszek, DB Cargo: Uzależnienie od Chin się zemściło

Marek Staszek, DB Cargo: Uzależnienie od Chin się zemściło
Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Jerzy Dudała
  • Dodano: 22-05-2020 05:00

- Ograniczenia produkcji, szczególnie w przemyśle ciężkim, który w znacznej mierze korzysta z transportu kolejowego, ale również w branżach chemicznej i automotive, znajdują oczywiście odzwierciedlenie w zmniejszonym popycie na nasze usługi transportowe. Z drugiej strony jednak trudności w transporcie drogowym wskutek pandemii koronawirusa spowodowały zainteresowanie koleją wśród klientów, którzy do tej pory nie korzystali z tego rodzaju transportu - zaznaczył Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska podczas EEC Online w rozmowie z Rafałem Kergerem.

  • Sporo sygnałów wskazuje na możliwość odbudowy łańcucha popytu w europejskiej gospodarce. Ale eksperci wskazują również na ryzyko drugiej fali epidemii, co musimy brać pod uwagę.
  • Pociągi z towarami z Chin jeżdżą już regularnie od kilku tygodni i pierwsze statki z kontenerami z tego kierunku spodziewane są w ciągu najbliższych tygodni również w europejskich portach - wskazuje Marek Staszek.
  • To krzepiące, ale z drugiej strony obecna, kryzysowa sytuacja rodzi pytania o przebudowę globalnych rynków, przebudowę łańcuchów dostaw.

Marek Staszek wskazał, że w okresie pandemii wzrosły na przykład, paradoksalnie, przewozy w pojedynczych wagonach do Włoch. I pojawiły się również przewozy produktów żywnościowych z Włoch do innych krajów Europy. Tego typu towary nie były wcześniej wożone koleją

- Zjawisko to naturalnie trudno zauważyć, spoglądając w oficjalne statystyki, ponieważ spadków w przewozach ciężkich towarów w żaden sposób nie da się skompensować lekkimi towarami wysoko przetworzonymi czy artykułami spożywczymi - wskazał Marek Staszek. - Myślę, że stanowi to jednak pewną nową jakość w transporcie kolejowym.

Jak długo kryzysowa sytuacja może potrwać? Odpowiedź nie może być w obecnej chwili jednoznaczna. Zależy to od stabilizacji sytuacji ekonomicznej w Europie oraz odbudowy konsumpcji i popytu na europejskich rynkach - akcentuje prezes DB Cargo Polska. Producenci samochodów na przykład zaczynają ponownie uruchamiać swe fabryki.

- Pociągi z towarami z Chin jeżdżą już regularnie od kilku tygodni i pierwsze statki z kontenerami z tego kierunku spodziewane są w ciągu najbliższych tygodni również w europejskich portach. Te sygnały wskazują na możliwość odbudowy łańcucha popytu w gospodarce naszego kontynentu. Ale eksperci wskazują również na ryzyko drugiej fali epidemii, co musimy brać poważnie pod uwagę - zaznaczył prezes Staszek.

Czytaj także: MI: w tarczy antykryzysowej 3.0 wsparcie dla kolejowych przewoźników pasażerskich

Wskazał również, że w skali makro obecna, kryzysowa sytuacja rodzi pytania o przebudowę globalnych rynków, przebudowę łańcuchów dostaw. Pojawia się pytanie, w jakim stopniu  to dla nas korzystne, że wozimy towary po całym świecie...

 


- Z perspektywy przewoźnika należałoby powiedzieć: to korzystne, bo powstają "potoki ładunkowe". Ale pytanie, czy to korzystne z perspektywy gospodarki poszczególnych regionów i krajów? Myślę, że pandemia koronawirusa wywołała w Europie pewną refleksję nad pogłębiającym się uzależnieniem od tanich chińskich produktów - wskazał prezes Staszek..

Jej efekty pokazują, że w warunkach globalnych taki z pozoru prosty rachunek ekonomiczny nie zawsze do końca się sprawdza.

- Kupując masowo tzw. tanie produkty z Chin, Europa przyczyniła się walnie do radykalnego zwiększenia dynamiki wzrostu gospodarczego w tym kraju i do powstania potęgi gospodarczej, która dzisiaj stanowi już wyzwanie dla gospodarki europejskiej - podkreślił Marek Staszek.

W rozmowie także o tym jak Marek Staszek zmienił funkcjonowanie DB Cargo w Niemczech, gdzie pomagał w ostatnim czasie. Zapraszamy do obejrzenia całego wideo.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Marek Staszek, DB Cargo: Uzależnienie od Chin się zemściło

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.228.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!