Masa na bocznicę. Dlaczego tak mało wozimy koleją

Masa na bocznicę. Dlaczego tak mało wozimy koleją
Wizualizacja obiektu Pekabeksu w Babimoście. Fot. Mat. pras.

Masa towarów na polskich drogach dramatycznie rośnie, a na torach pozostaje taka sama... Nie byłoby tak, gdyby transportem kolejowym zainteresowały się mocniej centra (parki) logistyczno-magazynowe, które rosną w polskim krajobrazie jak grzyby po deszczu. Na razie wygląda to marnie, ale znaleźliśmy i dobre przykłady-drogowskazy.

  • Koleją wozi się w Polsce 10 razy mniej ładunków niż drogami. Pandemia powiększyła tę dysproporcję.
  • Centra logistyczno-magazynowe wykorzystują kolej w nikłym procencie. Zdarzył się nawet przypadek, że wybudowaną uprzednio bocznicę rozebrano w części, by zrobić miejsce na nowy magazyn...
  • Deweloperzy nie odwrócili się jednak całkowicie od kolei. Spółka z Grupy Pekabex chce przyciągnąć klientów do swego planowanego obiektu m.in. możliwością skorzystania z bocznicy.
  • Będziemy o tym mówić podczas konferencji EEC Trends w Warszawie, 20 stycznia 2022 r. Zapraszamy do rejestracji.
- Jeżeli spojrzymy na Zielony Ład, europejską strategię mobilności czy ostatnio na pakiet Fit for 55, to w prawie w każdym z dokumentów mówi się o odciążeniu dróg. Tymczasem przez ostatnie pięć lat na drogach w Polsce przybyło 800 mln ton towarów, a na torach - nic - alarmował w rozmowie z WNP.PL Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec, firmy produkującej materiały do budowy nawierzchni kolejowej.

Czytaj więcej: Pali się czerwone światło, a my jedziemy do przodu. "Kiedyś nas rozliczą"

I rzeczywiście. W 2020 roku polska kolej, nie wliczając przewozów manewrowych, przewiozła 218,4 mln ton ładunków (dane GUS), wobec 233,7 mln ton w 2019 roku. To spadek o 6,55 proc. Tymczasem transport samochodowy wzrósł o 21,40 proc. (z 1 mld 921 ton do 2 mld 332 mln ton). Łatwo policzyć: koleją wozi się w Polsce 10 razy mniej ładunków niż drogami.

Gwoli sprawiedliwości trzeba przyznać, że kolej towarowa przechodzi w naszym kraju duże przeobrażenia. Spada wolumen ładunków masowych (głównie węgla), rosną za to przewozy intermodalne - w sam raz do obsługi centrów logistyczno-magazynowych.

Transport na trzy sposoby

Monika Rykowska, dyrektor działu Badań Rynkowych w firmie doradczej Axi Immo, przyznaje, że centra logistyczno-magazynowe wykorzystują kolej w nikłym procencie (1-2 proc.), a bocznice kolejowe są używane tylko wtedy, gdy z taką potrzebą wystąpi klient.

- Jeszcze 10 lat temu wielu deweloperów uważało, że dostęp do transportu kolejowego może być atutem dla nieruchomości. Kupowano bocznice lub nawet je budowano. Dobrymi tego przykładami są obiekty w Mszczonowie, w Czeladzi i Poznaniu - mówi Monika Rykowska. - Później okazało się jednak, że klienci tak naprawdę nie potrzebują kolei. W efekcie w Mszczonowie bocznica została częściowo rozmontowana i w jej miejsce wybudowano magazyn...

Deweloperzy nie odwrócili się jednak całkowicie od bocznic. Niedawno spółka Intermodal Logistics Hub Babimost z grupy Pekabex poinformowała o planach budowy intermodalnego centrum logistyczno-produkcyjnego na granicy lotniska Zielona Góra-Babimost wyposażonego w bocznicę kolejową.

- Została ona wybudowana kilkadziesiąt lat temu, a następnie gruntownie zmodernizowana i rozbudowana o platformę przeładunkową dla kontenerów. Ma wszystkie niezbędne dokumenty i świadectwa dopuszczenia do ruchu oraz regulaminy. W ostatnich latach bocznica nie była używana, ale jest w bardzo dobrym stanie technicznym i zamiarem naszym jest wynajęcie jej operatorowi logistycznemu - informuje WNP.PL Edward Więcek z zarządu Pekabex Development.

W pierwszym etapie inwestycji Pekabex przewiduje budowę dwóch hal magazynowych o powierzchni około 20 000 m kw. Kolejne budynki powstawać będą w zależności od preferencji i oczekiwań przyszłych najemców.
×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (10)

Do artykułu: Masa na bocznicę. Dlaczego tak mało wozimy koleją

  • Jacek 2021-11-24 10:17:47
    Po prostu w Polsce nie da się nic sensownego zrobić, a jeśliby nawet były ku temu możliwości to zawsze się znajdzie stado patafianów które na złość matce odmrożą sobie uszy vide CPK, uszczelnienia granic czy polityka uchodźcza. W żadnym normalnym państwie nie prowadzi się polityki wysadzania fundamentów dobra wspólnego jakim jest dobrobyt i interes ogółu; w żadnym oprócz takiego gdzie jedną partią rządzą z Waszyngtonu, drugą z Berlina a przystawkami z Moskwy. Już dawno powinna istnieć linia kolejowa z Białorusi Litwy orazUkrainy do Niemiec i przynosić miliony zł za tranzyt ciężarówek, kontenerów i naczep. Podobne połączenia powinny być na trasie północ południe. Wszędzie by rozważano takie opcje; wszędzie oprócz tego sezonowego państewka pośrodku Europy gdzie sami rządzący nie wierzą w utrzymanie pełnej niepodległości w dłuższej perspektywie
  • maxus 2021-11-24 01:50:55
    Tiry na tory
  • Tomek 2021-11-23 18:25:50
    Średnia prędkość handlowa pociągów towarowych u nas to ok. 27 km/godz. Wagony będą albo nie będą. Nie można w rozsądny sposób zaplanować ani wysyłki ani odbioru towaru. Trzeba mieć specjalistyczny sprzęt do załadunku/rozładunku, zwykłe paleciaki tu nie wystarczą. Koszt utrzymania bocznicy wchodzi w gestię użytkownika, w dodatku taka bocznica zajmuje sporo terenu - więcej, niże w przypadku rampy dla samochodów (a te i tak muszą być). O kosztach już nie wspominam, bo ich nie znam.
  • Wojciech 2021-11-23 15:49:32
    Spadek znaczenia i roli transportu kolejowego ma kilka przyczyn: 1. Zła zarządzanie spowodowało nierzetelność przewoźnika i spadek zaufania do PKP. Nie wiadomo kiedy przesyłka dotrze do miejsca przeznaczenia. 2, Brak terminali przeładunku kontenerów z samochodów na wagony i ponownie na samochody, a te które istnieją są trudne do obsługi. 3. Nagminne kradzieże ładunków i brak rozsądnej odpowiedzialności PKP za szkody podczas transportu. 4. Brak wagonów do transportu TIRów i brak stacji na których takie wagony by były wykorzystane. 5. PKP Cargo jest zarządzane przez ludzi bez wiedzy, doświadczenia i wizji przyszłości tego transportu. 6. Zalety i korzyści kolejowego transportu towarów nie są eksponowane i promowane, ze szkodą dla środowiska i portfeli odbiorców.
  • Helena 2021-11-23 11:54:31
    WNP blokuje komentarze krytykujące PO, Tuska i Grodzkiego! Spróbujcie gdzieś tam dodać jakiś komentarz krytyczny! Już cenzura zaczyna panować na tym portalu chroniąca opozycję!
    • Z Kedzierzyna Kozla 2021-11-23 15:00:11
      Problem bocznic kolejowych "jest sola" w oku obecnego rzadu PiS, przyklad pierwszy z brzegu, brak 500 m bocznicy do Portu srodladowego w Kozlu, kto zainteresowany niech poczyta, jak sie utrudnia inwestorom skonczenie budowy, jednoczesnie krzyczac: jestesmy za rozwojem wodnych drog srodladowych!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.31.191
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!