PARTNERZY PORTALU

Mateusz Morawiecki: Centralny Port Komunikacyjny kołem zamachowym polskiej gospodarki

Wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych. Fot. Mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Bartosz Dyląg
    Bartosz Dyląg
  • Dodano: 29-01-2020 15:30

Centralny Port Komunikacyjny to serce rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i priorytet tego rządu. Jestem przekonany, że CPK będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki - podkreślił premier Mateusz Morawiecki. Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała w środę, 29 stycznia, projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego.

  • Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) to nowy etap procesu planistycznego Programu Kolejowego CPK.
  • Opracowanie zawiera mapy korytarzy dla nowych linii kolejowych prowadzących z poszczególnych regionów Polski do nowego lotniska usytuowanego pomiędzy Warszawą a Łodzią.
  • Studium zakłada budowę ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Mateusz Morawiecki: Centralny Port Komunikacyjny kołem zamachowym polskiej gospodarki

  • wieslaw nowak 2020-01-30 15:37:42
    Plany, plany, a realia Zważywszy ostatnią cenę przetargową dwu torowej trasy kolejowej na max 160 km/h, prostej jak linia i biegnącej przez pola, z Czyżewa do Białegostoku, wycenionej na ca. 60 milionów zł za 1 km, przez dwie chińskie firmy wzajemnie konkurujące, to jaką cenę należy przyjąć przy budowie linii do max 350 km/h czy kolejnych modernizacji do 200 - 250 km/h Przyjmując 80 milionów zl za 1 km, to planowane ca 900 km, tzw. KDP może kosztować ponad 70 miliardów zl , a modernizacja czy budowa pozostałych linii do 200 km/h może kosztować, (700 km x 60 milionów) ponad 40 miliardów zl To są tylko koszty torów, bez dworców, zaplecza i taboru Przy takich ogromnych kosztach należy rozważyć czy przy polskim gwiaździstym układzie linii do CPK opłacalne jest budowa szlaków kolejowych do max 350 km/h, by tą prędkość uzyskać na kilkunastu kilometrach, po rozpędzeniu i ponownym hamowaniu Dużo taniej zbudujemy trasy do max 250 - 270 km/h, ale z taką prędkością na znacznej większości trasy, tak by uzyskać prędkość podróżna/handlową 200 - 210 km/h, miedzy aglomeracjami/węzłami Należy przyjąć ze nowe linie mają wzajemnie łączyć większe ośrodki, a nie dla kilku kilometrowego skrótu pomijać je Przykłady' Przedłużenie CMK na północ należy wytrasować linię, łącząc CPK nie tylko z Płockiem, Włocławkiem Grudziądzem ale i 250 tyś Toruniem czy przybliżyć do tej trasy 400 tyś Bydgoszcz czy 130 tyś Elbląg Nie należy omijać prawie 100 Piłę czy część ŚOP (100 tyś zespołu Skarżysko, Starachowice) Przy wyznaczeniu KDP wersji Y należy przesunąć rozgałęzienie tej linii z Sieradza do Kalisza i Ostrowi Wlkp. (ca 250 tyś mieszkańców), Dzięki temu unikniemy budowy ca 30 km KDP, oszczędzając 3 miliardy zł a czas przejazdu do Wrocławia wydłuży się tylko o 5 minut, tj. 4% (20 km) Dzięki takim zmianom, połączymy dużą aglomeracje z Wrocławiem oraz dodatkowo stworzymy możliwość połączenia w KDP, Poznania z Wrocławiem Podobne rozwiązanie należy przyjąć przy południowym przedłużeniu CMK, budując 120 km nowej linii Y, od Zawady/CMK do południowo-wschodniego Olkusza by z rozgałęzieniem doprowadzić do południowego Sosnowca i dalej do Katowic oraz w drugą stronę do Zabierzowa i dalej Krakowa Takie rozwiązanie poza połączeniem z CPK, pozwoli również na szybkie połączenie w KDP, Krakowa z Katowicami Od decydentów oczekujemy więcej analiz w tym kosztowych jak i podażowych, a nie jakiś prostych, skrótowych pomysłów Przy tych pokoleniowych inwestycjach, należy przyjąć zasadę stworzenia wielu regionalnych centrów przesiadkowych pokrywających się z dużymi aglomeracjami, do których szybko i punktualnie dotrą mieszkańcy lokalnych miast, by bez zbędnego czekania na przesiadkę mogli oni, wygodnie dostać się do CPK czy stolicy lub innych dużych aglomeracji. To przy okazji tak wielkich inwestycji, należy stworzyć system wzajemnego skomunikowania, a nie tylko z CPK, ale wzajemnego skomunikowania wszystkich dużych aglomeracji na terenie Polski Nie chodzi o to, by z przykładowych Obornik, bezpośrednio dostać się do CPK, ale szybko i wygodnie np. z przesiadką w Poznaniu dojechać np. do stolicy Co nie wyklucza by jedno dwa połączenia dziennie, łączyły CPK i stolicę z wieloma odległymi ośrodkami turystycznymi czy zespołami średniej wielości polskich miast w poszczególnych regionach
  • paws 2020-01-30 10:44:29
    uważam, że takie inwestycje jak CPK jest nam po prostu potrzebny, bo nasze lotniska, ktore maja max przepustowość 10-11 mln pasażerów (Chopina) to jest TRAGEDIA. Ale wiem, że pewnie budowa CPK będzie trwała dekadami, znając życie ileś razy zmieni się gł. wykonawca, jak to w PL. Ale mam nadzieję, że uda nam się go wybudować.
  • Max 2020-01-29 19:16:06
    Fajnie. 1600 KM nowych linii, a linię Kraków - Katowice, 70 km, modernizują już 2 lata i końca nie widać. Ile będzie trwało wybudowanie 1600 km całkiem nowych ?
    • Ja 2020-01-29 22:20:31
      2 lata? Chyba z 10 już jak nie więcej :(
    • wieslaw nowak 2020-01-30 14:17:39
      Max Młody jesteś Tą line modernizują od 10 lat
  • Krzysztof 2020-01-29 17:24:48
    Kiedy to wszystko chyba nie prędko w etapach na raty
  • Adam 2020-01-29 15:59:52
    Ja bardzo przepraszam, ze jestem takim niedowiarkiem, wydaje mi się bowiem niestety, że obecna ekipa ma niezwykle duże zdolności tworzenia dalekosiężnych i niezwykle ambitnych planów, a nie posiada żadnych zdolności ich realizacji. Podziwiam prezentacje, wizualizacje i uroczystości wbicia kołka, łopaty czy położenia stępki. To imponuje. Ale : Kołek zmyło morze, a przekop nie zaczęty. Stępka pod serię promów położona 2,5 roku temu zardzewiała. (prom miał być już wodowany, a nie ma nawet projektu) Mieszkanie + rozlazło się po oddaniu kilku bloczków. Jak oni zbudują ten CPK, koleje dużej prędkości itp., jeśli budowa drogi S5 w Kujawsko Pomorskim zarosła już krzakami? Nie wiem.
    • JKK 2020-01-29 16:23:54
      na mój szacunek inwestycja kolejowa 300 a może i 500 mld złotych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.14.135
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!