PARTNERZY PORTALU

MGMiŻŚ: zła sytuacja PŻM przez zamówienie 20 statków

MGMiŻŚ: zła sytuacja PŻM przez zamówienie 20 statków
Fot. Shutterstock

Powodem złej sytuacji Polskiej Żeglugi Morskiej jest zamówienie przez tego armatora 20 statków – powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.

W 2007 r. na tzw. górce PŻM zamówił w stoczniach dalekowschodnich 20 statków - powiedział Witkowski, pytany przez posła PO Norberta Obryckiego o "bezpośrednie przyczyny" wprowadzenia w przedsiębiorstwie zarządu komisarycznego. "Pan wie dlaczego? My nie wiemy i po to jest zarząd komisaryczny w przedsiębiorstwie, audyt i kontrola, aby odpowiedzieć na te pytania" - dodał Witkowski.

Według wiceministra na złą sytuację PŻM wpływa także niekorzystna sytuacja na rynku frachtów. "Grupa kapitałowa PŻM ponosiła także wcześniej straty na działalności operacyjnej, ponosząc jednocześnie duże koszty obsługi umów kredytowych. Finansowano również program inwestycyjny, który (…) był pokrywany z rezerw gotówkowych" - kontynuował Witkowski.

Jak podał, "Zasadnicze zadłużenie PŻM dotyczy długoterminowych umów kredytowych i to jest kwota około 400 mln dol., zaciągniętych w ostatnich latach przez grupę PŻM na potrzeby finansowania programu inwestycyjnego".

"Program inwestycyjny realizowany był w oparciu o finansowanie ze strony banków zagranicznych; RBS, którego wierzytelności wobec grupy kapitałowej zostały odkupione przez Bank of America" - powiedział Witkowski. Jak dodał, teraz trzeba negocjować spłatę tego zadłużenia albo odkupienie go przez banki polskie tak, aby mieć jakąkolwiek kontrolę nad spłatą zadłużenia przez grupę PŻM.

Poseł PO Sławomir Nitras zarzucił Witkowskiemu, że nie odpowiada na pytania i domagał się dokładnych informacji m.in. nt. wysokości zaciągniętych kredytów przedsiębiorstwa, programu naprawczego, a także "ilu ludzi zwolnicie". Jak dodał, "PŻM zawsze rządziło PiS i to są wasze długi i wasze błędy w zarządzaniu".

"Nie dopuścimy do tego, aby to przedsiębiorstwo zostało rozkradzione, zlikwidowane, żeby ludzie zostali zwolnieni tak, jak to było w przypadku np. stoczni szczecińskiej" - odpowiedział Witkowski.

Zarząd komisaryczny jest przykładem tego, że rząd podejmuje działania mające na celu poprawę rentowności PŻM - kontynuował. Jak dodał, są to trudne negocjacje z bankami zachodnimi, aby poprawić sytuację kredytową PŻM.

"To jest ważny podmiot w odbudowie pozycji Polski na międzynarodowym rynku transportu morskiego. Trudnym rynku, bo ceny frachtu są wyjątkowo niskie. Sytuacja jest wyjątkowo trudna, dlatego priorytetem będzie kwestia bezpieczeństwa zatrudnienia załogi PŻM i plan naprawczy to będzie uwzględniał w stu procentach" - podkreślał Witkowski.

Powodem wprowadzenia w PŻM w lutym br. zarządu komisarycznego była trudna sytuacja największego narodowego armatora, ciągły brak symptomów poprawy koniunktury na światowym rynku shippingowym, a także brak odpowiednich działań dotychczasowego kierownictwa Grupy PŻM - podał resort gospodarki morskiej. Na stanowisko zarządcy komisarycznego powołano Pawła Brzezickiego, który w latach 1998-2005 pełnił funkcję dyrektora naczelnego szczecińskiego armatora.

Kilka dni temu Brzezicki poinformował, że jednym z kluczowych kierunków przygotowywanego programu naprawczego w PŻM jest m.in. redukcja kosztów pracy poprzez zmniejszenie liczby osób zatrudnionych na statkach, w PŻM oraz w spółkach pomocniczych. Chodzi również o obniżkę wynagrodzeń.

Państwowe przedsiębiorstwo PŻM jest największym polskim armatorem - w grupie kapitałowej ma ponad 60 statków. Na ich pokładach pracuje ok. 2,6 tys. marynarzy, a kadra pracująca na lądzie to 250 osób.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MGMiŻŚ: zła sytuacja PŻM przez zamówienie 20 statków

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.58.220
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!